Pagina 1 van 3

boven 80 km/h slecht remmen

Geplaatst: di 23 okt, 2007 20:00
door Niels
mijn Dyane remde al een tijdje niet meer zoals het moest.
5 jaar terug zijn de leidingen en remschoentjes vervangen.

2 maanden geleden heb ik de voorremmen opnieuw afgesteld (achter kon ik niet bij omdat ik geen goede bokjes had om eronder te zetten.)

na het afstellen piepen de remmen, ik dacht, dat gaat wel weg, maar het is er nog steeds.... hoewel ik er veel in rij (en rem).

ik ben net terug van een retourtje nijmegen en als ik op de snelweg moet remmen dan kan ik hem zonder verschil tot op de bodem intrappen, ik ga gewoon net zo hard rechtdoor......

als ik 80 of langzamer rijdt kan ik wel een fatsoenlijke noodstop uitvoeren als het moet. ik hoef dan geen 2x te pompen of zo.....

ook trekt hij sinds vandaag naar rechts met remmen terwijl hij na het afstellen precies rechtdoor bleef gaan...

wat kan er aan de hand zijn? ik snap het niet.... of mag ik gewoon niet harder dan 80

Geplaatst: di 23 okt, 2007 20:14
door TB
Hoe oud is de remvloeistof? Hier komt vocht in en het zou eigenlijk iedre twee jaar vervangen moeten worden.

Is er nergens lekkage? Is het systeem wel goed ontlucht?

Als ik jou was zou ik beginnen met de remvloeistof verversen. Gewoon alles eruit trappen en dan nieuwe erin. Vervolgens goed ontluchten. Kijken hoe het dan is.

En anders zou de hoofdremcilinder ook weleens slecht kunnen zijn. Is niet zo moelijk deze te vervangen. Je zou ook een revisiesetje kunnen nemen. Is stuk goedkoper. Maar vervangen kan ook.

Geplaatst: di 23 okt, 2007 23:41
door Punky
Ben het helemaal eens met de bovenste tips. Heb dit zelf pas ook gehad namelijk.

Geplaatst: wo 24 okt, 2007 08:18
door supercees
maar dat verklaart toch niet dat je boven de 80 niet kan remmen en onder de 80 wel?

Geplaatst: wo 24 okt, 2007 09:02
door leo top
zou je na 5 jaar ook niet eens je remblokjes moeten vervangen?

Overigens, monsieur Bugatti zei eens tegen een klant die klaagde over de slechte remmen van zijn kostbare Bugatti: "Een Bugatti is gemaakt om mee te rijden, niet om mee te remmen"

Geplaatst: wo 24 okt, 2007 09:25
door Ramon
hij zal maar achter die k#tcar van je rijden!!

Geplaatst: wo 24 okt, 2007 09:30
door leo top
Ramon2cv schreef:hij zal maar achter die k#tcar van je rijden!!
Wie? die Bugatti of die eend zonder remmen?
Is wel een leuk gezicht in je spiegel! :D

Geplaatst: wo 24 okt, 2007 09:32
door the Nosepicker
Zijn gezicht door jouw spiegel?? =niet goed.

Geplaatst: wo 24 okt, 2007 11:32
door Jheronimus
Door het aanlopen kunnen je remmen te heet worden waardoor de remkracht afneemt.
Pas op, als de vloeistof gaat koken vallen de remmen uit.

Geplaatst: wo 24 okt, 2007 19:46
door Niels
of de hoofdremcilinder ook vernieuwd is weet ik niet zeker, maar ik zal in elk geval eens de remvloeistof eens vernieuwen dan.....

is 5 jaar niet meer gedaan dus zou misschien kunnen helpen...

en dan dat scheeftrekken ineens?

kan het zijn dat het aan een kant na het afstellen weer is teruggedraaid? dat ie daarom ineens een stuk minder goed remt?

Geplaatst: wo 24 okt, 2007 20:38
door leo top
zoals ik al eerder opmerkte: versleten remblokjes/remvoeringen? zou toch kunnen na 5 jaar remmen!!

Geplaatst: wo 24 okt, 2007 21:05
door André Post
Trommel remmen?
Dot4 moet eigenlijk wel elke 2 jaar vervangen worden ongeacht hoeveel gereden.
Als je trommel remmen hebt, lekt nu misschien een remcilinder vanwege roest.

Geplaatst: do 25 okt, 2007 21:03
door Niels
ok, nu remt het dus helemaal niet meer, ook niet onder de 80, als ik hard op het pedaal trap hoor je gewoon een hoop herrie en schud alles door elkaar, was bang dat de auto uit elkaar ging vallen... trekt enorm naar rechts en remt nog enormer slecht..............

geloof dat ik er maar niet meer in rij tot dit opgelost is, de vraag is alleen wanneer ik tijd heb :S

Geplaatst: do 25 okt, 2007 21:08
door TB
Inderdaad geen meter meer in rijden!

Geplaatst: vr 26 okt, 2007 16:04
door Ami Super
Scheef trekken kan, in geval van schijfremmen, worden veroorzaakt door een vast zittende zuiger in een van de remklauwen (aan de kant waar ie niet naartoe trekt). Heb ik ook gehad, was opgelost met een nieuwe remklauw. In mijn geval remde ie nog wel prima verder, maar trok tijdens niet al te hard remmen duidelijk naar 1 kant toe. Bij harder remmen werd waarschijnlijk de remschijf een beetje kromgetrokken waardoor wel allebei de remblokjes goed contact maakten, met hard remmen trok ie ook niet al te veel scheef.

Maar aan de hand van de symptomen die jij beschrijft verwacht ik dat:
1. je remmen staan te strak afgesteld (als het trommels zijn) want ze piepen. Ze zullen dus rijdens het rijden flink heet worden.
2. Oude remvloeistof kan te veel water bevatten. Wanneer dit te heet wordt kan dit gaan koken en trap je (omdat er comprimeerbaar gas in je leidingen zit) je rempedaal zonder effect tot de bodem in. Een paar keer pompen kan helpen, maar is zoals iedereen wel begrijpt niet echt veilig.