Pagina 1 van 1

AK2 motor met 26/35 CSIC carbu, probleem?

Geplaatst: za 29 sep, 2007 21:46
door PVDS
Mijn dyane 6 rijd niet zacht op snelheden van pakweg boven de 80.
Ze heeft last van trillingen, een beetje stoterig gedrag, niet exreem maar wel vervelend.
Ik heb al aan onbalans gedacht, alles gecheckt tem cardans geruild, banden gabalanceerd, velgen geruild enz
Ik heb heel het ontstekingscircuit nagekeken; bobijn en bougiekabels vervangen, 123 gemonteerd, enz..
Wat mij nu tot de conclusie brengt dat het eigenlijk de motor is die niet zuiver draait, maar dan wel zo weinig merkbaar dat je het op lagere snelheden nagenoeg niet voelt en terwijl het juist op hogere snelheden onterecht aanvoelt als een soort van onbalans trilling
Het motortje is door de vorige eigenaar volledig gereviseerd, start op 1/4 toer, rookt niet en lijkt (stationair en op lagere snelheden althans) in topconditie maar,
ik heb een AK2 motor met een 26/35 CSIC 127 carbu maw een 2pk motor met een dyane carbu. Dat weet ik al van meet af aan alleen heb ik het tot voor kort niet in verband gebracht met het trillen.
Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?

Geplaatst: zo 30 sep, 2007 01:12
door Bartje
Hoi, ik vind het heel erg onwaarschijnlijk dat het trillen wordt veroorzaakt door een AK2 motor in combinatie met een dyane carburateur, deze combinatie zou gewoon goed en zonder problemen moeten functioneren.

Is het trillen motortoerental of echt puur snelheids afhankelijk?

- Als het motortoerental afhankelijk is, kan het misschien zijn dat je vliegwiel niet in balans is, als dit het geval is (heb er zelf geen ervaring mee) denk ik dat je dit kan vaststellen door gewoon bij een stilstaande auto, met de hand de carbuarteur te bedienen, als het dan aan een onbalans in de motor ligt verwacht ik dat je de motor heel er moet zien gaan trillen al je meer gas geeft.

- Als het echter snelheidsafhankelijk is, kan het ook heel goed zijn dat er helemaal niets mis is met de motor of je aandrijving en wielen zelf waar je al veel aan hebt gedaan, maar dat er er iets in de wielophanging of stuurinrichting (trillt het stuur ook heel erg??) los zit of versleten is, b.v. fuseepen(nen), wiellager(s) iets in de stuurinrichting... noem maar op. Heb je daar naar gekeken of niet?

Hopelijk kom je hier iets verder mee.

Groetjes en succes, Bart

Geplaatst: zo 30 sep, 2007 11:11
door PVDS
Hoi Bart,

Het is zeker niet snelheidsafhankelijk; als ik op hogere snelheid de koppeling bedien is het plots gedaan met trillen. Ik heb vorig weekeinde de test gedaan in een afdaling.
Het heeft dus werkelijk te maken met het aandrijvend gedeelte, motor en misschien wel versnellingsbak.
Ik kan het niet beter beschrijven als dat de motor niet loepzuiver draait, alsof ze om de honderd onstekingen er eentje niet volledig doet, vandaar dat ik de carbu zelf of de combinatie carbu/motor begin te verdenken.
Ik heb een tweetraps carbu en het is me wel opgevallen dat ik het niet of nauwelijks merk als ik volledig door trap, bij volle accelleratie dus in tweede trap.
Het is vooral duidelijk merkbaar als ik in de eerste trap vanaf 70 licht accellereer of een hogere snelheid probeer aan te houden in eerste trap.
Misschien scheelt hier wel iets aan de eerste trap ipv aan de combinatie met de motor.
Al hoor en voel je het in ralenti of als de auto stilstaat en plankgas geeft absoluut niet.
Benzinetoevoer kan het in principe ook niet zijn, alle filters zijn vernieuwd incl zeef in de carbu en als ik gas bij geef trekt ze door tot 115 (is een AK2, dus..) Het lijkt mij eerder in de dosering van de benzine te zitten in eerste trap dan. Misschien carbu een reinigen, maar heb er nog geen ervaring mee en dit is toch een gevoelig ding.
Het vliegwiel heb ik nog niet gecontroleerd, maar ik neem aan dat als ik gas geef bij stilstand er dan onbalans merkbaar moet zijn en dat is niet het geval.

Geplaatst: zo 30 sep, 2007 14:12
door Bartje
Hoi,
Okay, dit maakt het iets duidelijker en het komt dus toch zonder meer vanuit de motor. Als de koppeling immers intrapt is de trilling weg.

Als het vliegwiel of koppeling de oorzaak is zou je dat hoogstwaarschijnlijk ook bij stilstand met de bak in z'n vrij moeten kunnen merken.

Aangezien je schrijft dat het vermogen toch een beetje tegenvalt (top van 115) en het lijkt of er regelmatig geen of slechte verbranding plaats vind, vraag ik me af of je motor niet te arm (of te rijk) loopt. Bij een te arm (of te rijk) mengsel is de kans dat er geen of slechte verbranding plaats vind groter en heeft een motor minder vermogen. Van iedere goede motor in een eend mag je verwachten dat hij tegen de 120 loopt, dus in een dyane moet hij dat ook zeker halen gezien het aerodynamische voordeel van een dyane t.o.v. een 2cv.

Tevens heb ik ook meermaals gemerkt dat sommige eenden vol gas niet veel harder trekken als bij 75% gasgeven, ik denk dat dit komt doordat de sproeiers, maar met name het sproeier van de tweede trap aan de magere kant is afgesteld.

Voordat je met sproeiers gaat klooien zou ik eerst de carburateur goed schoon maken en de vlotterhoogte afstellen. Tevens is het raadzaam misschien raadzaam klepspeling, bougie elektrode afstand te controleren eventueel de bougies te vervangen als je deze dingen nog niet gedaan hebt .

Groetjes en succes!!!, Bart

Geplaatst: zo 30 sep, 2007 21:05
door PVDS
Bart,

Bedankt voor de verhelderende uitleg.
Je bevestigd mijn vermoeden.
Maar misschien nog een laatste reflex; kan het niet liggen aan de klepveren?
Wat zijn daarvan de symptomen dat die het niet meer naar behoren doen?
By the way; een carbu reinigen, hoe begin je daaraan?
Deksen en vlotter demonteren en dan gewoon een tijdje in wasbenzine leggen?
Hoe kan ik de sproeiers zelf proefondervindelijk afstellen?
Heeft U een adres van iemand die daar misschien apperatuur voor heeft?
Ik heb niet de neiging van naar een citroen garage te rijden want tegenwoordig kijkt men met grote ogen als je met zo'n ding komt aanrijden.

Nogmaals bedankt!

Geplaatst: ma 1 okt, 2007 12:05
door Jheronimus
Voordat je de carb en kleppendeksels wil gaan demonteren zou ik eerst even de auto vooraan opkrikken om te kijken of er speling zit op de fusees en/of stuurkogels. Kleine moeite en ik denk toch dat je het probleem eerder daar vindt dan in de motor.

Geplaatst: ma 1 okt, 2007 14:06
door Bartje
Voordat je de carb en kleppendeksels wil gaan demonteren zou ik eerst even de auto vooraan opkrikken om te kijken of er speling zit op de fusees en/of stuurkogels. Kleine moeite en ik denk toch dat je het probleem eerder daar vindt dan in de motor.
Dat kan inderdaad geen kwaad en dan heb je zekerheid op dat punt. Ik vindt het ook onwaarschijnlijk dat de auto heel erg gaattrillen door een slecht lopende motor, maar goed ik sluit niets uit.

Als ik de carburateur schoon maak, haal ik inderdaad de deksel met de vlotter eraf, maar ik leg deze nooit in een badje met wasbenzine, al kan het denk ik niet echt kwaad. Ik maak de deksel met een doekje, oude tandeborstel en terpetine of wasbenzine schoon. Het zelfde doe ik met het onderstedeel van de carburateur, deze laat ik gewoon op de motor zitten.
Ik controleer of de acceleratiepomp functioneerd en ik maak de vlotterkamer schoon, meestal ligt er wat meuk ondering , demonteer de sproeiers (benzine en lucht sproeiers) en blaas alles door met de compressor, al is dat misschien niet strikt noodzakelijk.

Kort zou ik als ik jou was alles wat er op en aan de carb zit en je zo los kan maken, demonteren, visueel controleren, schoon maken en alles weer netjes monteren.

Mocht dit het probleem niet verhelpen, dan kun je met sproeiers beginnen. Om een idee te krijgen over hoe de motor loopt kun je om te beginnen naar de bougies kijken, zwarte bougies duiden geloof ik op te rijke verbranding en erg schone op arme verbranding, bij een goede mengverhouding zijn de bougies koffiebruin. Dit "bougie lezen" weet ik niet zeker, maar meestal staat er een pagina in iedere Haynes manual waarin dit staat uitgelegt.
Als je eruit bent of je blok te arm of te rijk loopt kun je stapsgewijs de sproeiermaat aanpassen todat hij beter loopt.
Wat ik zelf in de auto heb is een klein kastje, gekocht bij www.bccp.nl, wat de lambda (lucht/brandstof) verhouding aangeeftop basis van een lambda sensor (van een sloop BX1.4) wat in de uitlaat zit. Hiermee heb ik mijn motor redelijk goed kunnen afstellen, maar zo iets is niet noodzakelijk om tot een redelijke afstelling te komen.

Groetjes en succes, Bart

Edit: zelf verdenk je de klepveren, dit lijkt mij heel erg onwaarschijnlijk. Als de veren niet gebroken zijn (waar ik nog nooit van gehoort heb) kun je dit gewoon zien als je de klepdeksels verwijdert. Maar versleten klepveren of iets dergelijks kan eigenlijk niet c.q. komt bij mijn weten niet voor. Ik zou het echt zoeken in iets simpelers.

Geplaatst: ma 1 okt, 2007 16:36
door dyane_maniac
Ik denk of een onjuiste afstelling van de carburateur. of, als je met trillen een soort licht "remmen-optrekken" bedoelt, speling op de je aandrijfassen/diffenrentieel. ik heb dit ook, met name op snelheden waarop het erom spant of het motortje nu moet "trekken" of afremt. ik weet niet of het duidelijk is wat ik nu bedoel??? je geeft dus als het ware te weinig gas omn te accelereren en te veel om echt af te remmen op de motor. als dit gebeurd merk je alle speling op aandrijfassen en bak. Ik dacht in het begin ook dat dit aan mn motor lag omdat ie niet lekker lijkt te lopen.

Geplaatst: ma 1 okt, 2007 19:55
door PVDS
Stuurkogels heb ik gecontroleerd, zijn OK
Op de fuseeen cardans zit wat speling, maar naar 't schijnt niets ongezond.
Beiden heb ik laten checken door Pieter van operation 2cv.

Ik ga eerst maar eens kijken naar de kleur van de bougies
Goede tip!

Ik heb met een ruilcardan zowel links als rechts eens vervangen maar ook dit gaf geen wezelijk verschil. Ik begrijp goed wat Dyane_maniac wil zeggen maar het kan niet van de cardans komen, misschien is het de bak wel, moeilijk om in te schatten.

Nu wat het trillen betreft; "erg" trillen is het niet. Het is eerder te beschrijven als "storend" trillen of "vertwijfelend" rijgedrag. Ik voel trouwens bij licht optrekken, dus in eerste trap carbu, dat dit niet in één vlotte beweging gebeurt.

Bon, misschien ben ik gewoon te kritisch voor een auto van 35 jaar. Maar ik kan vergelijken en mijn vorige Dyane van toendertijd 15 jaar oud draaide als een horloge.

Alvast aan allen bedankt om mee te denken

Geplaatst: di 2 okt, 2007 09:15
door backfire
misschien wel een verkeerd gemonteerd vliegwiel of met een onbalans.