Nieuwe wiellagers snel kapot
Geplaatst: za 9 jun, 2007 16:38
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum, en heb een vraag over wiellagers. Ik heb samen met een vriend een originele 2CV Dolly opgeknapt, en volledig gerestaureerd.
Bij de restauratie hebben we ook rondom alle wiellagers vervangen, lagers van het merk Timken geplaatst.
Vorig jaar Juli was de auto klaar, en APK gekeurd.
Mijn vriendin en ik zijn kort daarna naar Zuid Frankrijk gereden, en enige maanden later toen ik mijn wiellagers controleerde, bleken de lagers aan de rechterijde al herrie te maken!
Nieuwe SKF lagers geplaatst, met origineel Citroen dealer gereedschap, lagers erin geperst (niet geslagen) en in SKF lagervet gezet.
Nu keurde ik vandaag de Dolly weer voor de APK keuring, en het is weer prijs. Nu is het Linksvoor lager (is nog een Timken) ook kapot. En Rechtsvoor, waar al een SKF in zit, gaat zich ook al laten horen.
Dit moet niet normaal zijn, zeker voorwiellagers van een eend horen jaren mee te gaan, ook mede omdat ze door hun oversized maat de geringe krachten die erop komen makkelijk aan kunnen.
Ik vroeg me af of hier geen sprake is van statische energie die wordt opgewekt in de lagers, zodat door de wrijving en energie opwekking er stukje uit het lager inwendig wordt gevreten.
Hebben jullie hier ervaring mee? En wat is er eventueel aan te doen? Massa draad plaatsen aan het Fuseestuk?
Ben benieuwd...
Ik ben nieuw op dit forum, en heb een vraag over wiellagers. Ik heb samen met een vriend een originele 2CV Dolly opgeknapt, en volledig gerestaureerd.
Bij de restauratie hebben we ook rondom alle wiellagers vervangen, lagers van het merk Timken geplaatst.
Vorig jaar Juli was de auto klaar, en APK gekeurd.
Mijn vriendin en ik zijn kort daarna naar Zuid Frankrijk gereden, en enige maanden later toen ik mijn wiellagers controleerde, bleken de lagers aan de rechterijde al herrie te maken!
Nieuwe SKF lagers geplaatst, met origineel Citroen dealer gereedschap, lagers erin geperst (niet geslagen) en in SKF lagervet gezet.
Nu keurde ik vandaag de Dolly weer voor de APK keuring, en het is weer prijs. Nu is het Linksvoor lager (is nog een Timken) ook kapot. En Rechtsvoor, waar al een SKF in zit, gaat zich ook al laten horen.
Dit moet niet normaal zijn, zeker voorwiellagers van een eend horen jaren mee te gaan, ook mede omdat ze door hun oversized maat de geringe krachten die erop komen makkelijk aan kunnen.
Ik vroeg me af of hier geen sprake is van statische energie die wordt opgewekt in de lagers, zodat door de wrijving en energie opwekking er stukje uit het lager inwendig wordt gevreten.
Hebben jullie hier ervaring mee? En wat is er eventueel aan te doen? Massa draad plaatsen aan het Fuseestuk?
Ben benieuwd...