Pagina 1 van 1

Chassis lassen

Geplaatst: wo 22 okt, 2003 21:21
door Christian
Hallo mensen.

Aan mijn chassis, nouja eigenlijk aan dat van mijn dyane, is wat laswerk te doen. Na het een en ander te hebben afgewogen, heb ik besloten om het zelf te gaan lassen. Omdat ik nooit eerder gelast heb, heb een een cursusje autoplaatwerk lassen gevolgd. Ik kan nu redelijk mig/mag lassen.
Ik kan wel nog wat tips gebruiken. Ik heb de volgende vragen:

1. Is het erg moeilijk om boven je hoofd (natuurlijk niet recht erboven) te lassen? Valt het gesmolten metaal dan niet naar beneden, zodat er alleen maar gaten vallen?
2. Proplassen en vervolgens de randen van het opgelaste plaatje insmeren met rls lijkt me het makkelijkste. Of geeft rupslassen toch een betere kwaliteit, omdat er dan van buiten geen vocht in kan?
3. Welk soort en dikte plaatmateriaal kun je het beste gebruiken? Ik moet aan de bodemplaten en aan de kokerbalken lassen.
4. Waar kun je dat plaatmateriaal het beste kopen? (ik heb geen vierkante meter nodig)

Om jullie een indruk van de klus te geven: Aan de bodemplaten van het chassis moeten een stuk of vier plaatjes van ongeveer 6 bij 6 cm komen. En tussen de achterkant van de auto en de achterwieldraagarmbevestigingen (31 letters) moeten een paar plaatjes aan de onderkant van de kokerbalken komen.
Na het laswerk en een owatrol behandeling zou het chassis nog een paar jaar mee moeten gaan.

Alvast bedankt voor de reacties!

Christian

Geplaatst: do 23 okt, 2003 13:06
door plop
Is het niet verstandiger om er een nieuw chassis onder te zetten? Je kunt er wel nieuwe stukken inlassen maar je weet op dit moment niet hoe het chassis ervan de binnenkant uitziet (is het aan het knikken ja of te nee). Ik heb ook een keer aan mijn chassis laten lassen door een Citroen bedrijf in Den Haag (2000 gulden kwijt) en kon het jaar erop toch een nieuw chassis kopen.

Plop :twisted:

Geplaatst: do 23 okt, 2003 18:18
door Lelijke Eend
Ik heb ook een lascursus gedaan (op school) maar zelfs met die cursus ga ik niet een roestig chassis lassen (oud spul is moeilijk(er) te lassen). Ik zou het een ervaren lasser laten doen of een nieuw chassis nemen.

Geplaatst: do 23 okt, 2003 19:39
door Bullit
1. boven je hoofd lassen is geen probleem als je niet teveel stroom neemt.
2. Let goed op de APK eisen, het gaat immers om dragende delen (zie de site van de RDW) De Duitse TÜV hanteert trouwens heel andere regels, die wetenschappelijk gefundeerd zijn. Bij de RDW menen ze nog steeds dat doorgetrokken lassen de beste zijn, in Dld weten ze wel beter...
Ga vooral niet doorlassen alleen om het afdichten, daar heb je kit voor.
3. Dezelfde dikte als het materiaal wat je vervangt. Iets van 0.8 mm. dus denk ik.
4.Iedere fatsoenlijke auto-onderdelen- boer heeft platen van 50x100 kost iets van 8 euro.

6x6 cm! Optimist! Ik zou eerst maar eens gaan slijpen...

Bullit

Geplaatst: do 23 okt, 2003 19:42
door Christian
Aan de voorkant en dus ook op de beruchte knikpunten is het chassis nog keihard. Als die gaatjes dicht zijn en er gaat een antieroestbehandeling overheen, dan gaat het chassis zeker nog wel een paar jaar mee. Ik vind het jammer om dit chassis nu al weg te doen.
Maar is er niemand die antwoord op bovenstaande vragen kan geven?

Christian

Geplaatst: do 23 okt, 2003 23:31
door Punky
Mekaar net gemist zeker. De antwoorden staan een kolom erboven. :wink:

Geplaatst: vr 24 okt, 2003 10:33
door Christian
Tnx, ik ga me er maar eens aan amuseren :P .

Geplaatst: zo 7 dec, 2003 19:07
door BlueDuck
En??? Geamuseerd???

Geplaatst: ma 8 dec, 2003 12:50
door Christian
Jazeker!!
Het chassis was vrij snel weer helemaal in orde.
Het meeste werk waren de binnenschermen (achter), een bekende kwaal van de Dyane. Hiervan moest een stuk vervangen worden, inclusief een stuk deurstijl en een stukje dorpel.
Ik mocht bij de smid in het dorp gebruik maken van zijn gereedschap. Zo heb ik bijvoorbeeld de balkjes van de deurstijl zelf exact nagemaakt met behulp van een zetbank. (de deurstijl bestaat uit 2 delen met flens-randjes, die vervolgens op elkaar gelast worden)
Ik heb nog een beetje werk aan de kofferbak en aan een spatbord. Daarna is ze weer piekfijn in orde en mag ze naar de keurmeester.

Ik had tot voor kort nooit gadacht dat ik ooit zou gaan lassen. Maar na een cursus van een dag, een beetje oefenen en een redelijk apparaat.....Ben ik zeer tevreden met het resultaat!


Christian

Geplaatst: do 8 apr, 2004 16:22
door Frank Munneke
beter en makkelijker als boven je hoofd lassen is je auto omgooien. haal de accu eruit en zorg dat het remvloeistofpotje dicht word schroef het achterspatbord aan de andere kant als de tankdop eraf leg naast de wielen twee banden met velgen en zorg voor twee losse banden om op te steunen. gooi de auto om (met twee man) hij valt niet zo snel door dus daar hoef je niet bang voor te zijn zorg dat hij met de wielen op de losse wielen komt te liggen en dat hij bij het dak op de stapel bande land. nu kun je overal met gemak bij en heb je geen probleem met overal opvallende lasspetters en tectyl echt een aanrader zelfs als je de beschikking hebt over een brug.

Geplaatst: do 8 apr, 2004 17:11
door Job
Frank Munneke schreef:beter en makkelijker als boven je hoofd lassen is je auto omgooien. haal de accu eruit en zorg dat het remvloeistofpotje dicht word schroef het achterspatbord aan de andere kant als de tankdop eraf leg naast de wielen twee banden met velgen en zorg voor twee losse banden om op te steunen. gooi de auto om (met twee man) hij valt niet zo snel door dus daar hoef je niet bang voor te zijn zorg dat hij met de wielen op de losse wielen komt te liggen en dat hij bij het dak op de stapel bande land. nu kun je overal met gemak bij en heb je geen probleem met overal opvallende lasspetters en tectyl echt een aanrader zelfs als je de beschikking hebt over een brug.
Dan maar een paar lasspetters hoor!!!! Lijkt me echt niet gezond om je eend om te gooien.

Geplaatst: do 8 apr, 2004 22:21
door peter2cv
Hahahaha, fantastisch plan! :D

Waarom rol je hem niet meteen door op z'n kop, NOG makkelijker! :)
Wel afsteunen, anders schommelt 'ie zo heen en weer.

Geplaatst: vr 9 apr, 2004 04:58
door BlueDuck
Moet zeggen dat bij de opknapbeurt van stieno zn eend t goed bevallen is om de onderkant te behandelen terwijl de koets op zn kant lag. Dat scheelt een hoop gekruip. Op www.lobuma.tk zie je dat we t ook bij een mini op die manier zo doen... gaat prima, zeker bij gebrek aan een brug, en als de boel toch uit elkaar ligt, dan heb je de boel met 2 of 3 man zo op zn kant...

Geplaatst: do 27 mei, 2004 16:22
door respect the duck
ha toevallig dat ik dit nu lees want ik ben net bezig met t opknappen van mn onderkant van mn eendje als ik nu langs mn computter naar buiten kijk zie ik m op zn zijkant liggen!!! ziet er wel n beetje triest uit maar je kan overal wel super makkelijk bij en t is veel minder werk dan t lijkt. ik heb m gewoon op 2 oude matrassen gerold! je hebt er wel wat lef voor nogig... met n beetje lef en inzicht lukt er n hele hoop, daar leer je alleen maar van. rij nu ongeveer n half jaar eend (ben 19) en heb er zowat meer onder gelegen dan er in gereden maar ik heb er nog steets supper veel plezier in. toen ik m kocht had ik echt geen verstand van zo'n raar waggelend karretje maar door gewoon maar aan elke klus te beginnen en wat info te verzamelen leer je volgens mij t meest en snelst!

Geplaatst: vr 28 mei, 2004 00:29
door Handjes
Plaatjes vastzetten met proplassen en dan rondom aflassen (rups). Zo hoort het en mag het ook volgens RDW. Het moet inderdaad wel dicht zijn, anders komt er weer vocht in.
Rupsen afslijpen en direct in de RLS zetten inderdaad. Plaatdikte 0.7-1 mm.

Benzineleiding verwijderen (!) of zeer goed beschermen (lengte) als je aan de linkerkant last.