Pagina 1 van 24

la soixante neuf

Geplaatst: zo 15 jul, 2007 00:59
door dyane_maniac
vandaag met een geleende zx en a-type ambulance (b-rijbewijs!) mijn 69er dyane uit het magazijn van de dvn gehaald waar ie al veels te lang stond gestald
.
Afbeelding

Een vriend van me attendeerde me een hele tijd terug op deze advertentie.
Afbeelding

qua uitvoering (1969) is het helemaal mijn model: ZDZ, omhoogstaande klinken, oud type achterklep handgreep, stuur, en net de serie waarbij die lelijke "sier"beugeltjes op de achterbumper niet meer werden gemonteerd.

de staat lijkt aardig goed te zijn. grootste dingen: (deel van de) voorkant/raamstijl vervangen, achterkant uitdeuken of vervangen, klein puntje bodemplaat en een 30 cm dorpel. chassis durf ik nog niet veel over te zeggen, maar ik heb redelijke hoop dat deze goed te krijgen is. voornamelijk de achterpoten zijn slecht.

technisch hou ik m niet helemaal origineel omdat ik veel voor de restauratie van mijn 83er dyane had liggen en die restauratie gaat niet door. dus am2 blok, groen systeem. jammer van groen systeem vond ik dat het batteur frotteur verhaal dan niet kon ivm de remleiding naar achter. maar vandaag kwam ik erachter dat mijn dyane schokdempers achter heeft en ik neem aan dat dat origineel is en dan kan ik dus ook gewoon een spiraal remleiding monteren voor lhm.

na de wm maar eens naar de rdw om te kijken of ie weer op (origineel) kenteken te krijgen is. heb nl geen papieren, alleen een homologatie verklaring van citroen nederland.
en daarna maar eens kit krabben en kijken hoe die is.

Geplaatst: zo 15 jul, 2007 12:02
door Yannick
Schokdempers achter zijn inderdaad origineel (heb ik zelfs al) maar de beugels op de achterbumper zijn beslist niét lelijk, danku :wink:

Geplaatst: zo 15 jul, 2007 12:37
door Green-Duckman
Deze uitingen zijn allebei meningen. Smaken verschillen! :lol:

Geplaatst: zo 15 jul, 2007 12:56
door dyane_maniac
idd! green duckman, ik bedoelde er ook zeker niet mee mensen op hun tenen te trappen. ik vind die beugels ansich ook niet echt lelijk, maar daardoor zie je de mooie vorm en design van de achterlichten bijna niet. dat is eigenlijk de reden dat ik ze niet mooi vind. ik vind dat de dyane de mooiste achterlichten heeft. op de roompotjes van oude ami's misschien na dan.

maar yannick, heeft dyane altijd schokdempers achter gehad dan?

Geplaatst: zo 15 jul, 2007 13:35
door Yannick
dyane_maniac schreef:idd! green duckman, ik bedoelde er ook zeker niet mee mensen op hun tenen te trappen. ik vind die beugels ansich ook niet echt lelijk, maar daardoor zie je de mooie vorm en design van de achterlichten bijna niet. dat is eigenlijk de reden dat ik ze niet mooi vind. ik vind dat de dyane de mooiste achterlichten heeft. op de roompotjes van oude ami's misschien na dan.

maar yannick, heeft dyane altijd schokdempers achter gehad dan?
Ik zei het ook maar al lachend, ik ben zeker niet op mijn tenen getrapt :wink: Maar een Dyane heeft achteraan altijd schokdempers gehad ja. Vooraan heeft het eventjes geduurd voor ze er kwamen, ik weet nu even niet wanneer...

Geplaatst: zo 15 jul, 2007 13:42
door Michiel van G.
juli 1975 werden de schokdempers vóór geintroduceerd; de frotteurs en batteurs kwamen te vervallen. Reeds eerder waren de schokdempers een optie, montagepunten waren al aanwezig.

Geplaatst: zo 15 jul, 2007 13:45
door dyane_maniac
grappig dat wist ik niet, terwijl ik toch dacht aardig wat van dyanes af te weten. was trouwens ook niet direct op jou gericht die opmerking hoor yannick. maar gewoon in het algemeen.

ik vind de achterbumper zonder die beugels ook wat sierlijker. wat minder opsmuck. ik hou van een beetje sober. de achterbumper en de achterlichten zijn nu echt van die, op zichzelf al, mooi ontworpen details. die beugels trekken beide een beetje op de achtergrond.

ik vind robri's bijvoorbeeld ook (meestal) niet mooi.

Geplaatst: zo 15 jul, 2007 14:54
door Yannick
dyane_maniac schreef:grappig dat wist ik niet, terwijl ik toch dacht aardig wat van dyanes af te weten. was trouwens ook niet direct op jou gericht die opmerking hoor yannick. maar gewoon in het algemeen.

ik vind de achterbumper zonder die beugels ook wat sierlijker. wat minder opsmuck. ik hou van een beetje sober. de achterbumper en de achterlichten zijn nu echt van die, op zichzelf al, mooi ontworpen details. die beugels trekken beide een beetje op de achtergrond.

ik vind robri's bijvoorbeeld ook (meestal) niet mooi.
Ben ik het helemaal mee eens. Een Dyane Luxe kan mij altijd wel bekoren. Maar ja, ik heb nu eenmaal een Confort, da's ook mooi he :wink:

Geplaatst: zo 15 jul, 2007 16:22
door dyane_maniac
ik neem aan dat die schokdempers hetzelfde zijn als bij de moderne types? of heb je speciale of kun je her beste een bepaald merk nemen? je hebt natuurlijk ook nog bateurs achter, dus misschien een iets soepeler merk schokdempers nemen?

Geplaatst: zo 15 jul, 2007 19:33
door pauldegoede
dyane_maniac schreef:ik neem aan dat die schokdempers hetzelfde zijn als bij de moderne types? of heb je speciale of kun je her beste een bepaald merk nemen? je hebt natuurlijk ook nog bateurs achter, dus misschien een iets soepeler merk schokdempers nemen?
Zoals ook in het Dyaneboek staat vermeld: de 2CV4 en 6 zijn feitelijk eendekoetsen op een Dyane onderstel :wink: Ik zou daarom hetzelfde type schokbreker gebruiken.

Ik ken overigens iemand met een spaanse AK400 waar de hele rattaplan (batteurs, frotteurs en telescoopschokdempers) op zit. Oude voorraaden onderdelen werden daar geloof ik opgemaakt...

Succes met de verdere restauratie!

Paul

Geplaatst: zo 15 jul, 2007 20:39
door Yannick
Merk kan ik niet noemen, die dingen zien gewoon ros, daar maak ik niks meer van :D

Onze Ami8 van '69 heeft ook heel de zooi, maar die moet dan ook strakker geveerd zijn met z'n gewicht :wink:

Geplaatst: zo 15 jul, 2007 21:11
door Jaspersch
Hé Douwe,

Ga je beginnen aan dit mooie project? Leuk man, ben benieuwd naar het resultaat. Wordt dit je 'rij'-dyane?
Was trouwens eigenlijk van plan om ook naar het DVN-magazijn te komen. Maar er kwam iets tussen: een nieuwe Dyane! Een oranje viertje (met 2cv6 motor) uit 1974. Echt een knutselauto, niet al te best, maar wel gekeurd.
Succes met de restauratie,

Jasper

Geplaatst: zo 15 jul, 2007 21:16
door pauldegoede
Kijk, jij hebt de Dyane van Gert-Jan gekocht, ik heb er ook nog op geboden, maar - uiteindelijk - mijn belangstelling toch maar ingetrokken.

Vanaf de foto's zag hij er toch nog heel redelijk uit, maar als ik je zo hoor moet er dus toch nog wel wat onderhoud in worden gestoken?

Groet, Paul

Geplaatst: zo 15 jul, 2007 21:31
door Jaspersch
Tsja, met knutselauto bedoelde ik dat Gert-Jan van twee oranje Dyane's één heeft gemaakt, de bankjes en het motortje zijn niet origineel, en de auto is met de hand geschilderd.
Maar het chassis is best in orde, de dorpels ook, en het motortje liep ok (in één ruk van Oldenzaal naar Uden). Ze rijdt prima.
Het enige dat écht slecht is, is het schutbord. Grote delen zijn vervangen door simpel plaatstaal. Daardoor nogal wat herrie, en een echte oplossing is het niet. Verder zit er misschien nog werk aan de bodemplaatjes, maar ach... Middagje lassen:)

Geplaatst: zo 15 jul, 2007 22:58
door dyane_maniac
ik moet ook het schutbord vervangen.iig voor een deel. hiervoor heb ik een zeer goede donor voorkant.
Afbeelding
zal ik de reststukken bewaren voor je? misschien zitten er nog donordelen bij voor die oranje van je?

douwe