Pagina 1 van 1
123 blue
Geplaatst: di 14 okt, 2003 15:46
door Frank Terpstra
Ik vond het volgende op
www.citroenz.nl, kan iemand mij meer vertellen over deze nieuwe 123?
123-BLUE - 123ignition blue - the same as above, with vacuumadvance, works with the black 2CV- or blue Visa 2-cylinder ignition coil, complete with new base plate for the double carburettor, for the best performances and even lower fuel consumption - for profis ! - € 210 [/code]
Geplaatst: di 14 okt, 2003 15:56
door Bjorn
dat is een electronisch ontsteking, maar nu met vacuum vervroeger .
Deze past de vervroeging aan aan het vacuum in de carburateur.
(vervroegd meer, naarmate meer vacuum in de carburateur)
Geplaatst: di 14 okt, 2003 15:58
door Teun
lijkt me voor de visa blokjes..
Geplaatst: di 14 okt, 2003 16:01
door Duintje
Kan ook in een 'normale'2cv.
Ik heb hem er ook inzitten...
Marcel
Geplaatst: di 14 okt, 2003 16:12
door Frank Terpstra
Hoe vergelijkt het met een gewone 123, is het de moeite waard? hoe moeilijk is het om te instaleren, je moet kennelijk iets aan je carburateur modificeren.
Geplaatst: di 14 okt, 2003 17:00
door Duintje
Ik heb deze blauwe omdat ik een 123-blue testrijder was/ben.
Eerlijk gezegd merk ik niet veel verschil, maar het is ook altijd moeilijk te vergelijken. Ik rij zelf totaal niet zuinig, trap het pedaal altijd direct tot in de bodem in en rij de ene keer alleen maar bebouwde kom en andere keren weer veel snelweg.
Kortom: het rijdt prima maar of het beter is ?? Theoretisch wel, dus waarom niet.
Installeren is redelijk simpel. Carburateur eraf, kunstofplaatje wisselen en carburateur er weer op. Alleen is het vaak wel zo dat je hele olievulpijp er af moet omdat je anders niet bij de bouten van de carburateur kan komen (tenminste, dat is bij mij zo)
Marcel
Geplaatst: di 14 okt, 2003 17:09
door Teun
Ow weer iets geleerd klinkt interresant, de prijs niet €65 duurder ..??
Geplaatst: wo 15 okt, 2003 16:11
door Joos
hoe werkt zo'n 123 eigenlijk?
het principe van plattinekes is vrij simpel, punten die tegen elkaar komen en weer van elkaar afgaan,
maar hoe werkt een 123ignition (de gewone, niet de blauwe) ?
Geplaatst: wo 15 okt, 2003 16:55
door Punky
Ik heb destijds staan twijfelen. Ben toch maar voor de "originele" gegaan zonder vacuum spul
bevalt trouwens uitstekend. Onze Mehari zal er binnenkort ook eentje krijgen.
Geplaatst: wo 15 okt, 2003 18:44
door Duintje
rocco schreef:hoe werkt zo'n 123 eigenlijk?
het principe van plattinekes is vrij simpel, punten die tegen elkaar komen en weer van elkaar afgaan,
maar hoe werkt een 123ignition (de gewone, niet de blauwe) ?
Onder het kopje PUBLICATIES staat een heel verhaal over de 123 ontsteking
Marcel
Geplaatst: wo 15 okt, 2003 21:38
door Hanzzl69
Goed, ik beken. Ik ben geen techneut. Daarom dus deze misschien domme vraag. Waarom zou ik willen dat het vacuum vervroegd wordt?
Hanzzl
Geplaatst: wo 15 okt, 2003 22:31
door Duintje
Je gaat het vacuum niet vervroegen, maar vervroegen naar aanleding van een vacuum.
Zonder vacuum optie wordt het moment van ontsteken berekent aan de hand van 2 magneetjes die achter de 123 op de nokkenas ronddraaien.
Dit is een redelijk nauwkeurige manier van ontsteken, maar het kan nog nauwkeuriger door het vacuum te maten
Marcel
Geplaatst: wo 15 okt, 2003 22:48
door Hanzzl69
Wat is dan de functie van dat vacuum?
Hanzzl (die het nog steeds niet kan doorgronden, ondanks eendologiecursus)
Geplaatst: wo 15 okt, 2003 22:55
door Bullit
bij een ver geopende gasklep is de druk in de carburateur het laagst. Deze onderdruk gebruiken middels een membraan of een sensor om de ontsteking extra te vervroegen, want dat is gewenst tijdens het optrekken en onder last.
Euhmm, maar dan andersom: minder vervroegen onder last natuurlijk (anti pingel)
Overigens zijn de magneetjes nog steeds nodig, het 'kenveld' wordt nu niet alleen door het toerental bepaald, maar ook door onderdruk in de carb.
B
Geplaatst: do 16 okt, 2003 09:16
door Bjorn
de zuigers "zuigen" lucht in de cilinders als ze omlaag gaan wanneer de inlaatklep open staat. Die lucht stroomt binnen via de carburateur.
Hierdoor ontstaat er een vacuum in de carburateur.