geluid in de pickup

Aansluiten van een radio, extra luidsprekers, versterkers, etc.
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

geluid in de pickup

Bericht door Erikjan » vr 13 jul, 2007 13:06

Nu de pickup is goedgekeurd heb ik eindelijk tijd om de audio in te bouwen.
Ik ga hier een verhaaltje zetten over het hoe, wat en waarom.

Ik heb voor de radio een plek gemaakt in het vak waar je normaal spullen kan leggen. Wel zo dat er nog wat ruimte over is om wat dingen neer te leggen.

Afbeelding

Aan de zijkant rechts heb ik een kleine ventilator ingebouwd om dat er in de radio ook 1 zit denk ik dat hij anders te warm wordt. Deze fan zit aangesloten op de antenne remote zo dat hij aangaat als de radio aan is. De lucht kan langs de kachel bediening naar binnen. Het is ideaal zn grote bak heb je mooi de ruimte voor de kabels en een 12Volt stopcontact. Ik moet nog een antenne aansluiten ik denk aan z'n ding wat je aan de voorruit plakt (iemand ervaaring mee?)

Ik heb een begin gemaakt met de speakers. Nu zitten er alleen achter de bank nog maar 2 (van iemand gekregen) van pioneer. Daar komt opzich leuk geluid uit.

Afbeelding

Dit wil ik later uitbreiden met een subwoofertje, ikdenk dan aan een mooi plat actief woofertje wat onder de bank past. (suggesties zijn welkom).
Voor wil ik nog kleine speakertjes in bouwen om ook wat geluid van voor te krijgen.

Ik heb via internet een paar zonnekleppen op de kop getikt met 9" schermpjes er in. Op zich wel geinig en als ze dicht zitten zie je ze niet van buiten. Deze zijn aangesloten op de radio en de achteruitrijcamera. De kabel is weggewerkt door de kokers die rond het raam lopen. Dat was een heel gepiel maar het is gelukt.

Afbeelding

Ik moet nu alleen nog een andere binnenspiegel zoeken. Met de orginele kunnen de kleppen niet omlaag.

Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Erikjan op do 19 jul, 2007 13:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » vr 13 jul, 2007 13:39

Ik zat al te kijken op je site, ziet er leuk uit.

Wat je zou kunnen doen, is die ovalen versterken, dan heb je geen subje nodig. Omdat de oppervlakte van die ovalen als vrij groot is, tov bv 13 cm speakers, kun je, mits goed ingebouwd, een erg goed geluid (met laag) krijgen.

En dan een setje 10 cm voorin, zodat je gelijk klaar bent. Ik heb nog wel wat liggen als je intresse hebt?

off topic, viel me nog wat op, waar zit je vulpijp eigenlijk?

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 13 jul, 2007 17:00

Ziet er netjes uit.

Ik heb deze ovaaltjes in mijn megane zitten. Als je ze zou versterken, dan komt er inderdaad al voldoende Bass uit. Ik heb in de Reanult namelijk een extra sub zitten en deze doet echt maar een fractie van de sublaag. Dus in de kleinere cabine zouden ze het zeker goed moeten doen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » za 14 jul, 2007 01:36

Dat zou wel top zijn inverband met de ruimte. Moeten deze speakers in een dichte behuizing of mag er een kiertje in zitten? Ik heb namelijk eerst Het hout in de achterkant gemaakt om de spanningsomvormer op te kunnen hangen. En pas later bedacht dat er mooi speakers in konden. Het is dus geen dichte kist naar een plank en de achterkant is de ronding in het polyester. bovenkant is wel dicht. Van binnen is het helemaal bekleed met van de isolatieschuim met van dat eierdozen profiel.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » za 14 jul, 2007 01:38

Bij mij zitten ze in een hoedenplank die aan de onderzijde dus open is.

Wat wel belangrijk is, is dat de ondergrond degelijk is. Ze zaten eerst direct in de waaibomenhouten originele hoedenplank en klonken dan redelijk, maar nu heb ik op die plank een 18mm MDF plank geschroefd waar de pioneers inzitten en de Bass is zeker op vooruit gegaan.
PuNk RoCK LosEr

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » za 14 jul, 2007 08:32

Dat eierdozen schuim gaat je laag juist niet ten goede komen. Je zou beter een stukje loodbitumen kunnen nemen. Dan weet je zeker dat je plastic koets werk niet meer kan meebewegen.

Je kunt es proberen wat je lekkerder vind klinken. Mijn kleine speakers spelen in gesloten behuizingen, en daar komt zeer lekker laag uit. De reden dat ze bij bij punky laag weergeven is omdat ze in gebouwd zitten waar ze voor bedoeld zijn, zeer veel ruimte, nl de kofferruimte. Het kan goed zijn dat de jouwe dus beter zullen spelen in kleine gesloten kistjes dan in een te kleine open ruimte.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » za 14 jul, 2007 16:39

@Spookeend: Wanneer gebruik je nu precies van die bitumenmatten en wanneer van die geluidsdempende matten zoals bijvoorbeeld dat donkergrijze eierdozenschuim.
PuNk RoCK LosEr

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » za 14 jul, 2007 16:48

Dat eierdozen schuim daar slaap je op...........

Wat je kunt doen, is om het fysieke volume te vergroten (5 tot 15 % afhankelijk van de hoeveelheid) zodat je met een kleinere kist toe zou kunnen. Vaak wordt het ook gebruikt om de klank aan te passen, bv een wat "wolligere" bass ipv een kick dreun. Vooral in gesloten kistje kun je tunen op die manier.

Loodbitumen, gebruik je vooral om je deuren, of je kist "Dood" te maken. Dus dat het dusdanig zwaar wordt, dat het niet meer KAN trillen. En ook om bv gaten te dichten.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » za 14 jul, 2007 16:55

Dus dat eierdoppenschuim op mijn achterklep kan ik beter vervangen door bitumen. :roll:
PuNk RoCK LosEr

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » za 14 jul, 2007 18:39

Ja, het heeft natuurlijk wel enig nut, dat schuim, maar het absorbeert ook, dus dat is in dit geval ten nadele van het geluid. Als je het bv gebruikt om je schutboord mee te doen, dan wordt het geluid deels geabsorbeerd voor het naar binnen kan komen.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » za 14 jul, 2007 18:51

Dan ga ik die bitumen er is in plakken kijken hoe dat klinkt. De rest van de eend heb ik ook met die bitumen geisoleerd dat scheelt een hoop geluid van buiten.

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 14 aug, 2007 08:53

Ik heb een setje computer speakers in mn pickup gemaakt. Het is zn setje van logitech (X540) met een subje en 5 kleine speakers. Deze heeft een ingebouwd versterkertje en moet worden aangesloten op 230V. Dit is geen probleem ik heb een omvormer in de auto daar zit een stopcontact op. Het setje is aangesloten op de lineout van mn radio. De satellietspeakers liggen nog los die ga ik van de week als ik tijd heb even netjes inbouwen. Ik moet zeggen dat het geheel nu al lekker klinkt ondanks dat de speakers nog los door de auto liggen. Subwoofer heeft power genoeg. Als ik weer even tijd heb en de speakers zitten op de plek waar ze horen maak ik even een paar foto’s.

Heb ik nu de 1e eend met dolby surround? (zit aangesloten op een stereo uitgang maar toch ) :D

bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door bartje2212 » di 14 aug, 2007 11:14

tja, met een omvormer kan het natuurlijk ook...kun je in feite alle 230 apparaten aansluiten; compleet home cinema set haha.

maar slim bedacht. kleine omvormers (tot 150 watt) kosten tegenwoordig ook geen drol meer...

graag foto's!
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » di 14 aug, 2007 11:40

Je zit dus nu rondom in de speakers???

Je zou es kunnen proberen om iig de centerspeaker los te koppelen. Hoe zit het nu?
Je hebt nu 2 kanalen? van je radio naar dat versterkertje?

Ik weet niet hoe dat ding zijn geluid "verspreidt" naar de diverse speakers?

Gewoon nieuwsgierigheid. Zeker ook omdat je met 5!! speakers natuurlijk een behoorlijk vervormd stereo beeld zal krijgen.

Leuke oplossing wel, wil het zeker wel es zien en horen. Grenstreffen??

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 14 aug, 2007 12:53

alles ligt er nu nog los in, als ik even tijd heb ga ik de 2 voor speakers onder de aflegplank schroeven. Voor de achter speakers zat ik te denken om de ovalen te gebruiken die ik al achter de bank heb. De versterker heeft 2 standen. op de 1e stand werkt de center niet en krijg je gewoon stereo. voor en achter het zelfde. Op de andere stand gaat ie vanalles mengen en komt er ook uit de center geluid. Maar de center ga ik denk ik niet gebruiken daar is ook geen goede plek voor. Die omvormers zijn niet zo duur meer indd. ik heb er 1 van 600W die ook als 4 ampere oplader kan dienen.

Plaats reactie