Pagina 1 van 1

Scharnierpunt voordeur en APK (verkeerd om en normaal)

Geplaatst: wo 8 aug, 2007 18:12
door daniël
Ik heb ooit eens vernomen dat na een bepaald jaar de deuren van een auto niet meer "verkeerd om" open mochten gaan. Nu zit ik in het dikke boek van de RDW te kijken, maar kan daar niks over vinden. Misschien dat iemand hier weet hoe het in elkaar zit. Ik heb namelijk een redelijk oud eendje (1974) en ben op zoek naar een betere koets. Nu is de vraag of ik daar zonder problemen een "verkeerd om" koets op kan zetten, terwijl het van origine een gewone deursluiting heeft.

Geplaatst: wo 8 aug, 2007 18:26
door Punky
Ik heb nog nooit gehoord dat dit moeilijkheden oplevert.

Geplaatst: wo 8 aug, 2007 18:26
door siemen
tuurlijk wel man die ribbeleenden mogen het ook waarom jou eend niet! als het mijn eend is deed ik het gewoon hoor!!

Geplaatst: wo 8 aug, 2007 18:46
door backfire
Nee Joh vroeger waren er wat problemen met dit type deur, werden niet voor niets suicede doors genoemd. En voor de vrouwen was het toen ook minder prettig, want als er een windje stond waaide pardoes de rok omhoog tijdens het in of uitstappen.

Er zijn genoeg prototypes van nieuwe modellen met van voren opengaande deuren.

Geplaatst: wo 8 aug, 2007 19:04
door Jeroen-citroen
Ik weet niet of dat zomaar kan hoor.
Als je in de fiat 500 kringen gaat kijken zul je te horen krijgen dat de 500 station (kan ff niet op de naam komen) niet meer geimporteerd mocht worden na ongeveer 1970 als ik het goed heb. Dat kwam door de deurtjes verkeerd om die de gewone 500 niet meer had.
Of de rdw nu die regels aanhoudt...............

Geplaatst: wo 8 aug, 2007 19:26
door wieltje1
ik denk dat ze gauw kunnen gaan zeuren als ze denken dat het niet origineel zo hoort, vooral bij een keurmeester die op z"n strepen staat

Geplaatst: wo 8 aug, 2007 22:27
door siemen
nee tuurlijk niet hier rijd ook iemand met zo'n ding ding is al 5 jaar goed gekeurd. kom op jongens niet zo bang zijn ze zien hier tegenwoordig niet meer naar net als de kleur en aantal deuren

Geplaatst: do 9 aug, 2007 16:09
door the Nosepicker
De Fiat 500 heeft 'zelfmoorddeurtjes' tot 1965 gehad, latere modellen kregen 'normale' deuren. Rond dat jaar zullen de regels dan wel aangepast zijn. Zoals Jeroen-C. hierboven schrijft heeft de Giardiniera inderdaad ook ná '65 zelfmoorddeurtjes gehad.
Als je wil weten of je een oude koets op je eend mag zetten: Bel de RDW zou ik zeggen. (en constateer dan dat ook zij het antwoord waarschijnlijk schuldig moeten blijven.. ;) )

Geplaatst: do 9 aug, 2007 17:39
door outlaw1845
ik dacht dat zo'n oude koets op meer plaatsen anders was dan alleen de deuren

Geplaatst: do 9 aug, 2007 18:45
door Jimmy
Er zitten ook geen gordel bevestiging punten voor in, je kan dus alleen een heup gordel monteren.

Geplaatst: do 9 aug, 2007 19:51
door leo top
De nieuwe Voglietta Mille heeft ook deurtjes verkeerd om, en is probleemloos door de RDW keuring gekomen. Deurtjes verkeerd om stappen overigens veel makkelijker in, vooral voor vrouwen met rokken!

Geplaatst: do 9 aug, 2007 22:28
door daniël
the Nosepicker schreef:Als je wil weten of je een oude koets op je eend mag zetten: Bel de RDW zou ik zeggen. (en constateer dan dat ook zij het antwoord waarschijnlijk schuldig moeten blijven.. ;) )
De RDW bellen, kan altijd nog. Alleen jammer dat ze van die vreselijke wachtmuziek daar hebben.

Maar ik heb vandaag de eend opgehaald en nader bestudeerd. Denk dat de koets toch wel te redden is. Alleen de achterkant is vreselijk rot. Net even een aantal kilo's reparatiedeel besteld, binnenkort maar even met het lasapparaat de boel erin knallen.
Ik weet in ieder geval voorlopig even genoeg. Bedankt allemaal.

Geplaatst: do 9 aug, 2007 23:47
door melloyello
Omslag zelfmoordeurtjes was in 1965. Als je een oude koets op een nieuwer chassis plaatst, moeten de overige uitrustingseisen nog wel voldoen aan het bouwjaar van het chassis. De sluiting van de zelfmoorddeurtjes van auto's (chassis) na 1965 moeten een extra beveiliging tegen ongepland opengaan hebben. Dat is met de Voglietta MM opgelost met een extra vang welke uit de botenbranche komt.

Geplaatst: vr 10 aug, 2007 07:52
door Gerard2cv
Een APK is geen typekeuring.Die regels zijn ook heel verschillend maar
sommige keurmeesters denken dat dat hetzelfde is.Ook altijd in protest gaan als je zoiemand treft.