Pagina 1 van 6

Geen chassisnummer

Geplaatst: wo 27 jun, 2007 09:11
door Ducky Willem
Ik heb een probleempje, ben bezig met het vervangen van mijn chassis want de oude is een beetje rot. Nu heb ik hem helemaal uit elkaar maar kan ik het chassisnummer niet vinden. Volgens de papieren zou ie op de rechterbalk bij motor moeten staan. Heb het hele chassis onderzocht maar er is heen chassisnummer te vinden. Gaat het RDW hier moeilijk overdoen?? Wat en hoe kan ik dit oplossen ?? Alvast bedankt

Geplaatst: wo 27 jun, 2007 09:44
door Punky
Als je naar de RDW gaat dan zul je inderdaad een origineel chassisnummer moeten hebben. Heb je de plek die aangegeven wordt op je papieren ook goped schoongemaakt, er kan gedurende de jaren een hoop olie, tectyl en blubber overheen gekomen zijn. Dus zorg ervoor dat die plek blank is, misschien komt e dan tevoorschijn. Doe het wel met wasbenzine ofzo en niet met een staalborstel. :wink:

Geplaatst: wo 27 jun, 2007 10:22
door pauldegoede
Heb je overigens de indruk dat je chassis origineel bij de auto hoort? Je zal niet de eerste zijn die ontdekt dat de chassiswissel al eens langs de niet koninklijke weg is uitgevoerd. Ik had ooit het omgekeerde probleem: in het chassis van mijn dyane zaten welgeteld 4 verschillende chassisnummers geslagen ;-).

Een goede indicatie voor een originele chassis-koets combinatie is bijvoorbeeld vaststellen of de kleur van de koets ook doorloopt in de bovenplaat van het chassis en de coating ook.

Geplaatst: wo 27 jun, 2007 13:28
door Rossero
Nieuwe autopapieren kopen. Bij bcc voor 150 euro, maar dan moet je ook daar je chassis kopen. Als je al ergens bij een eendengarage een chassis hebt gekocht moet je ze even bellen of ze nog nieuwe kentekens te koop hebben. Hier krijg je dan ook een uitgeslepen stuk chassis bij met chassisnummer. Deze kun je gewoon meenemen naar de RDW en die slaan dan zonder problemen een nieuw chassisnr in.

Geplaatst: wo 27 jun, 2007 13:36
door Yannick
pauldegoede schreef:Ik had ooit het omgekeerde probleem: in het chassis van mijn dyane zaten welgeteld 4 verschillende chassisnummers geslagen ;-).
:shock: Ben ik blij da'k niet zo'n knoeibak heb. Nuja, carrosserie en mechaniek is anders weer wél een knoeiboel. Ieder z'n ding :lol:

schoongemaakt

Geplaatst: wo 27 jun, 2007 15:59
door Ducky Willem
Ik heb alles keurig schoongemaakt en onderzocht maar kan er echt geen één vinden. Dat is toch raar, hoe komt ie dan steeds door een APK keuring? Kan ik dit niet gewoon melden bij het RDW en slaan ze staan niet gewoon een nummer erin ??

Re: Geen chassisnummer

Geplaatst: wo 27 jun, 2007 16:07
door OnsEendje2
Ducky Willem schreef:Volgens de papieren zou ie op de rechterbalk bij motor moeten staan.
Misschien een te open deur, maar haal je recht en links niet per ongeluk door elkaar? Je moet het zien zittend achter het stuur....
En zoek anders eens op de andere standaard plaatsen: schutbord bodemplaat etc. Bij herinslag komt het op een andere plaats.
Ducky Willem schreef:Kan ik dit niet gewoon melden bij het RDW en slaan ze staan niet gewoon een nummer erin ??
Was het leven maar zo mooi.... Je krijgt dan echtheidsonderzoek etc. :?

Re: schoongemaakt

Geplaatst: wo 27 jun, 2007 16:29
door Duintje
Ducky Willem schreef:Ik heb alles keurig schoongemaakt en onderzocht maar kan er echt geen één vinden. Dat is toch raar, hoe komt ie dan steeds door een APK keuring? Kan ik dit niet gewoon melden bij het RDW en slaan ze staan niet gewoon een nummer erin ??
Als hij iedere keer door de APK komt, dan heb je vast wel ergens een nummer staan. Kan me niet voorstellen dat ze hem anders iedere keer goedkeuren.

Rij eens langs bij je APK adresje, dan hebben ze hem vast zo gevonden, toch ?

Geplaatst: wo 27 jun, 2007 16:33
door pauldegoede
Yannick schreef:
pauldegoede schreef:Ik had ooit het omgekeerde probleem: in het chassis van mijn dyane zaten welgeteld 4 verschillende chassisnummers geslagen ;-).
:shock: Ben ik blij da'k niet zo'n knoeibak heb. Nuja, carrosserie en mechaniek is anders weer wél een knoeiboel. Ieder z'n ding :lol:
Qua carrosserie leek hij wel weer wat op die van jou: de hele achterkant was aan de binnenzijde gerepareerd op een wijze die meer bij een polyester boot scheen te horen dan bij een auto. Het chassis was echter fantastisch, maar dat had zich dan ook wel onder verschillende auto's bewezen......

Geplaatst: wo 27 jun, 2007 16:44
door rusty
voor de APK moet ie op dezelfde plek staan als op het kentekenbewijs. als dat niet overeenkomt, zou ie ook niet door de APK moeten komen.

andere mogelijke plaatsen voor chassisnummers:
rechts naast de bijrijdersstoel op de bodemplaat
op de bovenplaat van het chassis net voor de voorstoelen dacht ik (alleen bij oude 2cv's)
verder nog iemand ideeën?

mocht je nu echt geen nummer kunnen vinden: zelf een nummer inslaan op de op het kentekenbewijs aangegeven plek, en dandaarmee vrolijk naar de RDW (of dit meteen in je nieuwe chassis doen en niet naar de RDW)

greetzzzzzzzzzzzzzzz

Rusty

Geplaatst: wo 27 jun, 2007 18:28
door siemen
wat een gedonder op niks gewoon ergens slagletters halen en op de goede plek slaan voor apk maakt het niks uit als ze het maar kunnen lezen!

Geplaatst: wo 27 jun, 2007 20:00
door Ducky Willem
heb um gevonden, dank jullie wel. zat inderdaad erg onder de zooi.

Geplaatst: di 9 okt, 2007 14:34
door BasvanEerden
Ik heb ook nog een leuke:

Ik heb een eend op het oog. Bij deze eend zitten geen papieren. Het chassis is zodanig verrot (en het chassisnummer is door de roest niet meer leesbaar) Alles is letterlijk weggerot. De koets is ook slecht. Maar in de klapraampjes zit nog het kenteken: LR-30-RN. Bij navraag bij de RDW blijkt deze niet meer voor te komen in het register. Kan je deze eend (het gaat mij om de papieren) weer gebruiken om er mee aan de slag te gaan?

Ik ben bezig met de RDW met dit probleem. Maar antwoord laat lang wachten. Wie heeft hier ervaring mee?

Geplaatst: di 9 okt, 2007 15:35
door BasvanEerden
Antwoord van de RDW gekregen. Werd er zelfs voor opgebeld. Deze eend is waardeloos. Als je een chassisnummer hebt geen probleem. Maar hier heb je niks, dus echt waardeloos - oud ijzer. Ze zeggen dat de klapraampjes ook van een andere Eend kunnen zijn (geweest). Wat ook had kunnen zijn. Ze weten het chassisnummer nog maar dat geven ze niet prijs. Alles gegevens van afgemelde auto's worden 9jaar bewaard.

Geplaatst: di 9 okt, 2007 20:19
door Eendengarage Wormer
Een goede indicatie voor een originele chassis-koets combinatie is bijvoorbeeld vaststellen of de kleur van de koets ook doorloopt in de bovenplaat van het chassis en de coating ook.[/
Hallo,

Even een zijdiscussie; bovenstaande klopt niet altijd. In het productieproces werd na het spuiten de koets en het chassis blijkbaar weer gescheiden waarna ze door elkaar gehusseld en weer gemonteerd werden. Ik heb ettelijke eenden gehad waar de kleur van de koets en die van de bovenplaat van het chassis niet overeenkwamen. En nee, daar was echt nog geen chassis gewisseld. Vorig jaar had ik bijvoorbeeld een nieuwe rode eend met minder dan honderd km., hiervan was de bovenplaat wit.

Dit was een eend van de laatste productie, maar in de seventies deden ze het ook. Ik had een aantal jaren geleden een geheel originele eend in Vert Palmeraie met de "gevlekte" bekleding in nagenoeg nieuwstaat (noooit weg moeten doen!!!). Op Citromobile beweerde iemand dat hij hem zeker gekocht had als hij zijn eigen chassis nog had gehad (bovenplaat was ook een andere kleur). Toen ik hem vertelde dat het echt origineel was en dat de likjes gele verf op de bodemplaatboutjes vanuit de fabriek als controle/ zegel waren aangebracht wilde hij me helaas niet geloven.

Overigens heeft de RDW kortgeleden z'n beleid weer eends gewijzigd betreffende de herinslag van het chassisnr. (misschien oud nieuws?!). Voorheen kon je gewoon lekker zelf je gang gaan en achteraf met het opgebouwde en rollende/rijdende eindresultaat naar de RDW, waar dan ingeslagen werd als je de juiste papieren van de auto en het chassis, het oude chass.nr. en een, naar het oordeel van de keurmeester, kloppende bovenbouw had.

Nu hebben ze de oude manier weer van stal gehaald en moeten alle auto's geschouwd worden door een rdw-medewerker voor de auto uit elkaar gehaald wordt. Het nieuwe chassis moet ook aanwezig zijn. Er wordt dan aan de auto en aan het chassis een loodje gemaakt dat er pas weer af mag bij de daadwerkelijke herinslag. De schouwing kan aan huis (tegen extra betaling van voorruikosten) of op de vestiging gebeuren.

Op zich niet heel spannend , buiten dat het extra werk opleverd. Ze hebben alleen wel bedacht dat dit per direct ingaat en ook met terugwerkende kracht op auto's die voor 1 september 2007 al uit elkaar lagen. Ik werd er mee geconfronteerd toen ik met een auto van een klant langskwam na 1 september en weer weggestuurd dreigde te worden. Na een discussie dat we volgens ons geheel volgens de toen geldende eisen van de RDW te goeder trouw gehandeld hadden, kregen we deze auto uit coulance nog heringeslagen. Een volgende zou niet meer lukken. Kortom; hou hier rekening mee als je nog moet gaan beginnen. Mocht je al begonnen zijn, neem dan zsm. contact op met de RDW en kaart het aan voordat je, over een tijdje, op de afspraak voor herinslag verschijnt en nul op het rekest krijgt. Misschien dat ze, bij voldoende klachten van mensen met een langduriger project (ook Burton-bouwers bv.), een overgangsregeling treffen.

Met vriendelijke groet,

Sander Aalderink