Pagina 1 van 1
rem ontluchten achter maar ook ergens voor???
Geplaatst: zo 15 jul, 2007 15:03
door Ducky Willem
Even een vraagje, ik heb net remvloeistof bij gevuld maar moet nu de remmen ontluchten (zitten nieuwe remleidingen op). Wat is de volg orde van ontluchten ? Ik heb nu eerst de rechts achterste gedaan daarna de links achter. Moet ik nog iets anders ontluchten ?? En ergens heb ik gelezen dat je het nippeltje pas dicht moet doen zodra de rem is ingedrukt, klopt dit ? en moet ik het dekseltje van het reservoir dicht of open laten??
Veel vragen maar ik hoop op snelle antwoorden, moet namelijk volgende week naar de keuring.... Alvast bedankt
Geplaatst: zo 15 jul, 2007 15:20
door TB
Je begint inderdaad rechtsachter. Op het moment dat er geen luchtbellen meer uitkomen en er dus vloeistof uit loopt draai je de nippel dicht. Als je je rempedaal los zou laten komt er weer lucht in het systeem. Dus druk op pedaal houden.
Daarna doe je linksachter. En vervolgens voor! Dat is 1 nippel die voor beide remklauwen is. Die staan namelijk met elkaar in verbinding door dat tussenstukje. De onluchtingsnippel zit als ik me niet vergis op de rechterremklauw. Kan in ieder geval niet missen! Ik heb het hier dus over een eend met schijven aan de voorzijde. LHM groen systeem.
Toen ik de remmen heb ontlucht duurde het aan de voorzijde even, veel lucht en bij wat geduld lukt dat ook wel.
Vervolgens heb ik alle remmen nog een keer gedaan voor de zekerheid in dezelfde volgorde: RA, LA en voor.
Dopje van reservoir kun je gewoon eraf laten want je moet in de gaten houden dat er niet te weinig vloeistof in zit. Als dat zo is dan kan er weer lucht inkomen. Kan dus zijn dat je tijdens het ontluchten van de remmen wat bij moet vullen.
Het makkelijkste doe je dit klusje even met zijn 2-en. Dan kan de ene druk opbouwen bij het pedaal en vloeistofpeil in de gaten houden en de andere persoon kan dan bij de nippels rommelen.
Succes!
thanks
Geplaatst: vr 20 jul, 2007 09:27
door Ducky Willem
TB, Bedank voor je geweldige omschrijving, hier kan ik wat mee.
Geplaatst: ma 4 aug, 2008 20:59
door BW
ik moet nieuwe remmen monteren en heb dus ook remvloeistof gekocht, ik heb schijfremmen vooraan dus netjes lhm olie gekocht. de olie is van het merk prisma olie LHM Plus nu staat er hydraulic oil citroên
zie deze site
http://www.penmquality.nl/oliendiv.htm
nu vraag ik me af of dit wel remolie is :s en niet gwne hydrolische olie is voor het citroën systeem met die veerbollen
kan iemand mij zeggen of dit ook remolie is zodat ik niet het verkeerde in mijn systeem kieper?
mvg
Geplaatst: ma 4 aug, 2008 22:02
door Tom
Geen paniek, is de goede "olie". Gewoon er in kiepen (bij schijfremmen)
Bij de hydraulisch geveerde voitures fungeert deze olie ook voor het rem systeem.
Geplaatst: ma 4 aug, 2008 22:21
door BW
ok, bedankt voor de reactie
mvg
Geplaatst: do 2 sep, 2010 23:21
door TC2CV
Fijn dat bijna alles al een keer behandeld is! Had namelijk net een vraag over het remsysteem voor!
Vroeg me af of het normaal was dat de remmen waren doorgelinkt en er daarom maar 1 ontluchtings nippel was, maar uit het bovenstaande neem ik aan van wel!
Is dit bij alle 2cv's of alleen bij een paar wel of niet?
Geplaatst: do 2 sep, 2010 23:40
door dyane_maniac
bij schijfremmen wel ja (aan de voorzijde tenminste, achter heb je uiteraard aan beide zijde een ontluchtings nippel. 3 in totaal dus. een tooltje met een slangetje, een fietsventieltje en weer een stukje slang is erg handig hiervoor. hiermee kan het in theorie met 1 persoon)
Geplaatst: do 2 sep, 2010 23:50
door TC2CV
Dank je voor de razendsnelle reactie! Ontluchten achter en linsvoor inmiddels gelukt had de speurtocht naar de vierde nippel rechtsvoor maar opgegeven tot nader nieuws!
Gebruik zelf nog een extra slang van 2cm lang die makkelijk over nippel/ventiel past...
Scheelt veel gepruts!
Geplaatst: vr 3 sep, 2010 08:29
door the Nosepicker
TC2CV had hem ook al gevonden zie ik, maar voor het gemak
hier de link naar nog een draadje over ontluchten.