Pagina 1 van 1
Koolstof druklager 12PK maakt enorme herrie
Geplaatst: zo 3 jun, 2007 19:32
door daniël
Ik heb vorige week bij mijn 12pk de drukgroep met koppelingsplaat en koolstof druklager vervangen. Maar als ik nu rijdend terug schakel komt er een vreselijk jankend geluid uit het lager. Nu zit er in een 12pk geen gewoon lager, maar een koolstoflager. Is daar misschien een speciale actie voor om dit stiller te krijgen? Tis trouwens een centrifugaal, dus waarschijnlijk heb ik het daarom met optrekken niet. Dan is het verschil in draaisnelheid van bak en blok denk ik kleiner.
Tis een erg vervelend geluid en ik begin me ervoor te schamen bij een verkeerslicht.
Geplaatst: zo 3 jun, 2007 19:40
door Bartje
Misschien een stomme vraag maar die dingen kan je geloof ik smeren, heb je dat gedaan?
Groetjes en succes, Bart
Geplaatst: zo 3 jun, 2007 19:46
door daniël
Ja, aan smeren had ik ook wel gedacht. Maar volgens mij ligt dat er na 1 keer de koppeling intrappen er weer net zo snel vanaf. Van horen zeggen heb ik begrepen dat er bij 18pk een oliepotje bij zit. Zelf heb ik dat nog niet gezien. Ook had ik al gehoord om het lager voor montage een tijdje in de motorolie te leggen. Maar te veel olie blijft er niet op zitten. En als je er teveel olie op doet, komt die olie dan niet op je koppelingsplaat?
Geplaatst: zo 3 jun, 2007 20:38
door Lelijke Eend
Olie/vet blijft vaak wel even hangen. En als je iets in de motorolie ofzo moet leggen is dat vaak zodat de olie er in trekt.
Geplaatst: zo 3 jun, 2007 20:58
door Bartje
Ik weet het niet, want ik heb geen ervaring met oude eendjes en heb er ook weinig met anderen overgesproken. Ik zal morgen mijn clubbladje van de EEEC meenemen en kijken of daar namen instaan van mensen die waarschijnlijk een antwoord op jouw vraag hebben. Ik mail je wel of plaats hier een postje.
Groetjes Bart
Geplaatst: zo 3 jun, 2007 21:57
door Lelijke Eend
Gerard Maas !
Geplaatst: ma 4 jun, 2007 08:35
door backfire
Koolstof of brons? ik vermoed brons en dit moet je 24 uur in motorolie leggen. Het brons zuigt de olie op en zal niet af gaan geven, maar wel heel lang zijn smerende werking houden.
Geplaatst: ma 4 jun, 2007 12:04
door Gerard2cv
Ik bewaarde de koolstofringen in het magazijn in een blikje met motorolie
zodat het alle tijd had om er in te trekken,en als je hem dan nodig had
veegde je hem af en monteerde we hem.Dan was de koolstof doortrokken
met olie en die bleef er ook echt in.De type waar een pijpje naar beneden
loopt is om het scharnier in de vork te smeren
Geplaatst: ma 4 jun, 2007 12:50
door Bartje
Oh ja sorry, ik had kunnen weten dat Gerard Maas waarschijnlijk wel een goed antwoord had. Mocht djbkr toch nog interesse hebben in contactgegevens van EEEC clubmensen, stuur me dan s.v.p. een mailtje.
Groeten, Bart
Geplaatst: ma 4 jun, 2007 17:18
door daniël
Bedankt voor de tips. Ik zal het lager er vandeweek eens uithalen en het een flinke tijd in de motorolie leggen.
Ik ben trouwens lid van het EEEC, daar heb ik ook de onderdelen vandaan, maar had even niet zo snel het idee wie ik er op zondagavond mee kon lastig vallen.