Pagina 1 van 2

Lange termijn test

Geplaatst: ma 29 okt, 2007 20:55
door Spookeend
Ik ben bezig met het "opknappen" van mijn koets. Probleem is roest, ja, echt waar.................

Omdat mijn koets al heeeeeel dun is, en dit niet het enige probleem is aan mijn koets, de wielkasten in de koets aan de achterkant, werk ik met polyester, je weet wel, van die matjes voor grote gaten..........

Ik had een beetje veel aangemaakt, en dacht, weggooien is zonde. Dus, ik had al mijn hele wielkast ontdaan van de modder etc, en maar gewoon helemaal met die hars ingesmeerd. Ik had het schoongemaakt om lekker in de tectyl te zetten. Nu komt de tectyl over die hars heen, die zo hard als glas word.

Roest, komt volgens mij, pas tevoorschijn, hoewel het al in het metaal zit, als er zuurstof en water bij komen. Als ik alles nu zoveel mogelijk inpak, dan komt er geen water en zuurstof meer bij, is mijn gedachte. Ondanks de dikke lagen dikke tectyl, opgebracht met lange halen van de bokkenpoot die ik met enige regelmaat, zo eens in de 3 jaar ofzo, op mijn gevoelige plekken smeer, komt de roest toch altijd weer terug. Ik heb het vermoeden, dat het met deze extra laag wellicht beter en langer beschermd is.

Mijn idee, de roest begint altijd aan de kant waar het vochtig is, dus aan de buitenkant. Je ziet het aan de binnenkant, wanneer het te laat is. Als ik nou de buitenkant zo in kapsel dat er geen blootstelling aan vocht kan ontstaan, dan zou de roest een veel minder grote kans hebben te ontwikkelen tot een groot probleem.

Omdat dit natuurlijk niet in 1 week, maand of jaar is te bekijken, wordt dit dus een lange termijn test. Over een jaar of wat, dan gaan mijn spatboorden er aan de achterkant vast wel weer een keer af, om te kijken hoe het ervoor staat. Dan kan ik vertellen of mijn theorie gewerkt heeft in de praktijk.

Greatnix Spookeend.

Geplaatst: ma 29 okt, 2007 21:09
door Punky
Gedachtengang is leuk, maar roest zit ook vaak in het staal, dus hars zal het niet tegen kunnen gaan.
verder vermoed ik dat het staal van een eend te dun en te flexibel is om de hars zonder scheurtjes te laten overleven.

Zelf heb ik wel eens een deel van de achterkant van de koets in de hars gezet en een keer een accubak van een VW Golf. Dit ging allemaal goed, maar dat waren wel stevigere delen dan een binnen spatbord.

Maar ik ben benieuwd naar je bevindingen.

P.S.: Als het DE oplossing was, dan was het zo al wel verkocht en zou hars 10x duurder zijn. Alle huidige producten lijken me niet voor niks op wax of oliebasis. :roll: :wink:

Geplaatst: ma 29 okt, 2007 22:54
door AZL57
Ik heb eens gehoord dat polyester chemicalien het roesten zouden bevorderen?

Geplaatst: ma 29 okt, 2007 23:06
door siemen
hmm ik weet het niet.
het werkt echter wel mooi! geen les en geslijp enz
maar ik vind het op het zacht gezecht een beetje pruts werk maar we zullen het zien! ik ben benieuwt! wie weet ben ik dan wel stil........

Geplaatst: di 30 okt, 2007 07:28
door the Nosepicker
Tectyl is wat flexibel. Zit er roest onder, dan wordt dit al redelijk snel zichtbaar. Bij zo'n harde laag lijkt het me dat je de roest pas ziet als het al een enorme plek is. Bij gepoedercoat ijzer zie je dat ook wel eens, niks aan de hand, totdat er in een keer een enorme plaat coating loskomt. De roest ontwikkelt zich zonder dat je het ziet.
Als je theorie in de praktijk klopt (luchtdicht afsluiten) zul je hier geen last van hebben. :)
't Is in ieder geval een harde beschermlaag tegen steenslag.. ;)

Geplaatst: di 30 okt, 2007 08:39
door backfire
Luchtdicht afsluiten is toch ook de insteek van de auto in de lak zetten? Een goede lak is luchtdicht en flexibel.

Geplaatst: di 30 okt, 2007 08:54
door Twécévé
Het lijkt mij niet zo'n succes. Die roest krijg je bij het staal meegeleverd. Je kunt het nog zo mooi spuiten maar vroeg of laat komt het er gewoon weer doorheen. Niet eens door wind en regen maar gewoon omdat dat staal zo slecht is (denk aan de 3e neus van een DS, onder de koplampen begint het altijd weer te roesten).

Ben zelf dan ook niet zo'n voorstander van Tectyl, want dat camoufleert een hoop. Zelf wil ik het gaan proberen met RX5 (doorzichtig) en dan RX10 (in kleur: bijvoorbeeld wit zodat je goed kunt zien wat er gebeurd). Volgens mij is het dan nog het beste om het eens in de zoveel jaar weer helemaal weg te krabben en opnieuw in te smeren.

Geplaatst: di 30 okt, 2007 09:29
door Spookeend
Nou ja, ik heb natuurlijk wel de roest voorbewerkt, met fertan (heb ik zelf goede ervaringen mee) En natuurlijk is het camoufleren, met tectyl, maar dat is dan nog beter als het onbeschermd laten denk ik? Zeker omdat autolak ook hard wordt, en dat gaat zeker roesten in je spatbord.

Het is ook voor mij gewoon een test hoor, ik weet het ook niet zeker, maar we zullen het gaan zien. Als niemand het probeert, lol, dan weet je het ook nooit zeker, toch?

En Siemen? prutswerk? bedoel je om het te proberen of, vind je het prutswerk dat ik met polyester mijn koets probeer dicht te houden?

Greatnix Spookeend

Geplaatst: di 30 okt, 2007 09:34
door backfire
Ik denk het laatste spookeend. PS waarom maak je niet gewoon je binnenscherm van polyester? Met wat verstevigingsribben.

Geplaatst: di 30 okt, 2007 10:35
door Spookeend
hahahaha, sow, das een werk, even een binnenscherm van poly maken..........

Lassen zou in een uiterst geval mogelijk zijn, maar hij is zo dun, er is al zo vaak aan gewerkt (remember the crash?) en het plaatwerk is zo vaak opgelapt, dat het gewoon nergens meer goed zou pakken. Dan is een laagje matten over de gaten erg makkelijk (zeker ook omdat ik zelf niet kan lassen) Bart en Andre willen zeker wel voor me lassen hoor, maar het is echt hel, dat dunne plaatwerk. Bij een gewone eend, die hard is, is het al lastig, maar je zit er gewoon zo snel doorheen bij mij, is in het verleden gebleken.

Wellicht is het wel eens een idee, zo'n poly binnen scherm ,maar hoe bevestig je dat dan weer aan het metaal van de rest van de koets? mag dat dan wel met polyester matten? Want schroeven in polyester, is zeker minder sterk dan lassen aan metaal, toch?

Greatnix Spookeend

Geplaatst: di 30 okt, 2007 11:38
door backfire
Vandaar dat ik met die opmerking verstevigingsribben kwam. Je kunt bijvoorbeeld een aluminium of dun metalen strip aan de bovenkant verwerken waardoor je het beter kunt bevestigen. Verder 2 strippen van de bovenste rand tot beneden waaraan je dan de draagarmstop kunt bevestigen. Overigens de juiste popnagels zijn ook heel erg sterk, vliegtuigen werden (misschien nog steeds) gepopt (eigenlijk geklonken toch? maar idee is hetzelfde)

Dus eigenlijk maak je een metalen frame welke wordt opgevult met polyester matten. Verder gewoon zwart maken, bitumen er op en niemand die het ziet :mrgreen:

Geplaatst: di 30 okt, 2007 11:57
door Jimmy
Misschien een stomme vraag maar waarom zoek je niet een goede koets ? ipv hier nog geld in te steken, als ze toch al zo dun is.

Teveel polyester kan ook niet veilig zijn

Geplaatst: di 30 okt, 2007 12:21
door leo top
Jimmy schreef:Misschien een stomme vraag maar waarom zoek je niet een goede koets ? ipv hier nog geld in te steken, als ze toch al zo dun is.

Teveel polyester kan ook niet veilig zijn
vind ik niet zo'n stomme opmerking, polyester (matjes, hars, gelcoat) is ook niet zo goedkoop.......

Geplaatst: di 30 okt, 2007 12:33
door Twécévé

Geplaatst: di 30 okt, 2007 12:49
door Spookeend
Ik ben ook op zoek naar een goede koets. Poly had ik allemaal nog liggen en bij elkaar gesprokkeld bij mijn pa uit de schuur, dus kost nu even niets.

En, ik heb nu even geen tijd om mijn hele eend op te knappen, dat komt wel weer, maar nu even niet. Eerst maar es zorgen dat ik NU weer kan rijden, ok, verse APK zit erop, maar dan wil je toch een beetje droog zitten, toch? Ik heb ook niet unlimited ruimte, tijd en geld om van alles door elkaar te doen en te laten liggen tot ik weer tijd heb om verder te gaan. De eend is nu echt hobby project (wederom) en de ZX is nu voor dagelijks verkeer en gezinsgebruik. Dat houdt helaas ook in dat de kosten voor de eend zo laag mogelijk moeten blijven, tot ik weer wat gespaard heb.

Dus, dit is even de goedkope oplossing. Over de veiligheid, tja, alles aan de eend draagt bij aan stevigheid, maar ik denk dat een goede polyester bewerking altijd nog steviger is dan rondrijden met gaten, toch?

Greatnix Spookeend