Stuur trilt, geen geluiden
Geplaatst: do 1 nov, 2007 15:02
Halverwege oktober voor het eerst bij zo'n 70-80 km/h een flinke trilling in het stuur gevoeld. Eerder heb ik bij 90-100 ook wel een trillend stuur/trillende auto gehad, waarschijnlijk ten gevolge van onbalans in de wielen. Maar dit is anders: dit doet zich niet altijd voor bij deze snelheid, en ook bij andere snelheden.
Wat weet ik erover:
1 - het trilt niet altijd
2 - maar als het trilt begint het meestal bij een snelheid >50 km/h
3 - het begin van het trillen hangt niet samen met het raken van een hobbel of het nemen van een bocht: hij trilt zowel bij rechtdoor als bij het nemen van een bocht, en een hobbel is niet altijd het begin of einde van het trillen.
4 - er is geen geluid dat samen met het trillen optreedt
5 - als ik sneller ga rijden trilt het sneller, en omgekeerd (de trilling is dus ook nog voelbaar als ik onder de 50 km/h kom)
6 - in de rest van de auto is geen trilling voelbaar, het is alleen in het stuur; je ziet het stuur ook heen en weer gaan.
7 - stoppen met trillen lijkt meestal samen te gaan met het stoppen en weer wegrijden van de auto, bij het zo hervatten van de rit is de trilling "weg"
8 - wellicht ten overvloede, het intrappen van de koppeling heeft geen effect.
Ik heb de fusees volgespoten met vet maar dit hielp niet.
2 en 3 lijken erg op wat ik met m'n AX had bij een probleem met het wiellager, MAAR daar was de trilling meer een boenk die beter hoorbaar én voelbaar was. Ik weet echter niet wat ik bij een eend mag verwachten van een gaar wiellager.
Bij de APK in januari is een stuurkogel "hersteld". Zou het daarmee te maken kunnen hebben?
Lang verhaal, sorry, maar nu dan de echte vragen:
Herkent iemand deze verschijnselen en zo ja weet je wat er dan stuk is (eventjes ervan uitgaand dat er inderdaad iets vervangen moet worden)?
Mocht nog niet duidelijk zijn wat het probleem precies is, wat kan ik nog zelf testen en hoe?
Alvast bedankt!
Wat weet ik erover:
1 - het trilt niet altijd
2 - maar als het trilt begint het meestal bij een snelheid >50 km/h
3 - het begin van het trillen hangt niet samen met het raken van een hobbel of het nemen van een bocht: hij trilt zowel bij rechtdoor als bij het nemen van een bocht, en een hobbel is niet altijd het begin of einde van het trillen.
4 - er is geen geluid dat samen met het trillen optreedt
5 - als ik sneller ga rijden trilt het sneller, en omgekeerd (de trilling is dus ook nog voelbaar als ik onder de 50 km/h kom)
6 - in de rest van de auto is geen trilling voelbaar, het is alleen in het stuur; je ziet het stuur ook heen en weer gaan.
7 - stoppen met trillen lijkt meestal samen te gaan met het stoppen en weer wegrijden van de auto, bij het zo hervatten van de rit is de trilling "weg"
8 - wellicht ten overvloede, het intrappen van de koppeling heeft geen effect.
Ik heb de fusees volgespoten met vet maar dit hielp niet.
2 en 3 lijken erg op wat ik met m'n AX had bij een probleem met het wiellager, MAAR daar was de trilling meer een boenk die beter hoorbaar én voelbaar was. Ik weet echter niet wat ik bij een eend mag verwachten van een gaar wiellager.
Bij de APK in januari is een stuurkogel "hersteld". Zou het daarmee te maken kunnen hebben?
Lang verhaal, sorry, maar nu dan de echte vragen:
Herkent iemand deze verschijnselen en zo ja weet je wat er dan stuk is (eventjes ervan uitgaand dat er inderdaad iets vervangen moet worden)?
Mocht nog niet duidelijk zijn wat het probleem precies is, wat kan ik nog zelf testen en hoe?
Alvast bedankt!