Intresse Peiling voor pasklare speaker behuizingen.

Aansluiten van een radio, extra luidsprekers, versterkers, etc.

Pasklare behuizingen voor speakers kopen

Ik kan het zelf beter
20
32%
Ja leuk, maar mij te duur
5
8%
Nou, dat zou een uitkomst zijn
37
60%
 
Totaal aantal stemmen: 62

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » vr 1 mei, 2009 12:35

Ik zou er wel behoefte aan gehad hebben, maar helaas wijkt de dyane legplank af va die van een eend, vooral met de ruimte die je links hebt. helaas... mocht ik ooit weer een eendje kopen, en dat doe ik, dan heb ik zeker interesse ;)

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » za 9 mei, 2009 23:01

Afbeelding
Afbeelding

sneakpeak

Is al wel duidelijk dat ik ze alleen op bestelling ga maken. Om alles netjes en strak te krijgen ben ik er zo 5 uur mee bezig. Nu zijn dit enkele exemplaren natuurlijk, als ik er meer in 1 keer maak gaat het sneller omdat ik dan minder hoef te zagen.

Loop nog wel tegen wat kleinigheden op, zoals het verschil tussen een club en special vanwege de inbouw naast het dash enz, maar dat is nu als het goed is ok.

Dit setje zal te beluisteren en bekijken zijn op Waggel, in een groene eend

Greatnix Spookeend
Laatst gewijzigd door Spookeend op di 2 jun, 2009 20:21, 3 keer totaal gewijzigd.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » za 9 mei, 2009 23:38

wat goed man! wat gaat het kosten?

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » zo 10 mei, 2009 10:54

Afbeelding
Afbeelding

Situatie in mijn eend. Alles uitgeschakeld, behalve de speakers op de radio (dus die 2 kleine zwarte in de hoeken van de aflegplanken) Needless to say, de kabels kunnen natuurlijk netjes onder de aflegplanken worden weggewerkt, uit het zicht.

klinkt goed, als je gaat rijden wordt het wel wat minder, zeker in het laag, met als nadeel dat op dat moment het hoog dus wat gaat overheersen. Nu hebben de meeste gewone radio's al een simpele bass en treble regeling, en kun je een heel eind komen om het lekker te laten klinken. Maar, zelfs in mijn eend, open luchtfilter, sidepipe en raampje open, kun je nog prima muziek luisteren bij 100 km/u. De radio staat dan al wel voluit.............

De reden voor dit verschil in laag is dat het in dit proto geval om 10 cm speakers gaat. Die oppervlakte is net te klein voor het mooi, maar 13 cm past niet een een club. Ik ga dat op waggel eens even goed bekijken allemaal bij andere eenden.

Kosten, tja, er zit al snel 15 euro materiaal in (hout, lijm, kit, bekleding, stofeerlijm, nietjes etc......)

Nu ik een set klaar heb kan ik perfect zien waar ik nog wat kan beknibbelen op vooral bekleding, want dat scheelt een hoop dan.

Dan nog de speakers. Ik heb meerdere sets, en ik weet ook welke lekkerder klinken. Eerst en vooral maar eens kijken of ik toch niet 13 cm kwijt ga kunnen ook in een club, omdat ik dan maar 1 maat kistje hoef te maken, ipv 2 verschillende. En dan heb ik nog een klein minpuntje............

De speakers van 13 cm passen perfect in een 14 cm brede behuizing. Alleen, past er dan geen rooster meer overheen. Die zijn vaak 15 of zelfs 16 cm in diameter. Dat ziet er niet uit dan natuurlijk. Dus, ik ben al bij diverse audio boeren geweest om roosters te scoren (blijven vaak achter bij inbouw in deuren namelijk) Ik heb wel een paar setjes die passen, maar echt strak is dat nog niet, dus daar zoek ik nog naar. Niet dat roosters altijd gewild zullen zijn, maar ik wil het wel netjes in een eend zien, toch?

Ramon, ik zie je op waggel? dan kun je luisteren voor je wat gaat roepen, ok?

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 10 mei, 2009 12:23

Ziet er netjes uit. Ben benieuwd naar de akoestische resultaten. 10cm is inderdaad erg klein. Ik merkte het verschil al goed tussen 13 en 16 cm.
10cm zit in de mehari van P.Senior en dat is inderdaad veel hoog.

Komen er ook behuizingen voor de Mehari? (Ik weet het antwoord denk ik al. :wink: )

Wat zijn de specs van deze speakers?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » zo 10 mei, 2009 12:29

pasklaar in een meharie? dat is helemaal een uitdaging, want nul ruimte eigenlijk. En de ruimte die er is, daar moet je voor het mooi dan voor gaan zagen in het ABS....

En dan nog het geluidsnivo? Rijwind en motorgeluid komen bij een meharie helemaal goed naar binnen.....

En, dan nog het vochtgehalte in een meharie, dat zeker hoger ligt als in een eend.

De Dyane wil ik nog wel even naar kijken op waggel. Ik denk dat er met een kleine aanpassing ook daar wel wat voor te verzinnen is.

Ik hoop dat er wat mensen komen luisteren, niet omdat ik nou zonodig de verkoper uit wil hangen, maar ben zeer nieuwsgierig naar de reacties en evt. op of aanmerkingen.....

Nog even een vraag

Hoe zit het met een 2cv club dash, is dat eenvoudig even wat los te halen en naar voren te kantelen (ietsjes) om evt een grotere behuizing te plaatsen?
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Green-Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1365
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 21:04
Locatie: Zierikzee

Bericht door Green-Duckman » zo 10 mei, 2009 21:12

Ik denk dat dat wel makkelijk te doen is! het dash iets naar voren dan speakers er in en dan het dash weer vast zetten.

Wat zo wie zo een mooie mogelijkheid is om de pasklare speakers te showen is de Decibel contest. Dan zet je hem ergens in de buurt zodat mensen kunnen kijken.

Maar ik moet zeggen ik ben ook wel erg benieuwd!
2cv Vert Bambou '79

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » ma 11 mei, 2009 08:50

Spookeend schreef:
De Dyane wil ik nog wel even naar kijken op waggel. Ik denk dat er met een kleine aanpassing ook daar wel wat voor te verzinnen is.

Nog even een vraag

Hoe zit het met een 2cv club dash, is dat eenvoudig even wat los te halen en naar voren te kantelen (ietsjes) om evt een grotere behuizing te plaatsen?
1: ik kom met mijn ACA (net omgebouwd tot campertje :D ) dus dan kun je passen, moet ik nog iets voor hebben, heb nu alleen achter (huiskamer) speakers.

2: club dash is redelijk te doen, met het goede gereedschap (goed bitje en rateltje met koppelstuk voor bitje en schroevendraaier) is het kwestie van 5 min.

Verena wil ook nog andere speakers in haar eend (club) dus we moeten maar ff kijken.

is het trouwens geen idee om de speakers onder het aflegplankje te hangen? (is het vast al eerder over gegaan in dit topic) maar dat lijkt mij handiger, je behoud je hele aflegvak en je behuizing past dan in alle auto's. (ook in dyanes denk ik).

greetzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » ma 11 mei, 2009 09:28

eronder hangen is te doen, maar niet ideaal.

Het geluid gaat dan al snel richting de stoelen ipv richting de inzittenden. En juist dat is iets wat ik wil, vanwege het vele rijgeluid in de eend (achtige) En, als ik 13 cm op ga hangen, dan komt het best ver naar beneden te hangen, met als gevolg dat je weer onderdoor moet met je been. Zeker aan de bestuurders kant, omdat daar ook de koplampverstelling zit, en de speaker dus weer meer naar het midden moet. Komt nog bij, dat er niet geboord hoeft te worden nu (ok, onder de plank zal niet echt een probleem zijn voor de meesten).

Ik denk dat we nog wel wat te babbelen en discuseren hebben op waggel, lol
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » di 12 mei, 2009 08:50

Ow ja da's waar ook.. koplampverstelling.... alleen die 10 cm speakers... wat mij betreft, hoe groter hoe beter.... (16.5 cm zou mooi zijn) maar die raak je natuurlijk nergens kwijt. (behalve in de deuren als je andere panelen maakt)

maar idd we hebben het er op waggel nog wel over!

greetzzzzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 12 mei, 2009 14:34

Een grotere luidspreker pakt meestal niet beter uit in een klein kastje.
Met het programma WinISD kan je dat zichtbaar maken als je de juiste parameters van de luidsprekers hebt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Green-Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1365
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 21:04
Locatie: Zierikzee

Bericht door Green-Duckman » do 21 mei, 2009 10:19

Zo het eerste zetje is verkocht, aan mij! :lol:

Op de waggel had ik aangeboden aan Spookeend om de speakers in mijn eend te zetten zodat iedereen kon luisteren als ze dat wilden.
Dus gemonteerd en dat was een makkelijk karweitje. Even de kapjes die over het scharnier zitten gedemonteerd en hop er in zaten ze.
Toen samen met Spookeend een rondje gereden en de radio afgesteld, zodat de hoge tonen niet overheersen wanneer je rijdt.
Ik moet zeggen ik was verbaasd over de kwaltiteit van de 10cm speakertjes. Bij 110km/h is alles nog goed hoorbaar. Zeer goed!
Het nieuws kan je makkelijk verstaan, je favoriete tune kan je lekker hard zetten. Dan moet je flink hard praten (bijne schreeuwen) om elkaar te verstaan.
Ik heb zelf wel eens speakertjes voorin gehad maar nog nooit met deze kwaliteit. Het enige wat je mist is lage tonen (bass), maar dat is eigenlijk alleen omdat ik achterin een subwoofer gewend ben.
Ik denk dat ze zeer geslaagd zijn en heb daarom dit setje gekocht, in combinatie met mijn subwoofer is het voor mij helemaal af!

Ik zal binnenkort eens foto's maken hoe ze in mijn eend zitten.

Groeten Pieter
2cv Vert Bambou '79

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » do 21 mei, 2009 11:14

Op waggel zijn er diverse bekenden en ook wat minder bekende (onder ons) mensen geweest die toch wel even nieuwsgierig waren. Het probleem met het idee is, dat niet uit het oog verloren moet worden wat de doelgroep is.

Doelgroep is in dit geval de mensen die gewoon een muziekje in de eend willen, bescheiden, goede prijs kwaliteit verhouding en makkelijk in en evt. weer uit te bouwen.

De meesten die geluisterd hebben, hebben zelf ervaring met audio, of in ieder geval al een keer wat gerommeld met audio. Maar, ondanks dat, waren de reacties toch positief over wat ik in elkaar gezet had. Voor de meesten was het toch vooral de prijs die meeviel voor het geluid en de afwerking die je krijgt voor dat geld. In het geval van dit setje, 60 euro, in combinatie met de 10 cm speakers. Deze zijn zeer eenvoudig in een 2cv club als in een special te plaatsen. De 13 cm versie zal een beetje duurder zijn, maar blijft zeker onder de 100 euro. Variable kostenpost zal zijn de rooster die ik of moet maken of moet kopen voor de 13 cm versie, maar daar ben ik al druk voor aan het rondneuzen.

De volgende stap is ook al in progress, namelijk het bouwen/verzinnen van een behuizing voor de radio. Als dat zover is, dan komen er foto's weer hier. Ik kan dat gelukkig wel gewoon in mijn eend uittesten, omdat ik zelf ook nog wat moet verzinnen voor mijn eigen radio.

Andre, het programma winisd ken ik, wel een aantal keer mee gewerkt, mar helaas is het voor dit project niet geschikt, puur omdat de theorie niet overeenkomt met de uiteindelijke "real-life" resultaten. Als ik in winisd simuleer, dan is het onmogelijk dat er een goed geluid uit de huidige speakers komt in deze kleine behuizing, maar de praktijk is gelukkig anders.

Greatnix Spookeend

(2e setje is in de maak, op bestelling verkocht)
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » do 21 mei, 2009 14:47

Hier, neem dit als rooster voor de 13cm ;) Die is niet breder dan de speaker zelf en ik vind het er nog wel stijlvol uitzien ook!

https://02c1b5b.netsolstores.com/index. ... rodID=1599

Tim Rozendaal
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 292
Lid geworden op: zo 19 nov, 2006 15:49
Locatie: Amsterdam

Bericht door Tim Rozendaal » do 21 mei, 2009 17:03

Maar dit moet dus icm een autoradio? Want ik luister eigenlijk weinig tot geen radio, heb altijd een iPodje bij me. Is er dan nog iets van te knutselen, moet er dan bijv een klein versterkertje tussen?
Groene 2cv6 Club 18 november '81
je weet het he het gaat om genieten van het leven, de rest komt later wel, je leeft toch levenslang.

Plaats reactie