Pagina 1 van 2

Keerring verdeleras vervangen ? (achter ontsteking)

Geplaatst: do 1 nov, 2007 14:29
door DuckTruck
Hallo allemaal,

Ik heb van mijn ACAdiane het motortje gedemonteerd en enkele zaken gereviseerd. Na een periode van +/- 500 km te hebben gereden ben ik geconfronteerd met een olielekkage. Bij controle blijkt de keerring te lekken van de verdeleras. Op de foto is de gereinigde ruimte te zien.

Heeft iemand een idee hoe ik bij de kering kom, op welke manier kan deze worden vervangen.

Ben benieuwd, staat niet beschreven in het Olvink boekje.

Afbeelding

Geplaatst: do 1 nov, 2007 15:41
door Jheronimus
Daar zit geen keering..... Maar wat je moet doen om daar een lek te verhelpen zou ik ook niet weten.

N.B. Olving sucks, koop een haynes

Geplaatst: do 1 nov, 2007 16:11
door landloper
Het lijkt erop of de beide motorhelften niet goed sluiten. Bovenaan de cirkel zie je dat de delen zijn versprongen en onderaan is de naad donker en lijkt de lekkage te zitten.

Als dit idd de oorzaak is, zou je de bouten kunnen aantrekken die de motorhelften bij elkaar houden. Anders moeten de helften opnieuw worden gemonteerd met wat vloeibare pakking.

Geplaatst: do 1 nov, 2007 16:12
door André Post
Een beetje olie komt daar altijd wel uit.
Anders wordt het ook niet gesmeerd natuurlijk.
Als het veel wordt is de vulbuis met daarin het onderdruk klepje de eerste verdachte.

Geplaatst: do 1 nov, 2007 16:36
door jeroentje
Op de nokkenas zit een labyrinth afdichting. Geen kering (of is het keerring ??)

De carterhelften lijken idd verschoven. Zijn de carterhelften van elkaar geweest ?? Zoja is het geheel met een pasbout weer terug in elkaar gezet ?? (weet trouwens niet of er altijd een pasbout inzit.)

En het vulpijpje is idd ook een zeer vaak voorkomende lekkage.

Dus aanknopingspunten genoeg :D

Geplaatst: do 1 nov, 2007 16:43
door landloper
jeroentje schreef:...Geen kering (of is het keerring ??)...
Volgens mij is een kering een algemene term (stormvloedkering ed) en keerring een specifiek onderdeel: een ring die iets tegen houdt.

Geplaatst: do 1 nov, 2007 16:54
door DuckTruck
De motorhelften zijn niet los geweest, het lijkt wellicht scheef geplaatst maar dat is bedrog.
Moet de vulbuis dan worden vervangen i.v.m. het opbouwen van carterdruk?
Het zijn de kosten niet, maar k'wil het zeker weten.

Geplaatst: do 1 nov, 2007 17:17
door TB
Dat zou een optie kunnen zijn inderdaad.

Geplaatst: do 1 nov, 2007 17:56
door Punky
Daar lekte die bij mij ook en daar is niet zoveel aan te doen.

Ik heb een blikje Wyns gehad (toevoeging voor de olie) en daarmee wordt de lekkage een stuk minder.

Als je wilt kan ik opzoeken welk blikje je moet hebben.

Geplaatst: do 1 nov, 2007 19:43
door DuckTruck
Punky schreef:Daar lekte die bij mij ook en daar is niet zoveel aan te doen.

Ik heb een blikje Wyns gehad (toevoeging voor de olie) en daarmee wordt de lekkage een stuk minder.

Als je wilt kan ik opzoeken welk blikje je moet hebben.
Als er werkelijk niets aan te doen is dan neem ik de lekkage wel "op de koop toe".
Wellicht dat een iets dikkere olie dan ook helpt.

Geplaatst: do 1 nov, 2007 19:46
door backfire
Jammer dat je blok zo schoon is en je niet even de keerringen vernieuwd hebt.

Geplaatst: do 1 nov, 2007 19:48
door landloper
Als je onderdruk hebt in je carter, is de olievulpijp niet aan vervanging toe. Als je daarentegen overdruk hebt, is dat vast de oorzaak van de lekkage.

Geplaatst: do 1 nov, 2007 21:30
door DuckTruck
backfire schreef:Jammer dat je blok zo schoon is en je niet even de keerringen vernieuwd hebt.
Keerringen? Ik lees in een eerdere reactie dat er geen keerring achter zit?
De krukaskeerringen zijn uiteraard wel vervangen, en lekken niet.

Geplaatst: vr 2 nov, 2007 08:35
door backfire
et is jammer dat ik mijn spullen hier niet beschikbaar heb, maar ik kan mij herinneren dat er wel een keerring zit, maar zal me wel vergissen. Je hebt wel de krukaskeerringen vervangen, zitten deze wel er op de juiste manier in. Ik kan me herinneren dat 1 van de keerringen naar binnen gekeerd staat.

Geplaatst: vr 2 nov, 2007 09:37
door jeroentje
Hier kun je (nog net) zien dat er een labyrinth afdichting zit. (heb even geen zin om een close-up te maken :D)

Afbeelding

Om de vulpijp te controleren kun je heel makkelijk met een tuinslang en een plankje een manometer maken. Ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie eens. Hier is genoeg over gepost.