Pagina 1 van 1
motor '85 toch ongelood?
Geplaatst: di 8 mei, 2007 14:25
door Erwin en fire
Hallo mede eende liefhebbers!
Ik zal me even voorstellen als nieweling. Ik ben Erwin (19) uit drenthe en ik heb een rode 2cv6 club (waar ik helemaal gek van ben)

En ik hoop veel van andere liefhebbers te kunnen leren. Ik heb alvast een vraag over de motor. De auto is van 1985 dus géén S6 maar volgens de vorige eigenaar heeft de wagen vanaf nieuw op 95 ongelood gereden en dit is wat ik er ook ingooi en ik heb tot nu toe nooit problemen. Ik lees regelmatig dat in een blok wat niet ongelood is 98 moet en/of loodvervanger. Kan iemand het even ophelderen voor mij? b.v.d
Geplaatst: di 8 mei, 2007 15:09
door geit
Hallo,
ik zelf rij met mijn 86 er steeds op 98.
maar kijk huer eens
http://alledag.2cv.nl/ en dan vraagbaak
Geplaatst: di 8 mei, 2007 15:25
door Jeroen-citroen
Welkom hier op het forum.
Wat betreft je vraag, gebruik even de zoek functie van het forum. Er zijn al vele verhitte discussies over geweest
Edit: Ik heb ff voor je gezocht lees
dit topic maar eens.
Groet, Jeroen.
Geplaatst: di 8 mei, 2007 15:30
door geit
HOI,
en dit is het antwoord van eendmeel
Octaan
Alle A-type motoren moeten 98 octaan tanken behalve motortype A06/664, A06/644 en A06/642. Deze laatste 3 typen kunnen ook op 95 octaan rijden. Het gebruiken van 95 octaan in motoren die hier niet voor gebouwd zijn zal de kans op pingelen vergroten. Dat betekent dat je vroeg of laat je motor in puin rijdt. Bij Ami's, Dyanes en Acadianes met hoge compressie motoren zal dit effect vrijwel onmiddelijk optreden en deze motoren overleven dit dan ook echt niet.volgens mij hangt het ook n beetje af van je rijstijl

Geplaatst: di 8 mei, 2007 16:13
door Twécévé
Ondanks alle toelichten blijf ik er geen snars van snappen. Dit omdat volgens mij de benzine namen die hier genoemd worden niet overeen komen met wat ik meestal bij de pomp zie.
Daar zie ik namelijk
-Gas
-Diesel
-Iets met 95
-Super 98
-Superplus
De eerste 3 sla ik altijd maar over

Tank zelf altijd superplus en als het even niet anders kan 98. Maar 't zou maar zo kunnen dat ik gewoon 98 kan tanken. Wie het weet mag het zeggen.
kHeb een 2cv6 Club uit '87 die gewoon toen in Nederland is ingevoerd. Gezien de reactie van eendmeel maar eens even op het schutbord naar de motorcode kijken.
Geplaatst: di 8 mei, 2007 16:27
door geit
hoi,
nou dit is poepsimpel hoor
95 is de 95 octaan en super98 is98 octaan
en superplus is ook 98 octaan
http://www.amt.nl/web/show/id=47538/con ... 2-11).html
Edit Tom: gaarne de EDIT-knop gebruiken om bericht aan te passen in plaats van een nieuw bericht plaatsen
Geplaatst: di 8 mei, 2007 18:17
door Robbert.
super 98 is hetzelfde als super plus 98
super plus 98 wil dus niet zeggen dat er een loodvervanger in zit; dan staat er wel bij met loodvervanger of kortweg MLV. Maar je 2cv heeft geen loodvervanger nodig.
En Tweceve: je moet even op de motor kijken naar het plaatje. Op het schutbord wil niet zeggen dat die motor er perse in zit.
Geplaatst: di 8 mei, 2007 19:22
door Erwin en fire
bedankt alvast voor de reacties, toch blijf ik het vreemd vinden dat mijn eend altijd goed heeft gelopen op 95 maar dan word het dus 98 tanken, is wel duurder

nou ja ls het beter is maak dat niet uit
Geplaatst: wo 9 mei, 2007 00:05
door catscit
Erwin en fire schreef:bedankt alvast voor de reacties, toch blijf ik het vreemd vinden dat mijn eend altijd goed heeft gelopen op 95 maar dan word het dus 98 tanken, is wel duurder

nou ja ls het beter is maak dat niet uit
lees de vorige topics eens door die hierboven genoemd worden, wordt niet voor niks gedaan. Ten eerste gaat het om motortype en de discussie "op 95 loopt mijne prima" is ook al tig keer geweest.