Pagina 1 van 2
koude motor start(te) op 1 cylinder
Geplaatst: ma 8 okt, 2007 13:54
door landloper
De motor van mijn 2cv6 met 123ignition start koud altijd op op 1 cylinder (althans, hij start direct op maar loopt dan traag en hortend en stotend). Na 10 seconden stampen versnelt hij en loopt vervolgens als een zonnetje. Toch vind ik dit niet fijn want als je onder de motorkap kijkt, verwacht je dat elk moment iets afbreekt, zo gaat het tekeer. Hij start trouwens altijd direct dus ik hoef niet door te starten.
Gek genoeg start hij direct nadat hij heeft gelopen normaal. Dus ik start een koude motor en als hij normaal draait, zet ik hem uit. Hij is dan nog koud maar start vervolgens wel normaal.
Wat is heb gedaan:
- carburateur is schoon en zit goed vast
- kleppen gesteld
- bougiekabels en bougies nieuw
- ander merk bougies geprobeerd
- geen lekkages te bespeuren
- accu geeft ruim 12 V en tijdens het starten een spanning van 11,4
- contacten in startslot zijn schoon
- de accu-aansluitingen en massa zijn schoon
- nieuwe bobine geprobeerd
Waar moet ik het nu nog zoeken? Diverse draadjes gaan over het starten op 1 cylinder maar ik heb er nog geen afdoende oplossingen in gelezen. Graag jullie input.
Geplaatst: ma 8 okt, 2007 14:40
door backfire
dat is niet veel, goede accu levert standaard 13,8 volt.
Geplaatst: ma 8 okt, 2007 17:33
door landloper
backfire schreef:dat is niet veel, goede accu levert standaard 13,8 volt.
Nog even nagemeten: de onbelaste spanning is 12,8V. Tijdens doorstarten daalt deze tot 11,4 V en wanneer de motor draait is de boordspanning 14V. Alles gemeten op de accupolen.
Voldoende adequaat toch en geen reden om op één pit te starten?
Geplaatst: ma 8 okt, 2007 17:49
door backfire
Als je hem aanslingert heb je dan ook het probleem met starten op 1 pit. Lijkt mij toch echt typisch spanningstekort voor de bobine.
Geplaatst: ma 8 okt, 2007 17:51
door landloper
Da's een goeie. Zodra de motor over een paar uur weer koud is, zal ik deze test eens uitvoeren.
Geplaatst: ma 8 okt, 2007 19:12
door wieltje1
zijn je bougiekabels nog in orde, bougie ook oke
Geplaatst: ma 8 okt, 2007 19:17
door wieltje1
ik weet dat je aqlles hebt vernieuwt maar ik bedoel of de kabel wel goed genoeg op de bougie zit
Geplaatst: ma 8 okt, 2007 21:54
door willem dijkstra
wieltje1 schreef:ik weet dat je alles hebt vernieuwt maar ik bedoel of de kabel wel goed genoeg op de bougie zit
Een goede accu die niet bijgeladen wordt geeft 12V, tijdens bijladen 14V.
Ook nieuwe onderdelen feilen wel eens.
Kun je de kabels verwisselen en kijken of de fout meegaat??
Dat kun je ook doen op de bobine.
Is de pakking op het inlaatspruitstuk aan de falende kant heel??
Verder kun je altijd de compressie (laten) meten.
suc6
Geplaatst: ma 8 okt, 2007 22:06
door siemen
spuit rond je inlaatspruitstuk kruipolie.
als ie ploft
heb je een lekker pakking
Geplaatst: di 9 okt, 2007 21:42
door landloper
Bedankt allen tot zover (het probleem is helaas nog niet opgelost)
@backfire: ook met aanslingeren loopt hij een tijdje op 1 pit
@wieltje1: kabels zitten goed vast
@willem dijkstra: ik heb de kabels ook gewisseld en ga maar verder op zoek naar lekkage inlaatspruitstuk en de compressie meten
@siemen: de kruipolie test ga ik morgenochtend doen
Elektrisch is de boel in orde, wellicht stoort de 123ignition maar het motortje loopt verder zeer goed dus die kans acht ik niet zo groot. Ik ga eerst zoeken naar lekkages en inderdaad de compressie. Betere ideeën zijn nog steeds welkom.
Geplaatst: wo 10 okt, 2007 19:01
door wieltje1
nou ;landloper veel succes met zoeken dan
Geplaatst: do 11 okt, 2007 15:04
door landloper
wieltje1 schreef:nou ;landloper veel succes met zoeken dan
Tja, het is lastig zoeken, mede omdat ik telkens een koude motor nodig heb om het effect te beoordelen.
Geplaatst: zo 14 okt, 2007 14:22
door Gerard2cv
Stop je bougiekabels nu eens netjes in een waterslang en dan zo dat er geen
vocht meer bij kan en dat ze nergens metaal kunnen raken.Dat is meestal
de oorzaak van op 1 cil.aanslaan.
Geplaatst: zo 14 okt, 2007 14:35
door landloper
Gerard Maas schreef:Stop je bougiekabels nu eens netjes in een waterslang en dan zo dat er geen
vocht meer bij kan en dat ze nergens metaal kunnen raken.Dat is meestal
de oorzaak van op 1 cil.aanslaan.
Gerard, bedankt weer voor je input. Vorige week heb ik ze inderdaad al netjes in brandstofslang ingepakt en ze lopen overal vrij. Een koude motor start helaas nog op halve kracht om na 10 seconden op volle kracht aan te slaan.
Daarnaast heb ik de kruipolie lektest gedaan van Siemen maar die levert ook niets op.
Op het forum van de 123 staat dat een matige compressie tgv vastgekoekte zuigerveren bij koude motor ook een opstartprobleem kunnen vormen. Enig idee of het zin heeft de motor uit elkaar te halen om het opstartprobleem op te lossen? Als de motor eenmaal draait, draait hij soepel, krachtig

en voldoende zuinig.
Geplaatst: zo 14 okt, 2007 15:06
door 2cv Michel
Heb dat probleem ook voor gehad
123 ontseking start op 1 cyl na een 10 tal sec ok 2 cyl
een beetje gespeelt met de voorontsteking (vroeger ,later) probleem bleef
na een tijdje was ik het moe een slechte start terwijl ik toch 150 € had uitgegeven voor de 123 met het gedacht dat alles zeker nog zou verbeteren (starte vroeger op plattinnekes zeer goed)
heb danmaar terug de plattinnekes er in gedaan en alles was ok
Dus mijn 123 was niet goed
deze omgeruild tegen een ander en start als een zonnetje
succes
Michel
http://users.telenet.be/plattinnekes-meeting/index.htm