Pagina 1 van 2
Loodvrij of niet ???
Geplaatst: do 18 okt, 2007 15:52
door Erwin 110TD5
Ik ben een Mehari aan het restaureren met een 2cv4 blokje erin. Bij de koop kreeg ik er een 2cv6 bloke bij....Nu vraag ik me af of en hoe ik aan het blokje kan zien of het een loodvrij blok is of niet .....
Erwin
110TD
http://home.wanadoo.nl/eterriet
Geplaatst: do 18 okt, 2007 15:59
door Punky
Hoi Erwin,
Hier is in het verleden al heel veel over geschreven, dus zou ik willen voorstellen om de zoekfunctie eens te gebruiken. Ik vermoed dat je het antwoord wat je zoekt dan zeker tegenkomt.
Suc6 met de bouw van je Mehari.

Geplaatst: do 18 okt, 2007 16:35
door André Post
Mehari heeft nooit een 2cv4 blok gehad, altijd een 2cv6 blok.
Alle 2cv6 blokken zijn geschikt voor loodvrije benzine.
Let op! wel 98 oktaan.
Overigens hebben zelfs de oudere eend motoren geen probleem met loodvije benzine.
Geplaatst: vr 19 okt, 2007 13:03
door bartje2212
eventueel kun je aan de kleur van het typeplaatje op het blok zien of ie ook op 95 octaan kan lopen. ik dacht dat een zwart plaatje een S6 blokje is. rood is dan super/98 octaan maar ook loodvrij

Geplaatst: ma 22 okt, 2007 13:23
door BasvanEerden
bartje2212 schreef:eventueel kun je aan de kleur van het typeplaatje op het blok zien of ie ook op 95 octaan kan lopen. ik dacht dat een zwart plaatje een S6 blokje is. rood is dan super/98 octaan maar ook loodvrij

Daar heb ik op gelet en dat klopt. Ik heb een 635 blok en een rood plaatje. Vriend van me een 664 en zwart plaatje. En in de eendgarage is gekeken bij de motorblokken en daaruit trek ik ook jou bevinding.
Geplaatst: ma 22 okt, 2007 15:23
door thomaaas
Hoi, welkom op dit forum. Over dit onderwerp is al hel veel geschreven, en ondanks dat ik zelf ook wel vaak vragen stel over dingen die te vinden zijn, Had je dit wel kunnen vinden

Ik wil niet zeiken, maar via google kun je erachter komen dat er bijna nooit loodvervanger in hoeft. Wat ik wel vaak lees, is dat het geen kwaad kan, maar ook daar zijn de meningen over verdeeld.
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... php?t=3768
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... php?t=1177
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... php?t=3768
http://www.google.nl/search?source=ig&h ... lood&meta=
Geplaatst: di 11 dec, 2007 10:09
door Twécévé
Bovenstaande links werken helaas niet meer. Ik heb namelijk wat aanvullende vragen die ik niet goed terug kan vinden op het forum
Discussie over 95 of 98 is duidelijk. Altijd 98, tenzij je een motor hebt die ook voor 95 geschikt is.
Mijn vragen zijn:
- wat is he verschil tussen 95 of 98? En wat doet dat wel/niet met je motor, wat maakt dat de ene motor wel op 95 kan rijden en de ander niet.
- Wat is het doel van loodvervanger, waarvoor dient het en wanner moet loodvervanger toegevoegd? Op de site van Brezan las ik over loodvervanger: beschermt de kleppen tegen slijtage bij gebruik van loodvrije benzine, vormt een loodvrije laag op de klepzittingen.
- Een duitse motor uit 1987 die geschikt is voor 95, moet daar loodvervanger bij?
- Een AZAM uit 64, die moet op 98 rijden, wel of geen loodvervanger?
- Een AU uit '54, die moet ook op 98 rijden, wel of geen loodvervanger?
Geplaatst: di 11 dec, 2007 11:41
door backfire
1. verschil is dat 95 bij samendrukken eerder zal ontbranden dan 98, antwoord is dan ook dat moteren met een lagere compressie (meestal onder de 1:9) met 95 kunnen rijden. Wat het doet, als je 95 gebruikt bij een motor welke 98 moet hebben dan ontbrandt de brandstof te snel, eigenlijk wil de zuiger dan teruguit in plaats van vooruit (het kloppen), maar door de massa zal de hele boel toch doorgaan. Daardoor krijg je ook nog het probleem dat daardoor de temperatuur veel hoger wordt in de verbrandings kamer. Daardoor kan er een gat in de zuiger ontstaan.
Ga er maar van uit dat zo rond de jaren 70 motoren op loodvrij kunnen rijden, sommige moet je wel iets vaker de kleppen stellen.
Loodvervanger is er inderdaad om een laagje op de klepzitting te krijgen om overmatige slijtage tegen te gaan. Klepzitting van oude auto's zijn van zachter materiaal en slijten door het dichtgaan van de kleppen. De loodvervangen fungeert als een soort kraakbeen tussen je botten, het vangt de ergste klap op.
Geplaatst: di 11 dec, 2007 11:57
door Twécévé
Oké, duidelijk.
Ook wat de functie van loodvervanger is. Kwaad zal dat dus niet kunnen maar de vraag is bij welke type motoren loodvervanger nodig is. Ergens in een bouwjaar zit waarschijnlijk het omslagpunt dat loodvervanger erbij gooien overbodig is. Waarschijnlijk de 2cv6 motor?
Een Azam uit 64 heeft waarschijnlijk loodvervanger nodig bij zn 98?
Geplaatst: di 11 dec, 2007 16:28
door André Post
Ik rijdt loodvrij en 95 met mijn 18PK zonder problemen, de laatste jaren 10000km/jaar.
Die van jou heeft waarschijnlijk een zelfde motor.
Geplaatst: di 11 dec, 2007 21:25
door Twécévé
18 PK motor met 95? Mmmm... dat klinkt mij bijzonder slecht in de oren!
Geplaatst: di 11 dec, 2007 21:49
door j b
heb je daar nog iets voor aangepast of merk je iets van extra slijtage. kheb nl ook wel oren naar het gewoon op 95 laten lopen van ons motortje
Geplaatst: di 11 dec, 2007 22:35
door Michiel van G.
@jj
als je géén a06/642-644-664-blok hebt kun je het schudden, dan is de copressie te hoog en draai je je blok in de soep. bij een dyane blok (am2) al na 200 meter. ofwel, 98 tanken!
Geplaatst: wo 12 dec, 2007 08:08
door j b
ai, dat wordt dus nix voor ons want wij hebben een am2 blokkie
Geplaatst: wo 12 dec, 2007 08:40
door Twécévé
Maar 't is dus niet bekend wanneer wel en wanneer niet loodvervanger toevoegen?