Pagina 1 van 2
Met dit koude weer bijna niet starten
Geplaatst: di 23 okt, 2007 21:27
door Daan Groothuijse
Beste allemaal,
Ik heb gezocht op het forum maar kan het antwoord niet vinden. Ik zit met een probleem. MIjn dyane wil met dit koude weer haast niet starten.
Wat er gebeurd is het volgende. Starten gelijk aanslaan maar gelijk weer uit. Tweede keer starten dan moet ik volop doorstarten en blijven pompen met me gaspendaal choke half open getrokken en blijven pompen om hem aan de praat te houden. De eerste minuut loopt hij moeilijk en daarna kan ik de choke dicht doen en loopt hij prima. Verder als hij eenmaal na het pompen loopt dan ruik je wel een erge benzine lucht. Logisch lijkt mij na al dat pompen?
Ik heb een 123 ignition verder een nieuwe bobine nieuwe bougies dus daar zou het niet aan moeten liggen. Ongeveer een 3 maanden geleden me kleppen gesteld dus ik zou denken dat dat nog goed moet staan. Eerlijk gezegd niet gecontroleerd nog.
Waar kan dit aan liggen?
Hoop dat jullie kunnen helpen
Geplaatst: di 23 okt, 2007 22:53
door Wouterr
zijn je bougiekabels nog lekker flexibel?
anders eventjes op de verwarming leggen... wil bij m'n eend wel goed helpen (vanochtend nog!

)
Geplaatst: di 23 okt, 2007 23:50
door Daan Groothuijse
Ja me bougiekabels zijn nog splinter nieuw. net 3 a 4 maanden oud. Dus dat moet denk ik goed zijn.
Geplaatst: wo 24 okt, 2007 01:12
door AZL57
Carburateur instelling OK? Afstand bougie punten goed, misschien een fractie nauwer zetten tijdens het koude jaargetijde? Door de kou wordt de accuspanning minder en bij het starten daalt ie nog meer. Misschien dan te laag voor een goede vonk
Geplaatst: wo 24 okt, 2007 08:43
door Duintje
hoe is accu ? Wordt deze nog voldoende bij geladen ?
Geplaatst: wo 24 okt, 2007 08:57
door leo top
En als je start met de choke vol open? en hem na het starten niet direct helemaal dicht doet maar half open laat? Ik moet zeker een kilometer of twee rijden voor de choke helemaal dicht gaat!
Geplaatst: wo 24 okt, 2007 10:01
door OnsEendje2
ja, choke open en pas terug wanneer hij begint te 'loeien' dan langzaam dicht.
en anders een beurtje.
Geplaatst: wo 24 okt, 2007 11:37
door backfire
Ik heb hetzelfde met mijn 2cv, komt niet alleen door afstelling, is gewoon een combinatie van van alles aan de carburateur. Het is een duidelijk geval van benzine tekort, dus controlleer vlotter niveau, sproeier, accelleratiepomp, chokeklep stand, chokeklepveertje, afstelling chokeklep t.o.v. gasklep, benzinepomp, luchtmengselschroef.
Extra oplossing is het monteren van een elektrische benzinepomp, kost iets van 38 euro. Voordeel daarvan is dat als je het contact aanzet de carburateur al wordt voorzien van benzine. Even paar seconden wachten en dan op de gebruikelijke manier starten.
Geplaatst: wo 24 okt, 2007 20:25
door Daan Groothuijse
Heren allereerst bedankt voor al jullie reacties,
@AZL57 carabateur afstelling zijn volgens mij wel goed, alleen moet ik eerlijk toegeven ik ben nog geen held in het afstellen van dat ding. Ik denk wel dat hij beter afgesteld kan worden omdat ook met het gasgeven houd hij een heel klein beetje in en dan gaat de tweede trap erin. dan trekt hij weer. Dus daar moet ik misschien naar kijken. Iemand daar tips over.
@Duintje Accu spanning is goed. Accu wordt voldoende bijgeladen, de accu is ook nog in een goede conditie hij si een 3/4 jaar oud. en een 60 Ampere accu.
@leo top Met choke vol open starten heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik morgen gelijk doen. Wat jij ook zegt, ik laat me choke wel een tijdje open staan, ongeveer 1 km denk ik. dan zet ik hem helemaal dicht. Dan loopt hij ook prima.
@backfire Het heeft denk ik ook weldegelijk met de carebateur te maken, maar hoe komt het dan dat je alleen met koud starten eigenlijk te weinig benzine zou hebben? Wat wel zo is en dat zou het te weinig benzine weer tegen spreken is dat er onder het spruitstuk na het pompen wat benzine ligt. Dus dat je carebateur overstroom. Ik heb nog wel een electrisch pompje liggen, misschien dat ook eens proberen.
Vandaag nog een ander probleempje gehad. Hij starte vanmorgen eigenlijk prima, het was ook weer wat warmer. Alleen na een ritje van 10 minuten opeens viel hij uit. Uit het niets. NOu ik naar het benzine station kunnen rollen. Ik even alles snel checken. zag er goed uit. Dus starten en jahoor hij deed het perfect. Dus ik weer gas geven en op het einde van het tankstation viel hij weer uit. NIet meer willen starten. Dus ik de anwb gebeld . 20 minuten verder MEt de anwb erbij starten. En het was starten lopen. NIets aan de hand. De anwb netjes achter me aangereden. Alles perfect. Wat kan dit zijn? Misschien een vuiltje? OF zou mijn carebateur wel aan een beurtje toe zijn?
Geplaatst: wo 24 okt, 2007 20:52
door Ramon
@AZL57 carabateur afstelling zijn volgens mij wel goed, alleen moet ik eerlijk toegeven ik ben nog geen held in het afstellen van dat ding. Ik denk wel dat hij beter afgesteld kan worden omdat ook met het gasgeven houd hij een heel klein beetje in en dan gaat de tweede trap erin. dan trekt hij weer. Dus daar moet ik misschien naar kijken. Iemand daar tips over.
ja primaire sproeier is te krap!!!! iets grotere er in en dan zal dat probleem weg zijn
Geplaatst: wo 24 okt, 2007 22:32
door Daan Groothuijse
Ramon2cv schreef:@AZL57 carabateur afstelling zijn volgens mij wel goed, alleen moet ik eerlijk toegeven ik ben nog geen held in het afstellen van dat ding. Ik denk wel dat hij beter afgesteld kan worden omdat ook met het gasgeven houd hij een heel klein beetje in en dan gaat de tweede trap erin. dan trekt hij weer. Dus daar moet ik misschien naar kijken. Iemand daar tips over.
ja primaire sproeier is te krap!!!! iets grotere er in en dan zal dat probleem weg zijn
waar zijn die te koop? Is dat een moeilijk klusje. Heb eigenlijk geen ervaring met een carebateur uit elkaar halen.Maar als ik dat ga doen die sproeier is het dan handig om nog wat andere revisie activiteiten te verrichten aan me carebateur?
Geplaatst: do 25 okt, 2007 11:11
door backfire
Als je primaire sproeier te krap is kan dat alleen komen door vervuiling. Je moet je carburateur eens demonteren en iemand zoeken die een ultrasoon reininger heeft.
ANWB story, of je pomp en slangen zijn niet goed meer, of je carburateur en filter zijn echt smerig.
Geplaatst: do 25 okt, 2007 11:19
door Ramon
meld je aan voor de vermogens test bank dag van Burton car compagnie (70 euro)
dan meten ze of ie te rijk of te arm staat je kan hem onder begeleiding meteen afstellen en weer testen... zelf moet je niet met sproeiers gaan kloten als je niet weet hoe het allemaal aanvoelt.
is een leuke leerzame dag en je weet zeker dat ie daarna goed is afgesteld...
succes
Geplaatst: do 25 okt, 2007 11:33
door THE SPITFIRE
je leert er wel veel van maar vooor een 10tje ben je bij de garage ook klaar.
dus als het snel moet gebeuren.
kun je naar de garage gaan.
ik zit trouwens met het zelfde probleem.
dus misschien dat ik ook naar de test dag ga.

Geplaatst: do 25 okt, 2007 11:36
door Ramon
hebben ze in een garage de zelfde meet app.
en een rollerbank waar je precies mooi met je 2cv op kan???
ik ben helemaal voor die dag is zo goed en je haalt er altijd wel wat uit..
zodra mijn blok is ingelopen ben ik de eerste die weer op de stoep staat.