Pagina 1 van 7
Restauratie Citroen AZ
Geplaatst: di 21 aug, 2007 19:19
door Jimmy
Hallo allemaal
Gisteren eindelijk echt begonnen met de restauratie van mijn AZ.
Deze was omgebouwd naar 2cv6 techniek toen ik hem kocht. Dit laat ik ook zo zitten alleen het uiterlijk en interieur wordt weer helemaal origineel gemaakt. De auto krijgt ook zijn originele witte kleur weer terug.
Het motor blokje had ik er al uit gehaald voor gebruik in onze andere eend, en nu is de rest van de auto gedemonteerd.
Na het goed schoonmaken van het chassis bleek dat dit gewoon nog in perfecte staat is, alleen preventief behandelen en klaar. De koets heeft alleen wat werk aan de voetenbak en de dorpels en bodemplaten. Eens uitzoeken wat het kost om dit te laten lassen.
Ik zal van de week nog wat betere foto' s van het chassis plaatsen.
Foto's zijn te bekijken op de volgende site
http://www.familiebrouns.nl
Groeten Jimmy
Geplaatst: di 21 aug, 2007 20:29
door tonic
Leuk om te zien hoe je het aanpakt!!
Succes.
Jeroen
Geplaatst: wo 22 aug, 2007 11:32
door Yannick
Mooi hoor! De voorspatborden met rechthoekige pinkers zijn wel betrekkelijk zeldzaam.
Dit ook omdat Martijn ze allemaal opgebruikt omdat ze telkens tegen zijn AK350 blijven rijden

Geplaatst: wo 22 aug, 2007 16:42
door André Post
Ik moet ook weer een deuk uit m'n voorscherm halen.
Afzender onbekent.
Geplaatst: wo 22 aug, 2007 17:14
door Jimmy
Daar ben ik inderdaad naar op zoek, dus als iemand nog wat spatborden weet dan houd ik me aanbevolen.
Zit er bij een az eigenlijk een balk over de tank zoals bij een 2cv6 voor de achtergordels, of is dit ook alleen maar geplaatst voor de achtergordels.
Op mijn az heeft iemand namelijk selectief wat onderdelen vergeten of veranderd. De koets zat maar met 10 schroefjes vast op het chassis, en er zitten de verkeerde vloerplaten in zonder de balkjes dwars op het chassis, en alles wat ik losschroef zit met te weinig schroefjes vast
Maar het komt allemaal goed gewoon rustig aan kijken wat we allemaal missen, en als iemand toevallig een foto heeft hoe de voorstoelen vast gehouden moeten worden, want nu zit er een aluminium plaatje wat de stoelen naar beneden houdt tussen . dan weet ik waar ik naar op zoek moet gaan
Geplaatst: wo 22 aug, 2007 19:12
door thomaaas
moet jij geen voorbank hebben? mijn az a bl 2cv4 [2cv4tje dus] had die wel, en géén balk over t chassis. Maar ik ben niet heel bekend in modellen en wat er wel en niet op hoort.
Geplaatst: wo 22 aug, 2007 19:16
door Yannick
Een AZ heeft inderdaad die brug nog niet over de tank. Een Belgische AZ heeft normaal gezien 2 voorstoelen

Geplaatst: wo 22 aug, 2007 20:08
door Jimmy
Dat klopt ik heb twee voorstoelen alleen de bevestiging tussen de stoelen is bij mij niet meer origineel, en ik kan nergens een foto vinden hoe dit dan wel moet uitzien
Geplaatst: wo 22 aug, 2007 20:10
door André Post
Jimmy schreef:
Zit er bij een az eigenlijk een balk over de tank zoals bij een 2cv6 voor de achtergordels, of is dit ook alleen maar geplaatst voor de achtergordels.
Alleen de later eenden hebben die brug.
Jimmy schreef:
Op mijn az heeft iemand namelijk selectief wat onderdelen vergeten of veranderd. De koets zat maar met 10 schroefjes vast op het chassis, en er zitten de verkeerde vloerplaten in zonder de balkjes dwars op het chassis, en alles wat ik losschroef zit met te weinig schroefjes vast
De dwars balkjes horen op het chassis vast te zitten.
Als ze daar niet zitten is er al eens een ander chassis onder gezet.
Dan moet je het nieuwe type vloerplaten monteren.
Geplaatst: wo 22 aug, 2007 20:17
door Jimmy
Ik had begrepen van een eigenaar van een az op de citromobile dat de laaste az's een chassis hadden zonder die balkjes, en dat die dan in de vloerplaten zouden zitten, die van mij is van maart 1970, aan het chassis nummer te zien, ik weet niet of dit dan klopt
Geplaatst: wo 22 aug, 2007 20:43
door André Post
Ik heb de foto's nog eens bekeken, en het lijkt er op dat een modern chassis is gebruikt.
De bevestiging voor het handrem mechanisme is modern, lees schijven.
Waarschijnlijk is alleen een oude koets gebruikt.
Ik denk dat je niet te veel moeite moet steken in proberen deze origineel te maken.
Zet er nieuwe bodemplaten in voor de stevigheid van de stoelbevestiging,
en houd verder nieuwe techniek met oude accenten.
Geplaatst: wo 22 aug, 2007 22:38
door Jimmy
Dat klopt maar die gaten voor de bevestiging zijn zo te zien geboord door de vorige eigenaar, er zit ook geen schroefdraad in maar in moet via de voorkant van de balk er een moertje opzetten, maar de techniek modern houden was ook mijn bedoeling alleen wil ik het uiterlijk zo origineel mogelijk maken.
De stoelen hebben ook geen rails maar er zitten gaatjes in het chassis en vloerplaten waardoor ik de stoelen in 5 standen kan plaatsen. Het vervelende is dat de vorige eigenaars
wat veel gerommeld hebben met de auto waardoor er een hoop dingen niet kloppen. Als ik het chassis vergelijk met het van mijn 2cv6 zitten er een aantal detail verschillen op
Geplaatst: wo 22 aug, 2007 22:43
door JanGert
Hey Jimmy!
Ik zie dat je aan het restaureren bent geslagen.....gaaf hoor!
Heb je daar nog wel tijd voor nu je straks papa wordt??
Ik zal de fotos in de gaten houden.....altijd leuk!
Groetjes Jan Gert
Geplaatst: wo 22 aug, 2007 22:54
door Jimmy
JanGert schreef:Hey Jimmy!
Ik zie dat je aan het restaureren bent geslagen.....gaaf hoor!
Heb je daar nog wel tijd voor nu je straks papa wordt??
Je moet natuurlijk ook nog iets om te ontspannen hebben Wink
dat zal wel goed komen , al duurt het twee jaar
JanGert schreef:Ik zal de fotos in de gaten houden.....altijd leuk!
Groetjes Jan Gert
Geplaatst: wo 22 aug, 2007 23:33
door Yannick
Hoeveel schokdempers heb je?