Pagina 1 van 3

Stuur trilt, geen geluiden

Geplaatst: do 1 nov, 2007 15:02
door pcrodent
Halverwege oktober voor het eerst bij zo'n 70-80 km/h een flinke trilling in het stuur gevoeld. Eerder heb ik bij 90-100 ook wel een trillend stuur/trillende auto gehad, waarschijnlijk ten gevolge van onbalans in de wielen. Maar dit is anders: dit doet zich niet altijd voor bij deze snelheid, en ook bij andere snelheden.

Wat weet ik erover:
1 - het trilt niet altijd
2 - maar als het trilt begint het meestal bij een snelheid >50 km/h
3 - het begin van het trillen hangt niet samen met het raken van een hobbel of het nemen van een bocht: hij trilt zowel bij rechtdoor als bij het nemen van een bocht, en een hobbel is niet altijd het begin of einde van het trillen.
4 - er is geen geluid dat samen met het trillen optreedt
5 - als ik sneller ga rijden trilt het sneller, en omgekeerd (de trilling is dus ook nog voelbaar als ik onder de 50 km/h kom)
6 - in de rest van de auto is geen trilling voelbaar, het is alleen in het stuur; je ziet het stuur ook heen en weer gaan.
7 - stoppen met trillen lijkt meestal samen te gaan met het stoppen en weer wegrijden van de auto, bij het zo hervatten van de rit is de trilling "weg"
8 - wellicht ten overvloede, het intrappen van de koppeling heeft geen effect.

Ik heb de fusees volgespoten met vet maar dit hielp niet.

2 en 3 lijken erg op wat ik met m'n AX had bij een probleem met het wiellager, MAAR daar was de trilling meer een boenk die beter hoorbaar én voelbaar was. Ik weet echter niet wat ik bij een eend mag verwachten van een gaar wiellager.

Bij de APK in januari is een stuurkogel "hersteld". Zou het daarmee te maken kunnen hebben?


Lang verhaal, sorry, maar nu dan de echte vragen:
Herkent iemand deze verschijnselen en zo ja weet je wat er dan stuk is (eventjes ervan uitgaand dat er inderdaad iets vervangen moet worden)?
Mocht nog niet duidelijk zijn wat het probleem precies is, wat kan ik nog zelf testen en hoe?

Alvast bedankt!

Geplaatst: do 1 nov, 2007 15:04
door Tom Duckpower
ik heb volgens mij ook eens zoiets gehad. heb toen de kroommoeren van de aandrijfassen wat vaster gezet (en daarme het wiellager) en het was voorbij

Geplaatst: do 1 nov, 2007 15:06
door pcrodent
Stomme vraag misschien, maar waar zitten die?

Geplaatst: do 1 nov, 2007 15:08
door Tom Duckpower
even het voorwiel eraf halen, dan zie je daar een grote moer (maat 32) met splitpen zitten ;)

Geplaatst: do 1 nov, 2007 15:11
door pcrodent
Dank voor je snelle reacties!

Als dan toch de wieltjes de lucht in gaan, is er dan een test om te kijken/voelen/watdanook hoe het met de stuurkogels gesteld is?

Geplaatst: do 1 nov, 2007 15:16
door Tom Duckpower
kunt even voelen op de stuugkogel idd vast in het huisje zit... kan ook voor rammeltjes zorgen

Geplaatst: do 1 nov, 2007 15:18
door pcrodent
Okidoki! Dat ga ik even proberen dan (maar eerst 's ergens een sleuteltje 32 vandaan halen :D)

Geplaatst: do 1 nov, 2007 15:30
door Jheronimus
De kroonmoer op de naaf moet echt goed met 350-400Nm vast!
Door het niet goed vast zetten gaan de wiellagers slijten.

Geplaatst: do 1 nov, 2007 19:27
door AZL57
Ook even de bevestiging van de stuurstangen op het stuurhuis checken. Is de rubberstrip die hier tussen zit nog wel intact? Bij mij waren ook de bronzen blokjes in het stuurhuis, iets uitgeslagen waardoor het linker en rechter voorwiel iets onafhankelijk van elkaar bewegen konden. Dit gaf ook af en toe een onverklaarbare trilling zelfs op een rechte weg.

Geplaatst: do 1 nov, 2007 19:41
door OnsEendje2
Andere optie: hoe zijn je banden en velgen?

Geplaatst: do 1 nov, 2007 19:56
door pcrodent
Banden hebben ~5000 km gehad, velgen, tja, wat kan ik daarover zeggen. Niet zichtbaar krom of beschadigd ofzo. Geen klonten modder binnenin. Overigens, als het banden & velgen zouden zijn, zou ik het dan niet altijd moeten merken?

Stuurhuis ga ik ook checken, thanx!

Geplaatst: vr 2 nov, 2007 10:41
door leo top
OnsEendje2 schreef:Andere optie: hoe zijn je banden en velgen?
Nog een optie: hoe zijn de homokineten?

Geplaatst: vr 2 nov, 2007 10:43
door Twécévé
Mijn eend begon vreselijk te trillen zodra ik over een bobbel in de weg reed. Bij de garage bleek het de stuurkogel te zijn.

Maar zoals gezegd: bij mij trilde de boel alleen bij een oneffenheid in de weg.

Geplaatst: vr 2 nov, 2007 11:02
door pcrodent
leo top schreef:
OnsEendje2 schreef:Andere optie: hoe zijn je banden en velgen?
Nog een optie: hoe zijn de homokineten?
Geen idee, hoe kan ik die checken? Zou je een homokineet niet vooral in bochten moeten horen/voelen?

Geplaatst: za 3 nov, 2007 12:30
door pcrodent
Net even de twee voorwielen in de lucht (en eraf) gehad: Links een pluk vet uit een velg gehaald, maar dat kan er ook eergisteren bij het geklooi aan de fusees in zijn gekomen. Aan de rechterkant zat er aardig wat links-rechts-speling, kon het wiel behoorlijk bewegen zonder dat de linkerkant (lees: het stuurhuis etc) meeging. Kroonmoer een stukje vaster gekregen, maar nog steeds die speling. Ashoes aan bakzijde was droog maar nog intact.

Het stuurhuis en de verbinding van de stuurstangen daarmee lijkt in orde.

Ik ben denk ik door m'n arsenaal testjes heen en zal 'm maar vervroegd naar de garage brengen voor een APK (nov ipv jan). Hoor ik gelijk wat er nog meer aan gedaan moet worden...