Pagina 1 van 1
Visa motor in acadiane & vijfde rempompke
Geplaatst: zo 12 aug, 2007 21:28
door Mixta Roel
Goede avond allemaal,
ik heb een vraagje voor enkele specialisten onder jullie.
De vraag, die zodadelijk volgt, heb ik al een paar mensen gesteld,
maar ik krijg verschillende meningen en ideeën.
En nu had ik via deze weg graag nog wat meer info gewenst.
Hier is mijn vraag : ik zou graag in mijn acadiane Mixta (die in volle restauratie is voor volgende zomer)
een Visa-blok steken om wat "meer" PK's te winnen,
wat is nu het verschil, in prestaties, tussen een gewone Solex-carb en een Weber-carb?
Ik wil ook niet met mij Mixta (+campingcar) tegen 130km/u over de weg scheuren,
maar wel iets "vlotter" als standaard over de bergen geraken op congé.
De bedoeling is dus niet om de topsnelheid te verhogen, maar om meer trekkracht te verkrijgen zodra het bergop gaat.
En nu een tweede vraag : is de beste combinatie van motor + boite (in mijn situatie dan),
een Visa-blok met een gewone eenden-boite (dit is mij aangeraden)?
En nu nog een derde vraagje : dat vijfde rempompke op een acadiane (aan de achteras),
is dit echt noodzakelijk of kan dit weggelaten worden?
Zo, dat was het, reeds bedankt voor de info die zal volgen....
Groeten Roel
Geplaatst: zo 12 aug, 2007 23:55
door Evan
Die remdrukbegrenzer, mits die nog niet vatzit heeft wel degelijk zin bij weinig lading: voorkomt dan het blokkeren van de achterwielen bij stevig remmen.
Ik zou wat betreft bak, als je niet voor een GS-bak conversie gaat, in eerste instantie de 2cv bak proberen idd. Dan hou je nog wat trekkracht over want een Acadiane heeft wel wat luchtweerstand. Mocht je die te kort vinden kun je proberen met een acadiane-bak.
succes!
Geplaatst: ma 13 aug, 2007 16:37
door Mixta Roel
Wat die bak betreft, gaan de meeste raadgevingen in die richting.
Maar met GS ga ik niet beginnen, ik hou het het liefste bij een A-type bak.
Maar wat de remdrukbegrenzer betreft, ik heb langs andere wegen al te horen gekregen dat die bij zware belading, extra remkracht bied............
Geplaatst: ma 13 aug, 2007 17:14
door Aloha Beach Cruiser
ik zal ook gaan voor een 2cv bak, misschien wel iets je luchtfilter aan passen, daar kun je met een orginele visa nog veel mee doen is mijn ervaring, ook kwa trekkracht onderin de toeren! want dat is wat je graag wil kweken!
met een aca bak zit geloof ik je 1e versnelling lager en je 4e hoger, maar met een visa moet ie het zat kunnen trekken met een 2cv6 bak..
mocht je wel plannen hebben voor een aca bak, ik ,heb r nog een liggen..
succes!
Geplaatst: ma 13 aug, 2007 20:36
door Eric Vertogen
Ik rij inmiddels alweer 2 jaar in mijn Aca zonder remdrukbegrenzer. Dit levert totaal geen problemen op met een bijna lege Aca.
Ook de APK is geen enkel probleem.
Meestal zit er nog wel een remdrukbegrenzer op de Aca, maar werkt ie niet meer.
Geplaatst: ma 13 aug, 2007 21:25
door Mixta Roel
Maar dient die remdrukbegrenzer nu voor een lege of een zwaar geladen aca???
Als ik het zo bekijk kan ik dus het beste een lange remleiding steken, zonder remdrukbegrenzer, zoals een gewone eend.....
Geplaatst: di 14 aug, 2007 11:08
door bartje2212
de begrenzer dient voor rijden zonder lading. een aca remt achter vrij sterk (voor ook; de wagen is immers bedoeld om lading te vervoeren) en zonder lading zou je dan slippen=minder grip/remkracht
Geplaatst: do 16 aug, 2007 21:20
door Mixta Roel
inderdaad, ik heb dit probleem ook in België besproken via de elctronische snelweg.
En ja, de meesten zeggen hetzelfde : de remdrukbegrenzer dient als je "leeg" rijd.
Maar ik zal de Mixta bijna uitsluitend gebruiken voor vakantie en vooral veel 2cv-meetings.
En omdat vrouw en 2 kinderen altijd meegeen zal de Mixta dus nooit "leeg" zijn...
Wat de Visa-motor betreft zeggen de "meesten" hetzelfde : Visa-blok (al dan niet met Weber-carb) en een gewoon eendenbakje ertegen.
Eén enkel iemand sprak tot nu toe over een GS-bak, maar had daar zelf nog geen ervaring mee........dat idee ga ik nog wat laten varen.
Geplaatst: do 16 aug, 2007 21:45
door Aloha Beach Cruiser
geloof me, die eenden bak gaat een keer kapot! ( of je moet wel heel netjes gaan rijden..)
ik heb het toch 3 jr uitgehouden... en ja hoor diff door midden! de bakken zijn er niet op berekend! maar goed nu moet ik zeggen dat ik de laatste tijd ook iets meer gas gaf dan voorheen

Geplaatst: do 16 aug, 2007 22:26
door Spookeend
charleston tuning schreef:geloof me, die eenden bak gaat een keer kapot! ( of je moet wel heel netjes gaan rijden..)
ik heb het toch 3 jr uitgehouden... en ja hoor diff door midden! de bakken zijn er niet op berekend! maar goed nu moet ik zeggen dat ik de laatste tijd ook iets meer gas gaf dan voorheen

Waar, helaas, mijne is ook al behoorlijk aan het knarsen, schiet uit de 1, wil niet lekker van 2 naar 3, enz. En was toch een goed bakkie.
Na wat heen en weer mailen met die ene man die bakken herbouwt op bestelling, komt er tzt een bak daarvan daan, revisie, kan ik iig weer een tijdje vooruit.
Maar het is dus waar, de extra "kracht" is dus naar mijn bescheiden mening al teveel voor een eendenbak. (en dyane ook)
Greatnix Spookeend