Pagina 1 van 4
Hoe veilig ben je eigenlijk in een eend...
Geplaatst: do 2 okt, 2003 10:15
door Dude
Logische vraag denk ik, ik heb 1 keer een gedeukte eend zien staan die van voren was aangereden en moet zeggen dat dat er aardig eng uitzag, heel de motorkap en alles wat daarbij hoorde zat zon beetje op de plaats waar normaal de benen van de bestuurder zitten...
hoe veilig ben je eigenlijk ? is het bij een normale botsing ook zo dat het blok de cabine in komt ? of valt het wel mee... en de deurtjes zijn die nog een soort van verstevigd tegen zij botsingen ?
en laatste vraag ? wie heeft er wel eens ongelukken gehad met de eend, vertel hier wat over..
Geplaatst: do 2 okt, 2003 10:27
door Ramon
mijn moerder met haar eend een keer was niet erg hoor maar wel grappig toen. ze moest uitwijken voor een laadklep van een vrachtwagen maar iets te weinig dus vol met haar spatbord erin er zat een brievenbus in een grote dikke gleuf
Geplaatst: do 2 okt, 2003 11:17
door Bjorn
eenden zijn niet veilig. Vooral bij zijaanrijdingen. Sommige hebben dan ook een rolkooi in hun eend, met zijbeveiliging.
Geplaatst: do 2 okt, 2003 12:12
door Christian
Ik heb ook eens naar crashtests gezocht. Vooral de 2e link is wel interessant om te lezen. Voor zover ik weet is dat het enige onderzoek naar de veiligheid van de eend, dat ooit is uitgevoerd.
http://users.pandora.be/citrobel/flmdyan.htm en
http://www.cats-citroen.net/citroen_2cv ... htest.html
oh ja, deze is ook wel interessant:
http://members.lycos.nl/besteleenden/
Hier moet je even bij
drive-training kijken. Dit doet je toch geloven dat de 2cv wel degelijk een veilige auto is. Het gaat hier dan wel om het vermijden van een ongeluk. (remmen, slippen, enz.)
(
don't try this at home, folks)
Christian
Geplaatst: do 2 okt, 2003 13:19
door BlueDuck
Ze zeggen wel eens: "Een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning." Ik denk dat dat ook voor een eend geld. Kijk, je kan een ongeluk natuurlijk nooit uitsluiten, want er rijden zat maloten rond die t niet zo nauw nemen met de verkeersregels, en die van de slogan "geef je verstand eens voorrang" ook niet veel begrepen hebben. Nu zou je denken: deze bestuurders zijn toch te herkennen aan een overvloed van plastic opleukmateriaal aan hun bolides? Meestal prijkt er ook een merkje op deze auto's waarop te lezen staat dat het een m3, gsi, gti, rs of een ander uit de kluiten gewassen middenklassertje is. Dan zit je ernaast. (volgens mij dan)Dit zijn mensen die van de verkeerde soort auto's houden. Je kan over ze zeggen wat je wilt, maar ze zijn wel zuinig op hun auto. Gewoon voor ze opzij gaan, als dat kan teminste, en verder geen aandacht aan besteden.
Ik meen dat leasebakrijders het gevaarlijkst rijden. Vooral de wat grotere volvo's, passat's en bmw's mijd ik met een boogje. Ook bestuurders die hun rijbewijs voor 1950 hebben gehaald willen nog wel eens gevaarlijk gedrag vertonen. Moest laatst op de snelweg vol in de remmen voor een bejaarde die daar in zn suzuki salto met 70 km per uur sukkelde. Das dus echt gevaarlijk!!
Gewoon ogen open houden dus, en defensief rijden.
Groetjes, Niels
Geplaatst: do 2 okt, 2003 20:49
door Joos
Geplaatst: vr 3 okt, 2003 07:55
door Daffy
Wijze opmerking van Blue Duck. Preventief rijden maakt alle verschil.
Ikzelf heb regelmatig met ongevallen te maken, en sta steeds weer verrast hoe mensen uit een wrak gehaald worden. Enkele jaren terug vond ik op een landweggetje een Volvo 240 , toch een stevige auto , met minimale zijschade tegen een boom. De bestuurder ging in een zak naar het mortuarium. Twee weken terug moet ik naar een Golf die tussen 2 vrachtwagens tot harmonica was getransformeerd, en hier komen 2 mensen levend uit.
Als je de 2cv onveilig vind , hoor je mij niet zeggen dat dit niet zo is , maar moet je bijvoorbeeld ook niet meer over straat lopen.
Daffy
Geplaatst: vr 3 okt, 2003 09:33
door Punky
Ik zag hier iets staan over rolkooien.
Weet iemand of die kant en klaar geleverd worden of moet je zelf aan de slag.
Als ze leverbaar zijn, waar kun je ze kopen???
Geplaatst: vr 3 okt, 2003 12:23
door Bullit
ik heb ooit eens een filmpje gevonden uit de jaren zestig waarbij een vrachtauto van achteren inrijdt op een rij auto's met helemaal achteraan (dus de eerste die geramd wordt) een eend. Dat was pas slikken. De vrachtauto schoof over het chassis heen en maakte van de koets een pakketje van 50 cm....
Weet niet meer waar het staat en dat is misschien maar beter.
B.
Geplaatst: vr 3 okt, 2003 13:11
door Gast
Conclusion
The Fiat 126 and VW beetle have come off worst. Both had safety belt failures and they ended up last on the test. The Fiat 127, R4 and R5 are average, they are not consistently last on each criteria although especially the R5 doesn't score good on any criteria either. The 2cv and VW Polo do quite well. The Polo is the better car especially when comparing the absolute figures.
One thing is clear, the 2cv certainly isn't the most dangerous car here.
Geplaatst: vr 3 okt, 2003 13:14
door Dude
Bullit schreef:ik heb ooit eens een filmpje gevonden uit de jaren zestig waarbij een vrachtauto van achteren inrijdt op een rij auto's met helemaal achteraan (dus de eerste die geramd wordt) een eend. Dat was pas slikken. De vrachtauto schoof over het chassis heen en maakte van de koets een pakketje van 50 cm....
Weet niet meer waar het staat en dat is misschien maar beter.
B.
staat onderdaan
http://www.cats-citroen.net/citroen_2cv ... htest.html deze pagina
Geplaatst: vr 3 okt, 2003 14:36
door Lelijke Eend
Hoe meer de auto deukt, hoe meer energie van de botsing gebruikt wordt om de auto te verfrommelen in plaats van de bestuurder. Een Eend is (volgens mij) een stuk minder stevig dan andere auto's, dus het deukt lekker waardoor jijzelf minder klappen op hoeft te nemen. Het nadeel is alleen dat een Eend wel eens te ver kan deuken en dat jij gepureerd wordt ...
Geplaatst: vr 3 okt, 2003 14:44
door BlueDuck
Ik heb dat filmpje gezien. Ik wil wel eens weten wat er gebeurd zou zijn als die eend vooraan gestaan had, en die auto's niet allemaal op de handrem hadden gestaan. Heb namelijk ook wel eens gehoord dat een eend door zijn geringe gewicht min of meer wegstuiterd van het object waardoor het geraakt wordt. Heb er geen ervaring mee, en dat wou ik graag ff zo houden
Geplaatst: vr 3 okt, 2003 16:10
door Dude
BlueDuck schreef:Heb er geen ervaring mee, en dat wou ik graag ff zo houden
100% mee eens.... was ook niet benieuwd hoe een verrotte eend er uit zou zien.. meer hoe ik er zelf uit zou komen bij een evt ongeluk.... wat ik niet wil hebben uiteraard
Geplaatst: vr 3 okt, 2003 16:53
door Joos
ik heb met ook afgevraagd wat er zou gebeuren als die eend vanvoor staat,
volgens mij blijft er dan toch nog een halve eend over...