Pagina 1 van 1
draagarmen verwijderen...
Geplaatst: ma 22 okt, 2007 15:36
door Eminence Grise
ben bezig de assen schoon te maken. Ik wil de draagarmen ar vanaf halen en heb de zijplaten er al vanaf en de gekartelde ring al los.
Nu zie ik rond de as-buis de lagers zitten.
Uit eerdere topics kan ik zo niet opmaken of deze er nu op een of andere manier eruit gepeuterd moeten worden, of komen deze los als de draagarm in zijn geheel los komt..?
Heb ik het goed gelezen dat als die gekartelde ring los is je met enig geweld de draagarm moet lostikken..? en als laatste...
hoe krijg je die lagers er weer netjes en onbeschadigd in..??
Geplaatst: ma 22 okt, 2007 15:52
door André Post
Als de moer los is kan de arm er afgetrokken worden, er zal wel wat gewrikt moeten worden.
Montage door de lagerring er op te zetten en dan rondom aantikken met een drevel ofzo.
Als de ring over het draad is kan je verder aandraaien met de moer.
Geplaatst: ma 22 okt, 2007 15:58
door Ramon
ik pak altijd een lang stuk staal en leg dat langs de vooras naar de andere kant dan met grote vuist hamer de draagarm er af bikken dan komt dat buitenste lager vanzelf mee. soms helpt een klein tikkie al zonder lang stuk staal gewoon tegen de draagarm. het binnenste lager zou ik laten zitten want die zit nu mooi vast. vervangen hoeft niet die dingen gaan eeuwig mee... beetje nieuw vet en klaar.
wel goed vastzetten.
wat ik doe draagarm op de as buitenste lager er omheen dan de moer er in draaien tot je niet meer verder kan. vervolgens paar klappen op draagarm daar waar die drie boutje komen en dan weer stukkie de moer aandraaien. zo stukje bij beetje door.
ik gebruik een stalen beitel en goede hamer om de moer rond te tikken. je hoort vanzelf als ie vast zit dan klinkt het als een aanbeeld waar je op mept. wel even de speling controleren... dus de arm op en neer naar links en naar rechts etc..
succes
g Ramon
Geplaatst: ma 22 okt, 2007 16:08
door backfire
Wrikken zonder gereedschap zoals André gaat goed, beetje geduld, maar je hebt dan ook geen kans op beschadigingen.
Lagers kunnen wel slijten, bij mij was linksvoor toch erg ingesleten (flinke putten), dus die heb ik vervangen. Overigens heb ik de binnenste lagers er wel afgetikt (veel gedult met dremel of iets dergelijkt en rondom blijven tikken, zoals André zo ook vast zet) om de vilten keerring te kunnen repareren. Deze ring bestaaat uit 2 plaatjes die je met een schroevendraaier uit elkaar kunt drukken. Je kunt dan mooi het vilt repareren in plaats van een kusntof vetkeerring te kopen.
Vastzetten, daarvoor heb ik zelf een stuk gereedschap gemaakt, kosten 1,60 euro, foto staat op mijn site.
Lagers horen met 50nm vastgezet te worden en niet zoals de meesten doen maar op gevoel. Het zijn conische lagers, als je die te vast zet slijten ze veel harder en heb je kans op breken van de tonnetjes. Wat je kunt doen is vast zetten en dan tikje los, je mag geen zwaar punt voelen als je de arm op en neer beweegt.
Geplaatst: di 23 okt, 2007 00:19
door Punky
Als je zoon op de technische dag over de fusees had opgelet, dan had die het voor je kunnen doen.
Geplaatst: di 23 okt, 2007 15:52
door Eminence Grise
dank ,dank voor de goeie tips. Na 2 tikken met een moker vloog de draagarm er vanaf.
Kan nu tenminste overal goed bij.....
@Punky.... ik zal pa P. eens raadplegen hoe het jouw spontane adviezen zit...
Geplaatst: di 23 okt, 2007 17:45
door P.Senior
Met die adviezen zit het wel goed, zolang hij ze maar aan ANDEREN geeft
Geplaatst: di 23 okt, 2007 23:38
door Punky
Geplaatst: wo 24 okt, 2007 12:34
door P.Senior
Doe maar nie
Geplaatst: wo 24 okt, 2007 20:06
door Punky
Ach je bent van de week ook komen helpen met mijn nieuwe paneeltjes dus, ik zal niks doen.
Geplaatst: do 25 okt, 2007 10:56
door P.Senior
Geplaatst: do 25 okt, 2007 20:19
door Tom Duckpower
Punky schreef:Als je zoon op de technische dag over de fusees had opgelet, dan had die het voor je kunnen doen.
Zoon is er bijna nooit..
En als zoon er is, is pa er niet