Pagina 1 van 1
Vraagje stuurslot
Geplaatst: di 8 mei, 2007 10:10
door Tatjana
Hallo,
Ik heb vorige week mijn eerste, eigen, 2CV'tje gkocht!! Ze is voorlopig nog een redelijk wrak, maar hopelijk niet lang meer...
Maar nu had ik een vraagje. Toen we ze gingen ophalen werkte de sleutel niet meer. Je kon hem erin steken, maar niet draaien. Dus hebben we de draadjes verbonden voor het contact en haar zo weggesleept. Maar toen we thuis kwamen opperde iemand dat we heel veel geluk gehad hebben dat het stuurslot niet opsprong (via autosnelweg enz...).
Nu, volgens de ene kan dat niet omdat de sleutel erin zat (gewoon in neutrale stand), volgens de andere omdat we contact hadden gemaakt. En volgens nog een andere was het kapot.
Dus, wat is het nu? Waarom sprong het niet op?
Want volgende week gaan we nog een andere 2cv ophalen maar de eigenaar is de sleutel helemaal kwijt. Daarom wil ik even zeker weten of het stuurslot niet gaat werken als we contact maken. Of maakt dat niet uit?
Want dan moeten we het eruit boren en dat doe ik liever nog niet (mss andere sleutel maken ofzo).
Dus, iemand een idee?
Geplaatst: di 8 mei, 2007 10:19
door Niels
volgens mij werkt het stuurslot mechanisch en gaat het eraf als je de sleutel op contact zet, maar ik weet het niet zeker....
ik denk dit omdat als mijn stuur in het stuurslot zit ik de sleutel niet soepel om kan draaien maar er kracht voor nodig is, tenzij ik het stuur zo vast houd dat er geen kracht meer op het slot staat zeg maar.
Geplaatst: di 8 mei, 2007 10:21
door Robbert.
Als je hebt gereden en je draait de sleutel helemaal terug naar links, dan kun je nog wel sturen. Haal je de sleutel eruit dan hoor je "kling", ofwel een slot dat geactiveerd wordt. Draai je dan het stuur dan valt hij op een bepaalde positie in het slot. Dan is dus het stuurslot geactiveerd.
Om hem daar af te krijgen moet je de sleutel erin doen en een stukje naar rechts draaien, maar niet perse helemaal naar contact (daarvoor is nog een stand), terwijl je het stuur een beetje ontlast. Dan gaat hij weer van het slot af.
Aangezien het stuurslot niet werkte terwijl de sleutel niet naar rechts gedraaid was, zal het slot defect zijn geweest. Als de sleutel er altijd in heeft gezeten is dat een ander verhaal, omdat het slot dan niet geactiveerd kan worden.
Je kunt dit natuurlijk altijd testen: of er een stuurslot is kun je doen door aan het stuur draaien zonder sleutel erin, als je dan een keer rond kunt draaien zonder dat er iets blokkeert is het stuurslot defect (of afwezig).
Dit zou ik zeker even testen voor het geval je wél een stuurslot hebt, en ook even met sleutel in het contact, mocht het bij de 2cv die je binnenkort ophaalt wat minder gunstig zijn.
Geplaatst: di 8 mei, 2007 21:34
door Charlie
en als er wel een stuurslot op zit is ie makkelijk te demonteren:
onder het contaktslot zit een zwarte bus
die losmaken ,dan zie je het stuurslot dat bestaat uit 2 halve cirkels die met imbus bouten aan elkaar vast zitten.
draai deze bouten los haal de halve cirkels weg ,en weg is je stuurslot!!
Geplaatst: di 8 mei, 2007 23:39
door AK350
Charlie schreef:en als er wel een stuurslot op zit is ie makkelijk te demonteren:
onder het contaktslot zit een zwarte bus
die losmaken ,dan zie je het stuurslot dat bestaat uit 2 halve cirkels die met imbus bouten aan elkaar vast zitten.
draai deze bouten los haal de halve cirkels weg ,en weg is je stuurslot!!
Helaas kun je niet bij de imbusbouten zonder het stuur te draaien, dus als het slot geactiveert is lukt dit niet.
Met de dremel kun je de twee conische bevestigingsmoeren van het stuurslot doorslijpen, door een draaiende beweging met een platte schroevendraaier te maken kreek je ze vervolgens door.
Je kunt dan het stuurslot omhoog schuiven zodat je wel bij de imbusbouten komt om de twee halfronde schalen te verwijderen..
Vervolgens zet je het slot (stuurstang) weer vast met 2 M8 moeren
Geplaatst: wo 9 mei, 2007 13:59
door Tatjana
ok, bedankt allemaal!
Geplaatst: wo 9 mei, 2007 15:00
door stef1987
Op een of andere manier heb ik geen stuurslot :S ik hoor wel een "kling" als ik de sleutel eruit haal.
Volgens mij is die een x afgebroken ofzo
Geplaatst: wo 9 mei, 2007 17:11
door AK350
stef1987 schreef:Op een of andere manier heb ik geen stuurslot :S ik hoor wel een "kling" als ik de sleutel eruit haal.
Volgens mij is die een x afgebroken ofzo
Volgens mij heb jij dan die 2 halfronde schalen met de imbusboutjes niet op de stuurstang zitten, hier valt het stuurslot in.
Geplaatst: wo 9 mei, 2007 21:00
door stef1987
En hoe zou ik dat (makkelijk) kunnen controleren?
Groetjes,
Steven
Geplaatst: do 10 mei, 2007 12:31
door the Nosepicker
Door aan de onderkant te kijken.
Onder de geleider/bevestiging voor de stuurstang zit onderlangs een zwart rond dekseltje. Dit zit vast met een moertje. Als je deze losmaakt zie je de halfronde schalen zitten.
Zit je stuurslot in gesloten stand, dan valt de pen van het slot door een gat in de rand van de deksel, waardoor je die niet direct kunt verwijderen. Onderin de stuurstanggeleider zit ook nog een open sleuf, waardoor je de schalen ook ziet zitten en als je het stuur in de goede stand draait, kun je met een imbussleutel de schalen losdraaien.
Geplaatst: do 10 mei, 2007 19:48
door stef1987
Ik zal is een keertje het kapje weghalen.
Ik ben benieuwd of die compleet is
Greetz