Olielekkage

Edwin
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Olielekkage

Bericht door Edwin » di 22 mei, 2007 21:15

Hallo,

Sinds enige tijd lekt mijn 2cv olie. Voor zover ik kon zien kwam het tussen het vliegwiel en de motor vandaan. Dus ik ging er van uit dat de achterste krukas keerring lekte.
Gisteren er aan toe gekomen om de motor uit bouwen en heb meteen het vliegwiel verwijderd. Aan de achterkant van het vliegwiel zag ik nou niet echt olie. Maar op de bouten van de oliepomp en op de keerring zag ik toch wel een beetje olie.
Toen de keerring verwijderd, dit ging vrij makkelijk, en de nieuwe erin geschoven, dit ging ook vrij makkelijk. Ik had de nieuwe keerring eerst in een laagje motorolie gelegd omdat ik eens gehoord had dat dat makkelijker was voor het monteren.

Alles weer ingebouwd.

En starten.
Eerst bleef het onder de motor droog maar na een tijdje (< 1 min) kwamen er alweer de eerste druppels olie. En wanneer ik wat meer toeren maak lekt de motor nog meer...! :? Het lijkt erop dat de motor nu nog meer olie lekt als voorheen.

Wat kan dit zijn? En hoe los ik dit op? :?

Edwin!
---Zwarte 2CV6 Club uit 1987---
Vanalles 2CV

Site Burton400

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 22 mei, 2007 23:00

Carterontluchting al gecontrolleerd?

Edwin
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Edwin » wo 23 mei, 2007 12:23

backfire schreef:Carterontluchting al gecontrolleerd?
Eerst dacht ik dat er te veel druk was in het carter en dus had ik van te voren al een nieuwe olievulpijp gemonteerd. Dit heeft dus geen effect, vandaar keerring vervangen.

:? :? :?

Edwin
Vanalles 2CV

Site Burton400

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 23 mei, 2007 13:12

En de keerring verkeerd om gemonteerd? 1 van de keerringen moet d8 ik binnenste buiten, vandaar. PS ik monteer keerringen altijd met vet en niet met olie. Het kan ook zijn natuurlijk dat je krukas ingesleten is?

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door abr2cv » wo 23 mei, 2007 15:08

Waar komt de olie vandaan? Schoonmaken en kijken, anders blijf je gokken..
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

Edwin
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Edwin » wo 23 mei, 2007 20:28

@abr2cv: Voordat ik gister het blok weer gemonteerd had heb ik het blok goed schoongemaakt aan de achterzijde.

Vandaag het blok er weer uitgehaald en zo te zien komt de olie echt bij de keerring vandaan.
Verder viel het op dat er op de afdekplaat (hoe het ook heet) van de oliepomp een laag olie zat! En onderaan de keerring zat ook olie.
Keerring weer verwijderd en gezien dat deze toch iets anders is als de vorige, dus zo snel mogelijk een nieuwe keerring halen en deze dan monteren.

Waarschijnlijk heeft de eerste keer de keerring niet goed gezeten omdat deze toen voor het blok uitstak. Gisteren heb ik de keerring zover doorgedrukt totdat deze niet meer verder kon, want zo hoort de keerring toch te zitten?

Edwin
Vanalles 2CV

Site Burton400

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » wo 23 mei, 2007 20:35

haal ook meteen even rubbers voor de oliepomp. Hier zit een klein rubber achter, soms ook een pakking, vervang dit ook meteen als je er toch achter bent, zeker omdat je ook olie rondom de oliepomp hebt.
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » di 29 mei, 2007 22:57

Bij is het als ik die dop van de olievulpijp open doe dab vliegt dat filter/rooster 2meter de lucht in. De motor loopt dan rot - door de onderdruk. Dat begrijp ik. Maar is dat normaal? Het olieverbruik is normaal en er ligt weinig tot niks in de het luchtfilterhuis. Daarnaast merk ik wel dat het stationaire toerental verloopt.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » wo 30 mei, 2007 07:49

Er zit druk op je systeem, dus als je een klep open doet dan gaat de druk daar weg, minste weerstand heet dat.

Maar waarom zou je hem open doen als je de motor laat draaien? Is zelfs erg onverstandig. Olie zou overal kunnen komen te liggen! :roll:

Dus niet meer doen, als je blokje een paar druppels laat vallen, mooi laten gaan, je zegt het zelf, hij verbruikt bijna niets, dus no worries!
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door flusc » wo 30 mei, 2007 10:05

Flying Duckman schreef:Er zit druk op je systeem, dus als je een klep open doet dan gaat de druk daar weg, minste weerstand heet dat.

Maar waarom zou je hem open doen als je de motor laat draaien? Is zelfs erg onverstandig. Olie zou overal kunnen komen te liggen! :roll:

Dus niet meer doen, als je blokje een paar druppels laat vallen, mooi laten gaan, je zegt het zelf, hij verbruikt bijna niets, dus no worries!
euhm , is je olievulpijp dan niet stuk ols je zo'n overdruk in je carter hebt??? volgens mij moet je juist onderdruk hebben....
vroem vroem

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jheronimus » wo 30 mei, 2007 10:08

Als je olievulpijp open is werkt i niet :roll: .

BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » do 31 mei, 2007 19:28

Dan laat ik dat verder zitten. Ik heb nu open luchtfilter met aan de vulpijp een carterluchtfilter dat weer doorloopt naar een lege fles voor de rommel. Netjes weggewerkt. Ik kreeg van iemand te horen dat er iets mis was met mijn eend. Omdat hij veel zuipt en stationair steeds verloopt als hij warm is.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Edwin
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Edwin » vr 1 jun, 2007 15:32

Volgens mij is de olielekkage opgelost :D
Het bleek dus dan toch gewoon de achterste keerring te wezen. Ik had deze er de vorige keer zelf verkeerd ingedaan door de keerring helemaal naar het einde te duwen..daardoor lektte ie als de tierelier.
Nu de keerring er goed ingezet en er was meteen na het starten geen drupje olie te zien. Ook na een ritje van zo'n 15km nog geen spatje. Dus volgens mij is het opgelost! :D

Een ieder die heeft meegedacht hartelijk dank!

Gr. Edwin
Vanalles 2CV

Site Burton400

TB
Moderator

Bericht door TB » za 2 jun, 2007 01:02

inderdaad, hij hoeft er maar een mm ofzo voorbij t randje in.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg

Bericht door Yannick » wo 8 aug, 2007 21:03

Wij hebben hetzelfde probleem bij onze Ami8, morgen het blok er weer uit en eens kijken. Ik hoop dat het net zo simpel is als bij Edwin :wink:
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Plaats reactie