Pagina 1 van 3

2CV Roadster

Geplaatst: zo 27 mei, 2007 21:39
door Rossero
Hallo!

Ik ben bezig met de mogelijkheden te bekijken voor het zelf bouwen van een 2CV roadster. In dit forum zal het proces te volgen zijn vanaf begins af aan. De ontwerptekeningen zijn af, nu kan het echte werk beginnen! Als iemand tips heeft, graag, ik zal zelf ook geregeld een vraag stellen. Ik ben momenteel nog aan het rondneuzen naar de kosten van onderdelen voor een begroting, het zoeken van een werkplek, en iemand die kan lassen. Pas hierna zal ik weten of het hele concept haalbaar is.

Ook ga ik nog eerst een 1/24 schaalmodel maken en die in de juiste kleur zetten.

Over kleur gesproken, laat even in mijn poll weten welke van de onderstaande de mooiste is. Als iemand nog een andere kleuroptie heeft, geef even een schreeuw. De uiteindelijk gekozen kleur zal eerst worden getest op het 1/24 model.

Hieronder het kleurengamma wat ik tot nu toe heb bedacht na een avond brainstormen. (niet al te netjes, maar de intentie is duidelijk)

Afbeelding
Voor de grote versie:
http://img511.imageshack.us/img511/2167 ... en2qi7.png
Voor de versie met (nieuw ontwerp) kap:
http://img148.imageshack.us/img148/9707 ... en3xq5.png

En wat is jullie oordeel? lijkt het concept haalbaar?

Groete, Robbert

Geplaatst: zo 27 mei, 2007 21:46
door Tim Rozendaal
Heb gestemd voor optie 5, donkerblauw met creme spatborden. Vind dat een mooie kleur blauw, is ook de kleur die ik voor m'n eigen eend in gedachten heb 8) :lol:

Geplaatst: zo 27 mei, 2007 22:38
door Acadaantje
Optie 8 of 9 waarbij 9 heel chique is!

Geplaatst: zo 27 mei, 2007 22:44
door Jeroen-citroen
Optie 1 en 9 vind ik mooi waarbij 9 inderdaad erg mooi chiqeu klassiek is.

Geplaatst: ma 28 mei, 2007 09:00
door OnsEendje2
ik zou 6/7 kiezen, waarbij 7 de mooiste en bijzonderste is denk ik. lekker frisgroen hoort wel bij zo'n vrolijke cabrio. niet te chique wel sportief.

ter inspiratie, op de site van Daffy kwam ik gister toevallig deze tegen:

Afbeelding

(en hier alleen even die nare uitlaat en sticker wegdenken...)
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: ma 28 mei, 2007 09:14
door Rollo
Ik zeg 3 alsje origineel wil zijn, en lef hebt, om hem anders dan anders wil

en 8 als je hem een klassieke uitstraling wil geven.

Ik wil alleen even kwijt dat ik het dakje echt heel lelijk vind zo, doet echt afbreuk aan de auto.... kan dat nit ronder en meer met de achterkant oplopen?

Geplaatst: ma 28 mei, 2007 09:24
door dyane_ac078
8 of 9 erg gaaf!

Geplaatst: ma 28 mei, 2007 11:15
door Rossero
Aan ons eendje;

Ik had inderdaad zelf ook al rondgeneust op het net op zoek naar soortgelijke roadsters. Ik ben er zelf drie tegengekomen waarvan jij er inderdaad ook twee hebt gevonden.

De eerste, de belgische langneuseend;
Afbeelding

De tweede, de soortgelijke variant in het zwart;
Afbeelding

De derde, de Gauloise Cabrioente
Afbeelding

Wat ik jammer vind bij alle drie de eenden is de cabrio-kap-bak. Deze komt na de achterdeur weer omhoog en breekt een beetje de lijn van alle drie de auto's. Ik wil een mooie afronding naar beneden maken met een ronde achterklep.

Ook vind ik vooral bij de eerste twee roadsters de manier van verlengen erg sonde. Ze hebben de achterdeuren in stand gehouden waardoor er een nare rechte lijn aan de voorkant van de deur komt, en de voorruit wel extreem ver naar achteren is geplaatst. Beide hebben ook de overige ruimte niet opgevuld. De Gauloise-eend heeft de motorkap minder verlengt en de voorkant van de koets gewoon 60 cm naar achteren verplaatst. Jammer alleen dat de achterkant van de deur weer niet scheef loopt. Ik ga (proberen) de voorkant van de voordeur aan de achterkant van de achterdeur te monteren/lassen. Dit is eigenlijk de grootste uitdaging.

Nog een groot verschil is dat ik het voorspatborden doortrek naar achteren en laat overgaan in een treeplank totaan de achterspatborden, om de ruimte op te vullen, en het geheel sierlijker te maken.

--------------------------------------------------------

Aan Rollo;

Uiteraard vind jij appeltjesgroen het mooiste ;P

Ik heb hieronder drie schetsen van cabriokappen gemaakt. Zoals hierboven uitgelegd heb ik geen cabriobak dus moeten ze makkelijk zijn op te vouwen en weg te zetten/op een andere manier mee te nemen zijn. Hieronder zijn de drie schetsen die ik heb gemaakt, met uiteraard als bovenste zonder kap. Ik hoop ook 9 van de 10 keer geen gebruik te hoeven maken van de cabrio-kap, dus eigenlijk staat gebruiksgemak voorop.

De schetsen:
Afbeelding

De eerste is de moeilijkste om te maken, omdat deze geheel rond is, en bijna onmogelijk om mee te nemen omdat dit een hardtop zou zijn. Wel vind ik dit de mooiste oplossing. (achterklep kan niet meer open)

De tweede is de kap die iedereen ondertussen al heeft gezien, met schuine achterruit. Mijn motivatie was ten eerste een beetje ami6 achtig. Ten tweede was mijn eerst ontworpen kleurstelling nr1 uit het bovenstaande gamma. Bij deze vrij aggressieve kleurcombi vond ik het schuine dakje toch wel het beste passen. (achterklep kan nog wel open)

De derde is een beetje een combinatie, wel makkelijk op te klappen, maar toch verder naar achter. Toen was mijn inspiratie op. (achterklep kan niet meer open)

Laat even weten welke de auto met kap dicht het best tot zijn recht laat komen. Of als iemand nog een idee heeft om hem wel mooier te maken waarbij het nog wel mogelijk is om de kap te gebruiken, graag, mij lukt het niet.

Verder allemaal heel erg bedankt voor de kleur-reacties en op en aan-merkingen. Ik ga deze week starten met het maken van een schaalmodel. Mischien twee in twee verschillende kleuren.

Laat even weten wie welke kap het mooiste vind :D

Geplaatst: ma 28 mei, 2007 11:53
door Jeroen-citroen
De kapconstructie van de eerste schets vind ik het mooiste maar je zegt zelf al dat het dan een hardtop wordt. Dus dan ga ik maar voor optie 3. Die vind ik toch iets netter dan het schuine ruitje. Die bagage ruimte die niet open kan is natuurlijk lastig maar je kunt ook een bagage ruimte onder de verlengde motorkap maken misschien :?: . Daar kun je in ieder geval dan altijd bij.

Geplaatst: ma 28 mei, 2007 12:03
door Rossero
Jeroen-citroen schreef:De kapconstructie van de eerste schets vind ik het mooiste maar je zegt zelf al dat het dan een hardtop wordt. Dus dan ga ik maar voor optie 3. Die vind ik toch iets netter dan het schuine ruitje. Die bagage ruimte die niet open kan is natuurlijk lastig maar je kunt ook een bagage ruimte onder de verlengde motorkap maken misschien :?: . Daar kun je in ieder geval dan altijd bij.
Klopt, heb jij weer gelijk in. Ik heb wel grootse plannen om hier een piekfijn baskistje in te bouwen met basspeakers onder in de voetenbak, direct de cocpit in. Maar hierbovenop moet zeker nog ruimte te vinden zijn voor enkele boodschappen! De ruimte is niet heel erg ideaal, vanwege de stuustang en versnellingspook die hier middenin hangen, maar sommige dingen moet je voor lief nemen. Als ik ergens de tijd kan vinden zal ik de openingspost uitrusten met andere kapjes. Handiger bij het kleur bekennen ;)

Geplaatst: ma 28 mei, 2007 12:28
door Rossero
Zo, de openingspost is aangepast, nu gewoon zonder kap. Dat leek mij een nog veel betere oplossing voor het goed kunnen zien van de kleuren. Er is wel een link gemaakt die leidt naar een versie met het dak erop, omdat dit natuurlijk wel meer overzicht biedt in hoe het gaat worden.

Hieronder nogmaals deze link:
http://img148.imageshack.us/img148/9707 ... en3xq5.png

Geplaatst: ma 28 mei, 2007 12:50
door backfire
Ik vind het allemaal net te ver naar achteren staan. Een cm of 20 naar voren brengen, kun je er ook een veel mooiere kap op zetten.

beetje deze stijl dak:

Afbeelding

ERG Off-Topic
Dusenberg voorbeeld. Overigens ff wat techno:
De Model J werd geïntroduceerd in december 1928 op de autosalon van New York. Doordat de techniek die gebruikt werd in deze auto zeer vooruitstrevend was en de prestaties hoger dan alle andere personenauto's uit die tijd, was de auto meteen erg populair bij het publiek. Zo had de auto een 420cid (6884cc) 8-in-lijnmotor met dubbele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder. Deze motor produceerde 265 pk en gaf de auto een topsnelheid van 187 km/h.

En dan te bedenken dat een SJ 209km/h haalde in 9 seconden naar 100 sprint in 1935 en dat zonder snelwegen, hoezo lef.

Geplaatst: ma 28 mei, 2007 12:56
door j b
hij heeft wel wat weg van een burton (heb je ook met treeplanken) mischien kun je daarbij nog wat ideeen of onderdelen opdoen

Geplaatst: ma 28 mei, 2007 13:49
door Rollo
Ik denk dan (omdat kapje 1 niet kan...) kap nummero 3!

Ziet er goed uit.

Die gauloise heeft ook een mooi kappie volgens mij trouwens....

Geplaatst: ma 28 mei, 2007 13:59
door Spookeend
als ik een suggestie mag doen....

ze zijn allemaal erg leuk, maaaaaaaaaaaaaaaaar............

Ik zou het mooi vinden als de motorkap echt verlengd zou worden, dus de banen doortrekken naar de ruit, en daar ook echt het scharnier maken. En, de deurpanele die nu zeg maar als "opvulling" dienen voor waar eerst de voordeuren zaten, zou dat niet mooier zijn als ook doorloopt, dus zonder naad? Nou zie je daar, dankzij het reserve wiel en het doorlopende (super) spatboord niet veel van, maar ik denk dat als je daar de "koelsleuven" van zeg maar de orginele driehoekjes door zou laten lopen, het wat minder op een "verbouwde" deur zou lijken,.

Greatnix Spookeend