Pagina 1 van 2

Sound quality install 2CV

Geplaatst: ma 14 mei, 2007 12:24
door roop
olla,

Mijn naam is Robert-Jan en sinds het weekend in bezit van een mooie grijze 2cv6. nog even wachten tot we hem kunnen afhalen want er waren nog een paar kleine zaken aan die ze gaan repareren.
Maar als licht audiofiel ben ik natuurlijk wel al aan het praktiseren hoe we de stereo erin kunnen passen. Nu had ik grotendeels de install van Spookeend gezien maar ben ook benieuwd hoe anderen dit gedaan hebben. Misschien hebben jullie leuke tips, foto's of links naar topics.

Ben in het bezit van een 4 kanaals versterker, subje en twee compo setjes. Een Peerless 10 cm mid/hoog met 35 mm Phase lineair tweeter en een 13cm setje van het zelfde. Mijn idee was om de de 13cm als kick te gaan gebruiken en de 10 als mid/hoog , hiervoor moet ik nog wel de filters aanpassen. Om nu niet direct in de deuren te gaan zagen en de auto zo origineel als mogelijk te laten zoek ik goede oplossingen van hoe dan wel in te bouwen ?! Zouden jullie me kunnen helpen met suggesties of foto's van hoe jullie dit opgelost hebben. Nu moet ik zeggen dat het me niet gaat om de decibellen maar veel meer van het goede, mooie en strakke geluid.

Thnx voor de hulp, informatie en plezier wat ik op dit forum hoop mee te gaan maken,

Robert-Jan

Geplaatst: ma 14 mei, 2007 13:25
door Yellow Deendger
Spookeend heeft het idd mooi voor elkaar en het klinkt goed en hard.
Ik heb het ook wel redelijk goed, maar wil in de toekomst ( zal wel ff duren)een andere compo set voorin hebben. Ik heb nu een C-quence 5 kanaals versterker onder de achterbank liggen( vast op een plank geschroefd) en daarbij een powercap. een rockford fosgate punch subwoofer in kist, achter in de kofferbak liggen.Voorin heb een JBL compo set, de tweeter in de zwarte kunstof deurgreep(?) gemonteerd, en de 13 cm's in een rond kistje aan het deurpaneel geschroefd. Klinkt goed en hard(nee, niet zo hard als bij spookeend). Zal foto's maken en kijken of ik ze kan plaatsen.

Geplaatst: ma 14 mei, 2007 13:42
door Robbert.
Je hoeft gelukkig niet IN de deuren te zagen, wel in de deurpanelen, waarover je geen zorgen hoeft te maken aangezien deze goed te verkrijgen zijn of desnoods zelf zijn te maken (als je ooit weer de deurpanelen erin wilt zonder speakers).

Je kunt natuurlijk niet woofers in de deur zetten, maar voor de mid tonen en tweeters is het geen probleem. Dacht dat je 10 cm diepte hebt, en anders kun je altijd nog wat naar binnen bouwen door het deurpaneel rondom de speaker te verdikken.

Een andere optie zijn speakers in het aflegvak; dit zou net iets beter moeten klinken omdat het geluid dan van voren komt, maar vanuit de deurpanelen klinkt ook wel hi-fi genoeg. Ik zou geen speakers onder de bank zetten.

Zie dit topic voor meer http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... hp?p=61451

Geplaatst: ma 14 mei, 2007 14:42
door roop
Bedank voor de reactie !
10 cm diepte? dat is nog best veel eigenlijk daar moet je wel iets mee kunnen doen lijkt me. Heb de auto nog niet dus lastig om het goed in te schatten maar de kistjes die spookeend gemaakt heeft nemen wel erg veel plek in zag ik.
Andere optie zou kunnen zijn om ergens deurpanelen vandaan te halen en die met glasvezel zo te verbouwen dat er een drieweg setje in kan en dan ligt naar achteren laten stralen ?! okay best veel werk ik weet het maar goed..... dan de deuren flink dempen met lood bitumen..
Zomaar een idee, andere oplossingen zijn welkom want met deze oplossing gaat het weken duren :-)

RJ

Geplaatst: ma 14 mei, 2007 15:27
door Spookeend
Te lezen aan wat je van plan bent en als ik naar de componenten kijk die je gaat gebruiken, ga ik voor het gemak uit van iemand die niet helemaal onbekend is met car audio.

Je gaat dus volledig passief spelen, dan heb je aan die 4 kanaler genoeg (mits het een beetje een beste is want het mag best wat sap hebben voorin, om een beetje comleet geluidsbeeld te krijgen en je sublaag naar voren te trekken)

Het nadeel van de setup in de deur is voor mij zo groot dat ik dat toch maar niet meer doe. Je zit ten eerste al met de bekabeling naar je deur toe, ten tweede, 10 cm diepte? zonder dikke uitbouw? dat haal je niet.

Het voordeel van de kistjes die ik heb, is dat je ze goed luchtdicht kunt maken. Dan komt ondanks het geringe volume de kick toch nog erg goed uit. Je kunt ze dan ook wat zwaarder belasten, zodat de kicks het sublaag heel mooi aanvullen en het sublaag lekker naar voren trekt. Dat zou zeker zeer lekker zijn als optie, omdat je met gesloten kistjes meer kick zult krijgen dan in de eenden deur, die voor open-air spelen, wat kicks normaal doen in een “echte” auto, echt te weinig volume kunnen geven. Of je maakt de kistjes in de deuren ook goed gesloten?

Als je zelf filters gaat bouwen, let er dan goed op dat je je mids zeker niet onder de 300 hz laat spelen. Niet dat ze dat niet aankunnen, maar zoals ik het heb, spelen ze "semie-free-air". Lijkt gesloten, maar zijn het niet. Is dicht dmv dempingsmatjes. Als ik het echt dicht maak, moet je daar een heel vreemd kistje voor maken, omdat je deurscharnier behoorlijk in de weg zit. Voor je 13 cm kicks, kun je het filter zou houden dat ie in principe tot de 300/350 hz speelt. Beetje overlap mag, als je teveel laat overlappen kan het resulteren in schelle uitschieters in de mid range. Je tweets vanaf 3500 hz in laten komen, en dan zit je compleet met je kick/mid/hoog. Ik ga ervanuit dat je op je amp genoeg instellingen hebt om de frontset af te filteren. Dan kun je HP vanaf 50 hz of zelfs hoger, net naar gelang of je sub een beetje bij kan komen.

Verder lijken mijn kickpanels behoorlijk plomp, maar dat valt in de praktijk best mee. Ik zou er de volgende keer niet meer voor kiezen mijn filters daar te plaatsen, die schop je makkelijk stuk (nog niet gebeurd gelukkig). Voordeel van het feit dat je “maar” 13 cm kicks gaat gerbuiken is dat de kickpanels die ik dan in de eend heb, bij jouw wat minder breed hoeven te zijn. Het scheelt dan iig weer 3 cm, das toch ook de moeite.

Verder dan nog het voordeel wat ik vind van de mids en tweets naast elkaar, zo dicht mogelijk bijelkaar plaatsen. Dat kan schelen in je geluidsbeeld. Je kan anders een soort van vertraging krijgen tussen je mid en hoog.

Ik nodig je van harte uit eens te komen luisteren bij mij in de eend.
Als je nog opziet tegen het (ver) bouwen van filters, ik heb nog een nieuw 3weg setje liggen wat voor weinig weg mag. Het is van “Alphasonik”.(de onderste op die page) Reden van verkoop is makkelijk, ik ga terug naar 2 weg, dus de aangeschafte 3weg set is weer overbodig.

Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar de rest van je set-up, sub, amp en hu.

Greatnix Spookeend

Geplaatst: ma 14 mei, 2007 16:42
door roop
Heel verhaal !!
idd ik ben niet onbekend met car-hifi ook al ligt mijn hart bij de home hifi. Daarom ook vind ik een redelijk tot goede opstelling in de auto van belang.
Yep volledig passief idd JVC 4x70 class A (type weet ik zo niet) een sony HU en een Phoenix gold sub. Van alles wat bij elkaar zo samen met de peerless speakers maar wel goede componenten waar we iets moois van kunnen maken. Met name de peerless renderen erg goed met de JVC die veel stroom kan leveren. Het geluid is erg mooi en strak. De tweeters zijn ook erg mooi maar met de huidige intertechnik filters heb ik ze 5dB moeten afzwakken bij mijn vorige installatie.
Het liefst zou ik het nu als een driewg systeem inzetten en zoals jij ook al zegt in gesloten kistjes vanaf de voorkant ipv de deuren.

Wat ik zag in de foto's van jou installatie nemen de kistjes redelijk ruimte in beslag maar je hebt gelijk ik speel dan met 13cm ipv 16cm en kan de filters ergens anders wegwerken, dat scheelt weer ruimte.
Misschien ze mooi slank maken. Zal vanavond eerst eens gaan rekenen aan de inhoudt van de kistjes.
Gebruik jij daar een speciaal progje voor?! boxplot of...?!

Voor de staging zou het helemaal mooi zijn als de 10cm en 13cm in 1 kistje dichtbij elkaar zouden kunnen blijven, liefst nog de tweeter erbij.
De sub speelt maar tot een 80 Hz ook al heb ik bij Speaker enCo in Rdam een hele mooie sub gehoord die ze laten spelen tot 200 Hz zonder rommelig te worden. Klonk echt heel goed samen met een Vifa 16cm compo setje.

RJ

Geplaatst: ma 14 mei, 2007 17:26
door Spookeend
Voor de speakers is gewoon een compromis kistje gemaakt. De kistjes zijn puur gemaakt naar de beschibare ruimte. Ik maak wel eens gebruik van het programma winisd maar dat is eigenlijk meer voor subwoofers. Je hoeft je geen zorgen te maken over het geringe volume. Ik was daar ook bang voor, maar ondanks het geringe volume spelen ze vanaf 50 hz al heel lekker. Voordeel van gesloten spelen is ook dat ze niet makkelijk over de x-max spelen, dus zwaarder belastbaar zijn, of dus juist lager kunnen spelen. De 40 liter free-air die je in een duer van een andere wagen hebt, al dan niet goed gedempt ga je niet halen in een deur van een eend, en onder je dash is dat wel heel erg veel. De mijne zijn nu 2,3 liter netto, voor de 16 cm kicks. En dat gaat heel goed. Zeker als je je sub tot 80 hz laat gaan, en de kicks pas daar in laat komen. Dan kun je behoorlijk strak en hard spelen zonder dat je je druk hoeft te maken over uitslag en vervorming. Je mid en en tweet bij elkaar plaatsen is denk ik belangrijker dan je kick en je mid, omdat die qua frequentie het meest bij elkaar komen. Mijn ervaring is dat de mid en de tweet bij elkaar gewoon echt het lekkerst klinkt. Ik heb ook nog getest met de opstelling van de tweeter, staan bij mij 12 db afgezwakt, maar ik speel dan ook zeer luid. Echt een goede 150 rms op de frontset.

Ik speel dus als je kunt zien volledig on-axis. In een andere auto, bx, xantia, xsara, laat ik de tweets het liefst afstralen tegen de ruit, geeft vind ik de mooiste vulling voor het hoog, zonder overdreven schel te gaan. Je hoeft dan ook niet uit te richten. In de eend kan dit niet, en vond ik de on-axis met verzwakking het lekkerst en meest stereo klinken, zonder al teveel verschil tussen links en rechts. Dat had ik wel toen ik ze off-axis liet spelen, ik denk dat de eend daar te smal voor is ofzo.

Mijn nieuwe kickpanel kistjes worden een maatje groter, maar dat heeft als voornamelijk doel dat ik ze iets lager wil laten spelen, vanaf 50 hz. Zoals ik een beetje gespeeld heb, moet het dan net iets harder gaan dan nu op 50 hz als ik de kistjes een liter groter kan maken. Ik moet daarvoor wel mijn koplamp verstelling veranderen, anders haal ik het niet met de hoogte.

Ow, en over die woofer die tot 200 hz speelt, dat klopt, heb ik ook gehoord, maar als je dan je kicks zo hoog in laat komen voorin, dan ga je echt wel merken dat het sub laag (als je daar dan nog over kunt spreken) van achter komt, gewoon omdat de kicks het niet lekker naar voren trekken dan.

Greatnix Spookeend

Geplaatst: ma 14 mei, 2007 20:48
door André Post
Of houd het iets simpeler, klinkt ook niet beroerd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De radio is na recente diefstal gewijzigt.

Geplaatst: ma 14 mei, 2007 22:40
door Spookeend
ok, ok, ik kan uit eigen luisterervaring beamen dat het bij andre met deze simpele install idd erg ok klinkt. Het gaat niet hard, maar wel loepzuiver en door plaatsing van de tweets klopt het stereo beeld heel goed.

Greatnix Spookeend

Geplaatst: ma 14 mei, 2007 22:44
door backfire
Op die plek had ik mijn mid-hoog setje en achter in de bak de basspeakers welke tot 100Hz gingen middels mijn subwoofer versterkertje.

Geplaatst: di 15 mei, 2007 08:58
door roop
Een goedemorgen,

Hé dat is toch wel een hele mooie oplossing zeg !! Zie ik het goed dat je gebruik maakt van een <90 bocht van een 110 mm rioolbuis?
Kan je daar iets meer over vertellen..... lijkt me dat je de bochten met een buis verbonden hebt of zijn het gewoon alleen de bochten kon het niet direct goed zien?!
De plaatsing van de tweeters lijkt me een hele goede compromis.
Op die plaats zou ik wel mijn tweters en 10cm mid/hoog kwijt kunnen door een glasvezelbakje te maken. De linkerzijde zo recht mogelijk te laten afstralen naar achteren en de rechterzijde idd meer naar binnen gericht. De 13cm's zouden dan een plaats kunnen krijgen onder de stoelen zoals dze oplossing. Helemaal niet gek zeg !! Geen idee wat het doet met de staging maar moet zeggen dat ik ook niet direct de kwaliteit terug verwacht zoals het was in mijn eerder opstelling. Als het zuiver en lekker speelt ben ik al best tevreden.
Niet hard zeg je ?!....hahaha ik weet niet maar toen ik je foto's zag spookeend vroeg ik me af wat die ballon op je auto was, het leek me je dak die bol stond van de geluidsdruk ?!?!?! Volgens mij speelt je opstelling echt snoei hard....ik neem je uitnodiging om eens te luisteren maar wat graag aan...ben echt heel benieuwd ernaar.
Mag ik nog vragen hoe je aan de 2.3ltr gekomen bent voor de 16cm?! experimenteel vast gesteld of?

RJ

Geplaatst: di 15 mei, 2007 09:30
door Spookeend
Ok, niet hard, niet hard, laat ik het dan zo zeggen, het speelt bij Andre vanaf de radio. En zoals ik eerder zei, ondanks dat, speelt het echt super. Voor mij een bewijs dat zeker 80 % van het resultaat van je install aan de inbouw en plaatsing ligt, en de afstelling. Hij heeft vrij forse tweets, die als ik het goed had, wat lager spelen dan een "normale" tweeter doet. Resultaat is dat zijn mid lekker van voren lijkt te komen. Zolang je stilstaat, klinkt het super, maar op het moment dat je omgevings geluid krijgt, dus als de motor draait, en zeker als je op de snelweg zit, ga je helaas sound missen. Het motortje overstemt dan toch voor een deel. Bij hem veel minder dan bij mijn eend natuurlijk, lol.

Ik woon in Brielle, en er is binnenkort ergens een "meeting" bij een mcsnack in R'Damn. Dus, ik zou zeggen, dat zijn wel de plaatsen om eens te komen luisteren in mijn eend. (en de bx als je wilt)

Je hebt je eend nog niet? Heb je wel eerder eend gereden? Of, laat ik zeggen beleeft? Omdat een eend qua tocht, rijwind, motor en banden geluid gewoon erg veel herrie maakt vergleken met een andere wagen. Vandaar mijn constante "wedstrijd" tussen buiten lawaai en binnen muziek, lol

Greatnix Spookeend

Geplaatst: di 15 mei, 2007 11:27
door roop
Ik ben bekend met een eend ! Vroeger een tijd in een bestel gereden op grijskenteken en nu de stap gemaakt om een 9 maanden oude Aygo te verkopen en hiervoor een 2cv te gaan rijden.....bewuste keuze dus :-)

De motor en omgevingsgeluiden heb ik weer kunnen ervaren tijdens de proefrit en tja.....hoort erbij zeg maar. Daarom ook dat de install minder kritisch hoeft te zijn denk ik. Natuurlijk zo goed mogelijk maar zal mijn eisen wat moeten bijstellen en de High-end maar voor thuis over laten :-)
De JVC met 70W klasse A is best een mooie versterker en heeft het altijd goed gedaan, zeker met de peerless. Die mid woofertjes kunnen heel veel hebben zonder te gaan vervormen en geweldige klappen maken voor zo een klein speakertje. Peerless werkt samen met Scan Speak en dat is waar ik thuis naar luister. Met name de Revelator tweeter is echt een openbaring.
Maar goed terug naar de eend : Wil proberen om met de huidige spullen een zo goed mogelijk set-up te creeren en dat is een leuke uitdaging want wat is makkelijker om alles in standaard openingen te stoppen en dan wachten op het resultaat. Het moet een compromis worden tussen en nette en kwalitatieve goede inbouw zonder de auto te verkrachten zeg maar....
Zodra ik de auto heb zullen we eens gaan meten waar we eea kwijt kunnen. Mooie bakjes voor de tweeter en 10cm in de front en evt de 13cm onder de stoelen zoals andre gedaan had lijkt me een goede tussenweg. Niet teveel ruimte verloren en redelijk veel druk van vorenuit.
Werkt het niet zoals verwacht is het ook geen drama een paar nieuwe kistjes maken is ook niet het probleem.

De filters netjes aanpassen zoals jij ook al zei is een ander verhaal. Een standaard 3 weg filter zal onvoldoende zijn denk ik?! zal zo eens bij speaker en co kijken of ze nog its hebben. Intertechnik maakt mooie filters, anders zal het een custom moeten worden van speaker en co denk ik.

RJ

Geplaatst: di 15 mei, 2007 11:38
door roop
Hmmm Intertechnik 3way 600/4000/12dB instelbaar...
RJ

Geplaatst: di 15 mei, 2007 13:04
door Spookeend
wat je zou kunnen overwegen is het volgende........

Je gaat met een 4 kanaler spelen. Net als ik in mijn vorige install. Ik heb toen zeg maar "semie" actief gefilterd op de amp. 2 kanalen voor de 13 cm compo, hoog afgefilterd. En de kicks full range laten spelen (desnoods hp vanaf 50 hz) Die kicks pakken door de fysieke grenzen toch het hoog niet op. Op die manier ging het bij heel lekker. Later ben ik zelfs mijn 16 cm kicks low pass gaan filteren en heb ik ze tot 200 hz laten spelen en de 13 cm vanaf 200 hz. Dat gaf meer kick, hoewel ik wel erg moet hebben doordat de kicks (die ik dan heb) toch ook zeker gingen proberen het sublaag weer te geven (alles onder de 50 hz) Ik kon wat minder hard spelen, maar het klonk wel strakker.

Klein probleempje wat jij dan zou hebben, is dat je een 2e versterker voor je sub zou moeten gebruiken. Maar je speelt dan wel met een setup die lekker afstelbaar is. Dat kun je met filters ook wel halen, maar die zijn minder instelbaar natuurlijk.

De 3 weg compo die ik nu niet in ga bouwen, daar zit natuurlijk een 3 weg filter bij. Ik heb ze horen spelen, en ik moet zeggen, die klonk erg lekker. Het probleem zal zijn om een filter te vinden die idd jouw speakers goed gaat filteren, dan zul je toch de tech data er bij moeten halen. Ik vond persoonlijk, als ik de goede tweeters voor ogen hebt die je gaat gebruiken, 600hz voor het mid en de 4000 hz voor het hoog wat hoog gefilterd.

Je zou eens een vraagje kunnen stellen op het forum van "showyoursound". Daar zitten enkelen die ook zelf alles bouwen.

Greatnix Spookeend