Pagina 1 van 1
Tik in motor (anders dan in vorgaande topics)
Geplaatst: do 2 aug, 2007 15:57
door Johploeg
Zo'n maand geleden een pracht van een eend gekocht maar begin mij nu toch wat zorgen te magen over een tikkend geluid dat ergens uit de motor komt. Maakt niet uit of de motor koud of warm is, het geluid blijft aanwezig. Het is echter wel zo dat hoe meer toeren de moter maakt hoe sneller het tikkende geluid gaat. De auto is nog niet zo gek lang geleden volledig gereviseerd. Wie wat het zou kunnen zijn?
Geplaatst: do 2 aug, 2007 16:04
door backfire
pff, ja dat is een goeie, kan veel zijn
Ventilator die niet goed zit, nokkenasvolger, benzinepompstoterstang, big-end lager, zuigerveer, klep, klepstoter.
Ik weet niet waar je de eend gekocht hebt, maar als het een garage is dan gewoon terug gaan en uit laten zoeken. Bij particulier is het tegenwoordig zo dat als je een redelijk bedrag voor een auto moet betalen je ook mag verwachten dat deze in redelijke staat is. Bij een gereviseerde motor mag je verwachten dat het goed gedaan is, anders moet de verkoper er nog maar eens naar kijken.
PS tikkend geluid zijn altijd lastige beschrijvingen.
Geplaatst: do 2 aug, 2007 18:29
door Spookeend
Heeft u meer ervaring met een eend? Of andere A-Types? Het zou best es kunnen zijn dat het gewoon de klepjes zijn die je hoort tikken.
Als je dat niet gewend bent, dan kan het best raar klinken. Ook kan het dat in de loop van uw bezit, de klepspeling wat groter is geworden, en dus de kleppen wat meer geluid maken.
Kleppen laten stellen zou dan de oplossing zijn.
Greatnix Spookeend
Geplaatst: do 2 aug, 2007 18:50
door Bartje
Het kan ook zijn dat het druklager tegen de drukgroep aanrammelt, een kwestie van kopelling nog iets bijstellen.
Groetjes, Bart
Geplaatst: di 14 aug, 2007 11:18
door Johploeg
Dag allen,
Een tikkend geluid is inderdaad en wat algemene omschrijving. Het kan van alles zijn weet ik dus inmiddels... Het is mijn eerste eend en heb nog weinig ervaring dus hoop dat jullie er een beetje begrip voor op kunnen brengen. Ik heb mijn eend zo'n twee maanden gelden via marktplaats particulier gekocht voor een zeer goede prijs. De eend ziet er namelijk tiptop uit.
Maar goed, van het weekend dus een beetje aan het sleutelen gegaan en het probleem lijkt opgelost te zijn. Niet slecht voor een beginneling toch? Na een hoop plaatwerk te hebben gedemonteerd heb ik eerst even naar de kleppen gekeken en iets bijgesteld maar de tik (ratel) was nog steeds hoorbaar. Vervolgens de koppeling wat bijgesteld en yes, het euvel was hierna zowaar opgelost. Nu vraag ik mij alleen nog even af wat voor'n olie ik het beste kan gebruiken. Op deze site wordt veelvudig 15w 40 geroepen maar ik heb ook wel eens gehoord dat 20w 50 beter is. Wie kan mij daar het antwoord op geven?
Oké, ik kan dus in ieder geval weer met een gerust gevoel rondtoeren in mijn eendje. Nu het weer nog....
Backeend, Spookeend en Bartje bedankt voor jullie bruikbare reacties op mijn topic.
Groet,
Johan
Geplaatst: di 14 aug, 2007 17:34
door kwakkieftd
20w50 vind mijn eendje in de zomer wel lekker, maar als het de komende winter wat kouder wordt kan het wat te dik zijn. Je kan denk ik beter 15w50 nemen, zeker als het motortje wat ouder is.
Ik en mijn eendje vinden w40 wat te dun, zeker als het warm is en we wat langere ritjes maken. Dit kan allemaal per eend verschillen.
Maar dit is nog wel eens een discussiepunt geloof ik

Geplaatst: wo 22 aug, 2007 09:52
door Johploeg
......ik zag zojuist inderdaad de zeer lange topic over olie. Ik zal inderdaad geen vraag meer stellen over welke olie ik het best kan gebruiken. Maar ik ga denk ik toch voor de 15w 50.