Pagina 1 van 2
Andere cylinders dan ook nieuwe zuigerveren??
Geplaatst: wo 5 sep, 2007 22:25
door willem dijkstra
Ik heb een 644 visa blok metcylinders met een flinke stootrand en aardige slijtgroeven.
Van een kennis heb ik andere cylinders gekregen van een 664 blok.
De kleppen van de 644 koppen ga ik opnieuw inslijpen nieuwe klepseals aanbrengen en natuurlijk de pakkingen vernieuwen.
Is het verstandig om op de oude zuigers (bij de nieuwe cylinders zaten geen zuigers) nieuwe zuigerveren te monteren?? Of kan ik beter de oude laten zitten??? Moet jebij nieuwe veren opnieuw inrijden???
Geplaatst: wo 5 sep, 2007 23:36
door Punky
Je zult ze sowieso opnieuw moeten inrijden, of je nu de oude laat zitten of nieuwe pakt. Aangezien je het goed wilt doen, zou ik zeker voor nieuwe zuigerveren gaan.
Geplaatst: do 6 sep, 2007 09:26
door Ramon
is niet verstandig om zuiger en cilinder uit te wisselen maar het word wel beter hoe het was, zoizo moet je nieuwe veren monteren! en ook weer inrijden.
Geplaatst: do 6 sep, 2007 09:54
door backfire
slijtgroeven in een visa cilinder? Kijk ze eens goed na, want dat zijn dan eerder krassen van iets wat afgebroken was. Nikasil slijt je niet zomaar.
Nieuwe zuigerveren zo wie zo, maar als ik jou was zou ik eerst maar eens de diameter van je zuiger opmeten en van de cilinder voordat je de boel monteerd. Te veel of te weinig speling en je hebt straks alsnog een vastloper.
kleine tip voor het inrijden. Als je gaat tanken gooi dan op een volle tank benzine een kwart liter tweetaktolie, rookt in het begin een beetje maar smeert de zuigerveren extra. Het hoeft niet hoor.
Geplaatst: do 6 sep, 2007 11:47
door willem dijkstra
backfire schreef:
Nieuwe zuigerveren zo wie zo, maar als ik jou was zou ik eerst maar eens de diameter van je zuiger opmeten en van de cilinder voordat je de boel monteerd. Te veel of te weinig speling en je hebt straks alsnog een vastloper.
Bedankt voor alle adviezen.
De originele zuigers zaten er niet meer bij. en ja de zuiger heeft ook slijtsporen dus er zal wel ooit eens een veer zijn afgebroken, de oude cylinders zijn gewoon erg slecht.
Leuk maar wat zijn de toleranties als je gaat meten??
Geplaatst: do 6 sep, 2007 17:05
door Matchless
Je schrijft dat je andere cilinders hebt gekregen. Ik neem aan dat deze dus ook niet nieuw zijn. Je kunt zowiezo niet zomaar andere cilinders erop zetten met de oude zuigers. Dit is vragen om problemen omdat de boel op elkaar is ingesleten. Om te voorkomen dat je nu je hele blok straks om zeep helpt zou ik met de "nieuwe" cilinders naar een revisiebedrijf gaan. Die kunnen de boel daar opmeten en misschien volstaat het om de cilinders even te honen, maar misschien zijn de "nieuwe' cilinders ook al aardig ingesleten (d.w.z. de diameter is groter dan standaard). Dit kun je zo niet bekijken. In ieder geval kan een revisiebedrijf je cilinders weer opboren c.q. honen en dan wellicht standaard zuigers of een overmaat voor je bestellen.
Dus niet alleen zuigerveren vernieuwen, maar ook naar de oude zuigers kijken, tenzij je na een paar honderd kilometer weer problemen wilt hebben
.
Geplaatst: do 6 sep, 2007 17:40
door backfire
How, visa cilinders mag je niet hohnen, nikasil slijt (bijna) niet.
ik zal straks ff langs de garage rijden, kijken of het in het visa wphb staat.
Geplaatst: do 6 sep, 2007 19:21
door Matchless
Dat zou inderdaad nog weleens kunnen, maar dan heb je dus niks aan die "nieuwe" oude cilinders, tenzij je de daarbij behorende zuigers nog hebt. Ik weet uit mijn BMW motorfiets dat Nykasil inderdaad een vrij slijtvaste cilinderwand tot gevolg heeft, maar slijten doet het wel hoor. Dat zou anders tot gevolg hebben dat een nieuwe motor constant olie zou verbruiken aangezien de boel niet op elkaar inslijt. Bij het BMW blok verbruikt die de eerste 10000 km wat olie, dan wordt het langzaam minder en na ongeveer 20 a 25ooo km vrijwel geen olieverbruik meer.
Zonder honen is de enige oplossing dus verbussen van de cilinders.
Geplaatst: do 6 sep, 2007 21:39
door willem dijkstra
Om te bepalen of de cylinders nog goed geneog zijn, zet de nieuwe zuigerveer (niet de olieschraap veer maar 1 van de anderen) los in de cylinder, 2cm van de bovenrand. Meet nu met een voelermaatje de slotspeling. Als die (veel) groter is als 1mm dan is je cylinder gaar en had je beter zuigers en cylinders kunnen kopen ipv zuigerveren.
De kans op breken is kleiner met een tang maar de nieuwe veren zijn een stuk flexibeler als de oude uitgeharde. Voorzichtig aan doen en niet te ver openbuigen, voorzichtig inzetten en het kan prima zonder tanf
_________________
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
Uit Punky"s motorrevisie:
Kijk daar heb je wat an
Geplaatst: vr 7 sep, 2007 00:15
door backfire
Inderdaad nikasil slijt ook, maar vergis je niet, zuigerveren voor een nikasil cilinder zijn zachter als die van een gietijzeren cilinder. De zuigerveren slijten in het begin sneller in en ja ook nikasil wordt met groeven afgeleverd, deze slijten ook iets in, maar niet zo veel als bij gietijzer.
met zuigerveren meten is een optie, echter meet je dan niet de onrondheid van cilinder en ook niet of je zuiger nog wel de juiste tolerantie heeft. Willem let wel op, ik hoop niet dat dit betrekking heeft op een 2cv, want een nikasil cilinder is toch echt wat anders, zeker wat toleranties betreft.
Als je de km-stand weet kom je ook een eind, onder de 100.000km zal over het "algemeen" genomen de spullen nog binnen de toleranties vallen.
PS sorry, ben ik nog vergeten om langs de garage te rijden
Geplaatst: vr 7 sep, 2007 12:46
door willem dijkstra
Net bij het revisiebedrijf geweest dat de koppen weer netjes gaat maken.
Dwz de klepzittingen opnieuw inslijpen.
Ook meteen de zuigers en cylinders ter beoordeling mee natuurlijk.
Heel wat geleerd:
De 'nieuwe cylinders zijn nog heel goed de oude hoonsporen staan er nog in"' en de zuigers passen er ook goed in. (opgemeten door de specialist)
De oude zuigerveren waren geheel versleten. Vuistregel is 0.1 mm slotspeling per 20 a 25 mm boring. Dus voor mijn Visa met zuigers van 75 mm ongeveer 3 a 4 tiende. De verenworden vernieuwd.
Er zijn speciale hoonstenen om Nikasil cylinders een beetje op te schoonen.
Om ze echt te ruimen is special gereedschap nodig.
Nieuwe voeringen plaatsen kan wel maar is duur.
Geplaatst: vr 7 sep, 2007 13:01
door Matchless
Als zij de boel hebben opgemeten, dan moet het goed zijn. Dan weet je in ieder geval dat je, je zuigers nog kunt gebruiken. Mooi, scheelt een hoop poen inderdaad.
Succes.
Geplaatst: vr 7 sep, 2007 16:02
door backfire
Hoi Willem, ik heb net het boek er bij en helaas staan er in het boek geen maten voor speling. Volgens het boek worden cilinder en zuigers alleen als set geleverd en mogen deze onderlingen niet uitgewisseld worden, maar ja boeken en werkelijkheid daar zit ook speling tussen
Boring is in ieder geval 77mm dus er zal ongeveer 0,05 tot 0,10 mm speling op de zuiger zitten. Het is tenslotte een luchtgekoelde motor en deze mogen over het algemeen wat meer speling hebben.
Inderdaad Nikasil wordt geslepen op een speciale bank i.v.m. maatvoering.
Per cilinder kost wandje ongeveer 150 Euro. Als je weet dat complete set van 2 cilinders en zuigers hetzelfde kost is nieuwe wand geen optie.
Geplaatst: vr 7 sep, 2007 17:05
door willem dijkstra
backfire schreef:Hoi Willem, ik heb net het boek er bij en helaas staan er in het boek geen maten voor speling. Volgens het boek worden cilinder en zuigers alleen als set geleverd en mogen deze onderlingen niet uitgewisseld worden, maar ja boeken en werkelijkheid daar zit ook speling tussen
Boring is in ieder geval 77mm dus er zal ongeveer 0,05 tot 0,10 mm speling op de zuiger zitten. Het is tenslotte een luchtgekoelde motor en deze mogen over het algemeen wat meer speling hebben.
Inderdaad Nikasil wordt geslepen op een speciale bank i.v.m. maatvoering.
Per cilinder kost wandje ongeveer 150 Euro. Als je weet dat complete set van 2 cilinders en zuigers hetzelfde kost is nieuwe wand geen optie.
Bedankt voor alle zoekwerk.
Het klopt het revisiebedrijf had 0,07 mm speling gemeten tussen zuiger en cylinder.
Ze verwachtten z0'n 100 euro voor de koppen (stralen kleppen en klepgeleiders pasmaken), cylinders een beetje opschonen (dus niet echt ruimen) en nieuwe zuigerveren plaatsen.
Dat leek me wel een redelijk bedrag.
Geplaatst: vr 7 sep, 2007 17:12
door backfire
inderdaad heel net prijsje Willem.