Pagina 1 van 1

Motor draait iets onregelmatig....

Geplaatst: di 10 jul, 2007 19:12
door Willem L
Ik heb een probleempje, de motor van mijn eend draait iets onregelmatig. Hij slaat aan op 1 poot, en als hij warm is slaat hij af en toe een slag over, ook staat het blok lichtje te schudden. Verder hoor je een hol geluid in de uitlaat, en komt er een gaslucht uit de uitlaat.

Ik heb alles gedaan wat ik me kan voorstellen, maar het probleem is nog niet de wereld uit! Wie kan mij helpen met de gouden tip???

Dit heb ik al gedaan:

- Puntjes en condensator vervangen, tweemaal gecontroleerd op afstelling op beide nokken 0.4 en huisje ook perfect gesteld, zit vlak op de zitting
- Bougies vervangen, en gesteld op 0.7, equim
- Bougiekabels vervangen
- Bobine gewisseld
- Inlaatpakkingen vervangen, getest met remmenreiniger, zijn dicht
- Carburateur getest, vlotter afgesteld, naald getest
- Klepspeling tot drie maal toe gecontroleerd en eventueel gesteld, staat exact op 0.2
- Compressie aan beide zijden rond de 11
- CO afgesteld tussen de 2.8 en de 3 (APK norm)

Ik weet het niet meer!

Het enigste wat ik me nog kan indenken, en ook wel eens op het forum zie, is dat de asjes van mn carburateur lekken. Als ik de remmenreinger spuit er vol tegenaan spuit gaat de motor inderdaad harder lopen, en ook ronder lopen. Ik vraag me alleen af of dit echt wel ooit 100% dicht is geweest in een eend, als je op deze manier test.

Wie kan mij helpen? Ik ben van plan over een drietal weken naar zuid Frankrijk te rijden met de eend!

Geplaatst: di 10 jul, 2007 20:42
door Bartje
Uitlaatgas dicht maken kan sowieso geen kwaad. Tevens moet je uitkijken met bougies, als de motor een keer verzopen is kan het zijn dat deze niet meer functioneren of dat er een fabrikage fout o.i.d. in zit, schoonmaken en opschuren helpt dan niet.

Heb daar helaas ervaring mee, ik heb een gereviseerd blokje, alles was netjes afgesteld inclusies nieuwe bougies, maar slecht stationair lopen en overslaan als ik gas gaf... bleken uiteindelijk toch de bougies te zijn... sinds dien ben ik geen fan meer van Equyeum, maar dat geheel ter zijde.

Tot slot kan het ook zijn dat de asjes van je carburateur versleten zijn. Ik heb er geen ervaring mee maar het kan goed zijn. Bij enkeltraps carburateurs komt dat in iedergeval veel voor en heeft het een merkbaar effect. De asjes van mijn dubbeltraps carburateur hebben een klein beetje spelling maar dat levert bij mij geen merkbare problemen op.

Groeten en succes, Bart

Geplaatst: wo 11 jul, 2007 00:47
door backfire
Gaslucht uit de uitlaat, dat zou dan toch betekenen dat 1 cilinder niet / slecht vonkt, nieuwe bougies proberen, kost maar 7 euro en handig op vakantie voor reserve.

PS hoe heb je de timing gecontrolleerd?

Geplaatst: wo 11 jul, 2007 07:31
door Gerard2cv
Nieuwe puntjes altijd op 0,45mm zetten ivm slijtage nokje
Bougiekabels in een waterslang pakken zodat ze nergens metaal raken
Bij het kleppen stellen,heb je de ene inlaat in en de andere stellen en ook zo
met de uitlaten.Laat die co meter eens weg en stelt het stationaire mengsel zo dat de motor met de onderste schroef het hoogste toerental draait

Geplaatst: do 12 jul, 2007 14:48
door Willem L
Hallo,

Leuk dat jullie allemaal meedenken!

Voordat deze bougies erin zaten zaten er NGK bougies in, daarmee had de motor hetzelfde probleem.

Ik zal de puntjes verstellen naar 0.45 ipv 0.40, misschien dat het wat uitmaakt.

Wat bedoel je Gerard met de onderste schroef van de motor? de CO schroef aan de voorzijde van de carburateur?

Geplaatst: do 12 jul, 2007 14:54
door Willem L
O ja, was ik nog vergeten. Ik heb inderdaad de kleppen gesteld zoals Gerard dat aangeeft.

De ontsteking met een voelermaat op 0.4 gezet, en een lampje tussen de + draad van de bobine en de massa. Net zolang (zachtjes) op het ontstekingshuisje tikken totdat het lampje gaat branden, en dan vastzetten. (met een pen in het vliegwiel)

Geplaatst: do 12 jul, 2007 17:22
door Gerard2cv
Ja,ik bedoel de CO schroef aan de voorkant,maar aangezien ik je carburator niet kan zien,weet ik dus ook niet welk type erop zit
Maar met de COschroef het hoogste toerental opzoeken

Geplaatst: vr 13 jul, 2007 11:11
door Willem L
Ha Gerard,

Dus het hoogste toerental opzoeken met de schroef, en dan de schroef van het stationair toerental terugdraaien totdat hij een normaal aantal toeren draait?

Gaat hij dan niet zuipen als eem tempelier?

Geplaatst: vr 13 jul, 2007 13:56
door Gerard2cv
Ja,dat kan bovenin een schroef zijn of de gasklepschroef

Geplaatst: vr 13 jul, 2007 15:01
door Willem L
Gerard, wat denk jij, zou die carburateur lucht kunnen lekken/aanzuigen?

Als ik met remmenreiniger op het asje spuit waar hij de carbuteur in verdwijnt gaat hij harder lopen, en ook mooier lopen.
Er zit daar dus een opening, maar hoort hij altijd wel iets lucht te lekken, of is er dan toch iets mis daar?

Geplaatst: vr 13 jul, 2007 17:13
door Gerard2cv
Ga er dan maar vanuit dat zowel het asje als het huis is versleten.Je zou
er busjes in kunnen maken met een nieuwe as,maar houdt er erg in dat de
gasklep boutjes aan de achterkant geborgd zitten,wat je dus eerst zou moeten wegvijlen. Of op zoek naar een hele carburator

Geplaatst: di 17 jul, 2007 12:25
door Willem L
Ha Gerard,

Bedankt voor de tip, ik heb het reviseren uit mn hoofd gezet. ben op zoek gegaan naar een andere carubareut, en voila, het probleem is weg!
Ik heb deze nieuwe ook nog getest door er remmenreiniger tegenaan te spuiten, maar hij doet hier helemaal niets op!
Dus bij de oude was er gewoon een valse lucht lekkage langs de asjes.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Geplaatst: di 17 jul, 2007 13:27
door Gerard2cv
Gelukkig willem,Ik ook blij dat ik weer iemand met zijn problemen heb
kunnen helpen.Kijk ik kan niet over de mogenlijkheden beslissen maar
anderen hadden liever hem zelf in orde gemaakt,Dat geeft ook een voldoening.Ik ben al heel lang bezig met een jongen uit Israel die op de
beurs werkt en al 6 jaar bezig is om een Mehari te bouwen