Pagina 1 van 2
Help! Acadyane naar Dakar
Geplaatst: za 28 apr, 2007 15:53
door Foxtrot Hotel
Hallo allemaal,
Mijn vriendin en ik gaan in november meedoen aan Amsterdam-Dakar.
We hebben een Acadyane uit 1983 voor een schappelijk prijsje op de kop getikt. En uiteraard moet er het een aan ander aan gebeuren. Ze heeft nog APK tot juni, en ja, er moet aan gelast worden om daar doorheen te komen.
Op aanraden van een 2CV garage zullen we nadat we de nieuwe APK hebben, er stalen profielen onder gaan lassen. Dit om te voorkomen ze knikt op de bekende zwakke plek onder het stuurhuis.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat is slim? Ik zat zelf te denken aan hoek-profielen...
We zouden het leuk vinden als iemand ons hier mee wilt helpen die wat meer ervaring heeft. Wij wonen in Amsterdam.
Goeie tips zijn ook welkom.
Ik hoop dat iemand ons kan helpen.
Ruben, Team Foxtrot Hotel
http://www.foxtrothotel.nl
Geplaatst: za 28 apr, 2007 19:53
door Jeroen-citroen
Hallo Ruben,
Allereerst welkom op het forum.
Wat betreft de versteviging aan het chassis, daar bestaan speciale anti knik platen voor. Ik weet niet of dat dakar bestendig is maar je kunt er eens naar informeren bij een eenden bedrijf.
grt, Jeroen
Geplaatst: za 28 apr, 2007 20:03
door Tom Duckpower
Idd welkom!
Lees ook dit topic eens door:
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... php?t=4557
staan een aantal links in met plaatjes van plekken waar een chassis het beste verstevigd kan woren
Re: Help! Acadyane naar Dakar
Geplaatst: za 28 apr, 2007 22:42
door Handjes
Ik zou de complete Aca verstevigen volgens de officiele P.O.-methode. Niet alleen anti-knikplaatjes in de chassisbalken... Lees ook de andere Afrika verhalen (volgens mij bij Alledag op deze site).
Een hele onderneming. Ik zou de komende maanden flinke kilometers gaan maken om de Aca en haar zwakke plekken te leren kennen.
Geplaatst: zo 29 apr, 2007 02:15
door Foxtrot Hotel
Bedankt voor jullie (snelle) reacties,
Heb idd nuttige dingen gezien. Erg handig die chassis kits, of losse platen zoals bij Cats. Ik hoorde alleen wel dat het chassis van een Acadyane anders is dan die van een eend, misschien past het dan niet.
- Als ik het op zo'n manier zou doen, komt hij daarmee dan door de APK, of moet ik dat dan na de APK doen?
- Ik heb nog nooit gelast maar dit (zoals cats) ziet er niet heel moeilijk uit. Lassen van 3cm en dan die gaatjes dichtlassen, of zie ik dat verkeerd?
- Kan het kwaad als je geen "bump stops" meer hebt omdat deze er helemaal afgeroest zijn?
Leuk dat jullie met me meedenken, ik krijg steeds meer zin in vieze handen.
Groet Ruben, Team Foxtrot Hotel
Geplaatst: zo 29 apr, 2007 03:07
door Lelijke Eend
Lassen ziet er niet moeilijk uit, maar is het wel. Zeker op oude, roestige zooi. Oefen eerst maar eens op wat oud ijzer waarbij het niet erg is als het finaal mislukt.
Geplaatst: zo 29 apr, 2007 09:16
door bartje2212
bump stops? je bedoelt die rubbers die de draagarm tegenhoud? zou ik toch maar wel vervangen dan. het is namelijk het einde van je veerweg en verder doorveren kan niet prettig zijn.
suc6 in ieder geval !
Geplaatst: zo 29 apr, 2007 11:48
door Foxtrot Hotel
bartje2212 schreef:bump stops? je bedoelt die rubbers die de draagarm tegenhoud? zou ik toch maar wel vervangen dan. het is namelijk het einde van je veerweg en verder doorveren kan niet prettig zijn.
suc6 in ieder geval !
Die bedoel ik ja. Maar is het alleen maar niet prettig, of kan je band dan tegen het spatbord aan geduwd worden
Bedankt
Ruben, Team Foxtrot Hotel
Geplaatst: zo 29 apr, 2007 14:14
door Handjes
Foxtrot Hotel schreef:Die bedoel ik ja. Maar is het alleen maar niet prettig, of kan je band dan tegen het spatbord aan geduwd worden
't Is meer dat je vering niet langer is

. En je gaat wel door Afrika rijden...
Foxtrot Hotel schreef:- Als ik het op zo'n manier zou doen, komt hij daarmee dan door de APK, of moet ik dat dan na de APK doen?
- Ik heb nog nooit gelast maar dit (zoals cats) ziet er niet heel moeilijk uit. Lassen van 3cm en dan die gaatjes dichtlassen, of zie ik dat verkeerd?
Wat bedoel je met "op zo'n manier"? Als je al anti-knikplaten nodig hebt om door de APK te komen, dan is je chassis gewoon gaar.
Ik zou overigens niet alleen anti-knikplaten bij de voorveerbuis monteren, maar alle onderdelen van het P.O.-boekje. Dus ook je draagarmen verstevigen (zie ook de verslagen van eerdere reizen) bijvoorbeeld.
Lassen aan autoplaatwerk is juist het meest lastige laswerk dat er is... Niet voor niets stelt het RDW er ook eisen aan.
Geplaatst: zo 29 apr, 2007 17:00
door Foxtrot Hotel
Heb inmiddels wel het een en ander gelezen over lassen op het forum.
Oke, het begint me een beetje te dagen.
- De RDW tilt dus zwaar aan de staat van het chassis. Maar daar zijn dus knik platen voor die voldoen volgens de APK (of RDW). Mits goed aangebracht.
- Lassen is dus niet eenvoudig, maar wel te doen met de juiste spullen en kennis.
- Aan te raden is dus het toepassen van alle zaken in het P.O. boekje.
- Die "bump stops" zijn dus wel nodig want anders krijgt je vering bij maximale indrukking de klap en slijt dan dus sneller of gaat kapot.
Wat bedoel je met "op zo'n manier"?
Handjes, ik was dus van plan eerst bij een of andere louge garage mijn APK te "kopen" (voor juni) en hem dan zelf, met tot november de tijd, te vertevigen. Ik denkdat je met zulke aanpassingen, gedaan door een beginner, niet door de APK zou komen. Ik snap wel dat het wenselijker is om het goed te doen maar ik heb daar het budget niet voor. En eigenlijk hoeft ze het "maar" 7000 km vol te houden, en dus niet nog jaren.
Als ik het goed wil doen dan moet ik iemand vinden die mij kan helpen en dat is tot nu toe niet gelukt. Wel een hoop kennissen die iemand zullen vragen maar nog geen resultaat. Voorlopig lijkt het erop dat ik het zelf ga doen. Is wel een uitdaging!
Groet Ruben, Team Foxtrot Hotel
PS Echt leuk dat iedereen zo mee leeft!!!
Geplaatst: zo 29 apr, 2007 20:17
door Evan
Als je echt goed voor je auto wilt zorgen, dan trek je de koets van het chassis en haal je de bovenplaat eraf, vervang je alle rotte stukken om vervolgens de bovenplaat terug te plaatsen, en dan pas ga je verstevigingen aanbrengen. (dit heb ik ook gedaan, zie de site ("acapickup" aanklikken hieronder)
Je kunt ook een verschuur chassis eronder plaatsen.
je mag aan je balken officieel niet lassen. Volgens de RDW is een complete P.O. set op je chassis natuurlijk niet conform typegoedkeuring en daarom niet toegestaan. Als je het echter netjes doet kom je er wel mee door de apk. (meer dan 50% van de naden aflassen)
Neem aan dat echter de beodeling is met de aca naar afrika te rijden en hem daar te laten? zoals bij de vorige editie.
Toen hebben mensen met steigerbuis en volvo dakdragers hun aca aan het rijden gehouden omdat deze gekninkt was.
Geplaatst: zo 29 apr, 2007 21:31
door Handjes
Foxtrot Hotel schreef:- De RDW tilt dus zwaar aan de staat van het chassis. Maar daar zijn dus knik platen voor die voldoen volgens de APK (of RDW). Mits goed aangebracht.
Nee. Die knikplaten zijn voor P.O.-gebieden. Niet om een brak chassis op te lappen. Dat helpt ook niet trouwens.
Geplaatst: ma 30 apr, 2007 04:21
door catscit
heren dames, een aca heeft standaard van die versterkingen aan de zijkant naast de vooras. Tenminste mijn aca wel en het aca chassis wat hier ligt ook.
Verder, de bovenplaat van je chassis afhalen is niet slim, slimmer is de onderplaat, daar zit de roest namelijk.
Geplaatst: ma 30 apr, 2007 09:52
door Handjes
catscit schreef:heren dames, een aca heeft standaard van die versterkingen aan de zijkant naast de vooras. Tenminste mijn aca wel en het aca chassis wat hier ligt ook.
Verrek, dat is ook zo

.
Geplaatst: ma 30 apr, 2007 12:40
door Evan
catscit schreef:heren dames, een aca heeft standaard van die versterkingen aan de zijkant naast de vooras. Tenminste mijn aca wel en het aca chassis wat hier ligt ook.
Als je vreest voor de staat van je chassis, dan is het vaak ook niet best gesteld met de antiknikplaten, daar gaat graag vocht tussen zitten

en dan kun je dus het plaatwerk achter de knikplaat gewoon bijna wegschrapen en is de antiknikplaat aan de achterkant ook behoorlijk weggeroest.