Pagina 1 van 1
Witte pluimen bij warme motor
Geplaatst: wo 22 okt, 2003 18:55
door Tom Duckpower
Vandaag om half 7 op weg naar mn stage sta ik na een km of 8 stil voor een spoorweg zie ik in mn spiegel dat er witte rook uit de uitlaat komt. Het was toeval dat ik het zag maar ik wil weten of dit door het koude weer komt dat de uitlaatgassen gelijk condenseren of dat er wat met mn motortje mis is.
Geplaatst: wo 22 okt, 2003 20:00
door 2cvman
Volgens mij is dit gewoon condens wat in de uitlaatgassen zit.
Ik heb dit ook.
Mijn bix heeft dit ook.
Beide hebben een carburateur, misschien dat dit er iets mee te maken heeft??
Geplaatst: wo 22 okt, 2003 20:35
door Joos
ik heb enkele dagen geleden nog een vervoermiddel gezien, dat ook witte damp voortbracht,
volgens mij was het een R19 of iets dergelijks, of een kadettje.
ik denk dat het inderdaad iets met de koude temperatuur is,
dat vooral bij "oude" benzinemotoren voorkomt.
net zoals een ouwe diesel (opgereden peug 405) een groot zwart gordijn voor mij in blies...
was dan wel vorig jaar, maar zoiets vergeet je nooit meer...
normaal dus... denk ik
Geplaatst: do 23 okt, 2003 14:02
door Bjorn
dat is waterdamp uit je motor. Heel je uitlaat en motor zit vol vocht als ie koud is, dat verdampt er eerst uit. Vooral in de winter zie je die witte pluimen. De temperatuur is dan lager, en koude lucht kan minder vocht vasthouden, dus condenseert. Daarom is het ook zo slecht om alleen korte afstanden te rijden. Dan krijgt het vocht niet de kans te verdampen.
Dit heeft niks met oude of nieuwe motoren te maken. Als je bij watergekoelde motoren na lange tijd rijden nog steeds witte pluimen hebt, duidt dit vaak op koelvloeistof verbruik (kapotte koppakking), maar dit is bij een 2cv natuurlijk niet van toepassing!
Zolang er geen blauwe of zwarte rook uitkomt, is er niks aan de hand.
Geplaatst: ma 27 okt, 2003 11:59
door 2cvman
Bjorn schreef:dat is waterdamp uit je motor. Heel je uitlaat en motor zit vol vocht als ie koud is, dat verdampt er eerst uit. Vooral in de winter zie je die witte pluimen. De temperatuur is dan lager, en koude lucht kan minder vocht vasthouden, dus condenseert. Daarom is het ook zo slecht om alleen korte afstanden te rijden. Dan krijgt het vocht niet de kans te verdampen.
Dit heeft niks met oude of nieuwe motoren te maken. Als je bij watergekoelde motoren na lange tijd rijden nog steeds witte pluimen hebt, duidt dit vaak op koelvloeistof verbruik (kapotte koppakking), maar dit is bij een 2cv natuurlijk niet van toepassing!
Zolang er geen blauwe of zwarte rook uitkomt, is er niks aan de hand.
Ook na een lang stuk, dus met warme motor, blijven bijde auto's pluimen.
En de bix heeft zeker geen kapotte koppakking en gebruikt ook geen koelvloeistof.
Bij auto's met injectie en nieuwere auto's zie je dit verschijnsel idd minder, dus kan met oudere motoren te maken hebben.
Geplaatst: ma 27 okt, 2003 13:08
door Bullit
Trek je choke eens uit met koud weer en duw hem dan weer in... geen choke is veel minder condens.
B.
Geplaatst: di 28 okt, 2003 14:33
door Ondar
Ik heb ook rook uit mijn uitlaat bij warme en koude motor
Zelfs na een ritje rotterdam dordrecht, komt er bij aankomst witte rook uit de uitlaat.
Ik ga nu kijken of er na het ritje naar huis de rook ook nog aanwezig is.
(hoort dit nou of niet)
Geplaatst: di 28 okt, 2003 14:36
door Joos
Bullit schreef:Trek je choke eens uit met koud weer en duw hem dan weer in... geen choke is veel minder condens.
Je duwt je choke toch altijd weer in als je gaat rijden?
enkel chooken voor de start en even om warm te draaien??
Geplaatst: di 28 okt, 2003 16:43
door Tom Duckpower
met dit weer start ik met de choke helemaal uit, dan laat ik m beetje warm draaien en dan gaat ie voor de helft in. Na een km of 1,5-2 duw ik m helemaal in. Dit omdat de motor dan beter pakt na het opschakelen. Na die eerste 2 kmeters is de motor warm genoeg om het "zelf", "zonder hulp" lekker op te pakken na het schakelen!
Geplaatst: di 28 okt, 2003 16:47
door Joos
een week of twee geleden startte ik hem met halve choke,
liet hem 10 seconden warm draaien en deed de choke dicht.
rijden met choke aan lijkt me niet zo verstandig,
een te rijk mengsel, en dus vermogenverlies...
als je hem even laat draaien met choke, en dan vertrekt ZONDER choke, word hij dan ook niet warm genoeg?
Geplaatst: di 28 okt, 2003 17:22
door Teun
Zou ik niet op je rij examen doen...
dat is namelijk heel slecht voor het mileu
gewoon rustig wegerijden en langzaam helemaal weer indrukken..
Succes
Geplaatst: wo 29 okt, 2003 08:45
door Ondar
bij een ritje terug is er een stuk minder (witte) rookontwikkeling als ik bijna thuis ben, nu vanmorgen was het wel weer, vinnik toch niet helemaal goed, als er na +/- 30 km nog steeds rook uit de uitlaat komt.
Kan dit betekenen dat de motor ergens valse lucht aanzuigt ofzo, iemand een idee hoe ik dit kan controleren?
Geplaatst: wo 29 okt, 2003 10:35
door Bullit
Met die opmerking over de choke probeer ik alleen aan te geven dat er een relatie is tussen het mengsel en de witte rook. Rijkere mengsel lijken op de een of andere manier meer condens te veroorzaken.
(Je moet nooit langer dan noodzakelijk choken, dan slaan je bougies zwart en verdun je de smering van je motor)
Ik denk niet dat je last hebt van valse lucht, dan zou je motor heel slecht en onregelmatig lopen. Denk eerder dat je mengsel iets te rijk is: controleer de vlotterhoogte eens.
B.