Ervaringen om iets achter de eend te koppelen?

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.

Iets achter de eend hangen?

Ja, altijd makkelijk
43
50%
Neeeeee
17
20%
Ligt eraan wat erachter wordt gehangen
26
30%
 
Totaal aantal stemmen: 86

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
Locatie: Omg. Breda
Contacteer:

Ervaringen om iets achter de eend te koppelen?

Bericht door stef1987 » do 31 mei, 2007 19:44

Heey,

Ik heb voor mijn verjaardag een trekhaak gehad. Nu heb ik hem tog maar eronder gebout.

Nu zou ik graag ervaringen willen als je rijd met devolgende dingen:
- Caravannetje
- Vouwwagen
- Bagagewagen
- Of een andere creatie

Alzovast bedankt!!

Greetz
2cv6 Speciál
http://www.mijnalbum.nl/Album=NDQN3ZPB
En zo niet....dan toch

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 31 mei, 2007 19:49

Ik hang er zelf vaak een Rapido van 420kg achter. In de eerste versnellingen gaat dit redelijk tot goed, daarboven is de acceleratie 0. Het voordeel is dat het weinig wind vangt. Aan te raden is wel om een olietempsensor in te bouwen en een goed blokje te hebben en hoog in zijn toeren te houden, anders is het snel afgelopen.
Maar 420kg is ook wel 20kg boven het "geadviseerde" gewicht.

Met een klein bagagewagentje heb ik nog nooit problemen gehad en dit rijdt best lekker. :lol:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1402
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 13:21
Locatie: hillywood (hilversum)

Bericht door björn » do 31 mei, 2007 19:57

hey
ik heb ook goedde ervaring met karretjes en eenden( met triangel) achter de eend aan.

altijd goed voor uit kijken en afstand houden met volle bak
met remmen en een laading wil hij wel eens door duwen
ik doe he altijd met plezzier
en je heb nu een bumper extra

http://a469.ac-images.myspacecdn.com/00 ... 9468_m.jpg

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
Locatie: Omg. Breda
Contacteer:

Bericht door stef1987 » do 31 mei, 2007 20:09

Punky schreef:Ik hang er zelf vaak een Rapido van 420kg achter. In de eerste versnellingen gaat dit redelijk tot goed, daarboven is de acceleratie 0. Het voordeel is dat het weinig wind vangt. Aan te raden is wel om een olietempsensor in te bouwen en een goed blokje te hebben en hoog in zijn toeren te houden, anders is het snel afgelopen.
Maar 420kg is ook wel 20kg boven het "geadviseerde" gewicht.

Met een klein bagagewagentje heb ik nog nooit problemen gehad en dit rijdt best lekker. :lol:
Ik heb zelf ook al op marktplaats aan het zoeken geweest voor een rapido vouwcaravan.

Heb je zo een vouwcaravan? Zo ja, hoe bevalt dit?

Doe je dat geen bagage meer in de rapido (aangezien hij al 20 kg boven het gewicht zit)?

Greetz
2cv6 Speciál
http://www.mijnalbum.nl/Album=NDQN3ZPB
En zo niet....dan toch

Basss
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: do 28 jul, 2005 10:02
Locatie: Haaksbergen

Re: Ervaringen om iets achter de eend te koppelen?

Bericht door Basss » do 31 mei, 2007 20:44

Hoi hoi,

Nou, mn eend had toen ik m kocht al een trekhaak
dus heb daar voor meetings een ouwe vouwwagen bijgekocht.
Dat reed makkelijk, en je voelt er weinig van.
die was ongeveer 300 kg.

In een optimistische bui heb ik daarna een redelijk klein oud caravannetje gekocht.
Hiermee van Nijmegen naar Hoek van Holland gereden.
80 in zn 3, harder wilde die nie!
(voornamelijk door het frontale windoppervlak)
m.a.w. de caravan is de deur weer uit, en ik zou er, als ik jou was,
gewoon iets laags achter hangen.. qua kilo's trekt ie dat best redelijk..
en je hebt dan geen last van wind!

succes!

Bas

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 31 mei, 2007 21:35

stef1987 schreef:Ik heb zelf ook al op marktplaats aan het zoeken geweest voor een rapido vouwcaravan.

Heb je zo een vouwcaravan? Zo ja, hoe bevalt dit?

Doe je dat geen bagage meer in de rapido (aangezien hij al 20 kg boven het gewicht zit)?

Greetz
De Rapido heb ik een keer ontdaan van de voor mij overbodige zaken, zoals keukenblokje en disselbak en toen woog ie op de weegbrug 420kg. Op de papieren staat iets van 395kg, maar in de realiteit is dat dus ietsjes meer.
Sindskort weer een lichtgewicht disselbak erop gezet en dan gaat zonder problemen. Alle bagage neem ik verder mee in de eend. Je moet zorgen dat je voldoende kogelfruk hebt, maar zeker niet te veel, want dan zakt ie achter te ver door en mis je ook gewicht op je voorwielen.

Verder bevalt een Rapido op de meetings best goed. Je hebt veel ruimte en je zit droog. Maar je bent toch zeker 15 a 20 min bezig om het ding op te zetten. Dus dat voordeel van een kant en klare caravan mis je.
Ander nadeel is dat je maximaal 80 mag, maar dat heb je met een lichtgewicht aanhanger ook. En 80km/uur in zijn 3 is goed te doen. Ik heb een toerenteller en olietempmeter gemonteerd om de boel in de gaten te houden en tussen de 4000 en 6000 toeren te blijven. Je moet eigenlijk de streepjes op je kmteller aanhouden.

De eerste rit met de Rapido heb ik veel in zijn 4 gereden, dat lijkt de bak niet zo leuk te vinden en met name je blok raakt oververhit. Nu moet ik zeggen dat het blokje wat ik toen had al aan de rokende en gare kant was. Sinds er een ander blok inzit heb ik nergens geen problemen meer mee en is hij al enkele malen met Rapido diverse meetings in NL afgegaan.
Ik adviseer je wel om niet met je Rapido de grens over te gaan. De klim na Luik bijvoorbeeld gaat ie misschien niet overleven. dan zou ik zelf persoonlijk mijn bagagewagentje met tent eraan hangen. Maar voor meetings in het platte NL met veel snelwgritten erheen gaat het goed.

er zijn trouwens wel mensen die het doen, mar ik zou het dus niet adviseren. Op Spa stond vorig jaar namelijk een NL eend met Rapido Confort.

Oja, zoek bij de aanschaf naar een zo kaal mogelijke Rapido. Dus geen kachels dubbele ramen ed. en houdt het bij het Confort type. Scheelt je in gewicht.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
inmijneendje
Moderator
Berichten: 1619
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door inmijneendje » do 31 mei, 2007 22:05

Ik weet dat er mensen zat zijn die er anders over denken maar het rijden met een caravannetje (310 kg leeg) achter de eend gaat best goed zolang er maar niet teveel (geen) wind is. Zelf vind ik het rijden in het buitenland (frankrijk) fijner lekker binnen door toeren gaat heel erg goed en bergen zijn dan ook geen probleem maar verwacht niet dat je dan met 80 km/u naar boven gaat. Op de snelweg rijden vind ik het iets te langzaam gaan dus die probeer ik ook te vermijden en zodoende gaan we dit jaar ook de Combi-camp meenemen naar de meeting die verder wegzijn. Combi-camp is een heel snel op te zetten vouwagen waarvoor je geen haringen enzo nodig hebt en weegt leeg nog geen 150 kg. Dus op de snel weg makkelijk 100 km/u (weet dat het niet mag maar het kan). Dus dit jaar gaan we weer lekker met de eend en caravan toeren door Frankrijk en hoop meer km af te leggen als vorig jaar (toen 2505 km gereden). Dus kijk wat je wilt gaan doen met je aanhanger, ik zou zeggen voor in nederland iets wat laag is dat je makkelijk over de snelweg kan en voor het leuke een caravannetje, om lekker binnen door te toeren.

caravan PAF 205 uit 1963:

Afbeelding

Combi-camp:
Afbeelding

Afbeelding

Meer foto's op www.inmijneendje.nl
Laatst gewijzigd door inmijneendje op di 4 sep, 2007 20:01, 3 keer totaal gewijzigd.

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 3 mei, 2006 20:11
Locatie: Delft

Re: Ervaringen om iets achter de eend te koppelen?

Bericht door Steffan » do 31 mei, 2007 22:13

Basss schreef: In een optimistische bui heb ik daarna een redelijk klein oud caravannetje gekocht.
Kijk, daar zul je Bas hebben! :lol:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Steffan op vr 1 jun, 2007 03:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Robbert. » do 31 mei, 2007 22:53

Erg toevallig dit topic vandaag! Ik zat er ook aan te denken om zon vraag te stellen omdat ik in juli 2 weken naar zuid frankrijk ga, en twijfelde of we alles meekrijgen. Waarschijnlijk komen we met achterbank eruit al heel ver. Maar tja, 2 matjes, slaapzakken, grote tent, 3 koffers, 2 klapstoelen, nog wat dozen... en je kunt wrs al niet meer door de achterruit kijken (is dat trouwens toegestaan?)

Misschien een aanhangertje... en anders een palmabak of kofferrekje

Maar weer ontopic: ik ben er wel voorstander van om er wat achter te koppelen. Heeft iets macho-achtigs tegenover andere weggebruikers, zo van kijk eens met mijn 29 pk lukt dit ook wel! :D:D
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 31 mei, 2007 22:53

Als we weer foto's gaan plaatsen dan doe ik ff mee. :lol:

De bagagewagen:

Afbeelding
Afbeelding

De Rapido:

Afbeelding
Afbeelding

De zware houten disselbak (eerste foto) is vervangen door een lichtgewicht en originele Rapido disselbak (zie tweede foto).
Achterwielen van de eend staan nu hoger afgesteld, dus zakt ie wat minder door. :wink:

Cluppie:

Afbeelding
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

sellavie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 365
Lid geworden op: vr 14 apr, 2006 21:21

Bericht door sellavie » do 31 mei, 2007 22:58

ikvinumgaaf :D

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
Locatie: Omg. Breda
Contacteer:

Bericht door stef1987 » do 31 mei, 2007 23:00

Ik heb nu veel goede ideeen gezien :P

Maare Steffan was die caravan niet "ietsjes" te groot :D

Wel leuke foto's allemaal :D Genoeg variatie :D hahah

Ik vind zo een combi-camp ook wel een goed idee... het princiepe lijkt een beetje op een vouwcaravan.

Als er nog tips zijn dan zijn deze altijd welkom :D

Ik zal niet op kort termijn iets gaan kopen, dit omdat het voor een student nog vrij prijzig is.

Edit: @ Punky:
De bagagewagen is erg leuk :D vooral die achterbumper erop, echt lache :D :lol:


Greetz
2cv6 Speciál
http://www.mijnalbum.nl/Album=NDQN3ZPB
En zo niet....dan toch

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » do 31 mei, 2007 23:08

Voor mijn burton zit ik er ook over te denken om deze zomer richting Teutoburgerwald iets te hebben voor achter de burton. Maar die nest is mij te duur. Zijn er ook burtonrijders die iets achter hebben hangen. Ik kwam een leuk "nest" tegen van een Duitse firma. Het was meer een veredelde aanhangwagen maar je kon er goed met z'n tweeën in liggen.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » do 31 mei, 2007 23:12

Kijk ik in mijn papieren. Staat er niks bij voor het trekken van een aanhangwagen. Jammer dan. Toch maar met de twingo op vakantie.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 31 mei, 2007 23:14

Dat is alleen maar mooi toch. Als het er wel staat dan mag je maar 400kg trekken.
Ik kan nu nog de discussie aangaan, aangezien er niks over vermeld wordt in mijn papieren.

In de tijd dat de eend op de markt was, werden de papieren nog niet zo goed bijgewerkt als nu. :lol:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Plaats reactie