Pagina 1 van 4
Shokdempertest en de Belgische keuring
Geplaatst: za 3 nov, 2007 15:37
door Pieter-Jan
Ik weet niet of dit al een besproken onderwerp is, want ik ben hier al lang niet meer geweest wegens mijn werk
maar ik wil de Belgische 2cv bezitters toch waarschuwen voor het volgende. Wanneer je de auto laat keuren, aanvaardt dan de schokdempertest niet wanneer de banden staan op 1.8 bar. Verlaag deze naar 1.4 bar en verbiedt het keurstation deze op te pompen naar 1.8. De Belgische schokdempertest is te zwaar voor een 2cv, die veel te licht is. Mensen zullen met andere woorden schokdempers vervangen die nog in orde zijn. Het probleem is evenwel dat de Belgische wetgeving keurstations verbiedt om een schokdempertest te doen met minder dan 1.8 bar in de achterste banden.
Ik heb dit zelf gisteren meegemaakt, gelukkig heb ik ter plekke in het keurstation onderhandeld (bij een herkeuring) en hebben ze mij er doorgelaten omdat dit een bekend probleem is. (ze deden niet echt moeilijk).
Dus leg uit in het keurstation dat de schokdempers nog in orde zijn en dat 1.4 bar de voorgeschreven spanning is van Citroën voor deze test. Je zal dan een groene in de plaats van een rode kaart krijgen na overleg met de stationschef.
Geplaatst: za 3 nov, 2007 15:55
door backfire
Hoi Pieter-Jan, kun je mij uitleggen wat ze dan doen tijdens de test en wat dan het resultaat moet zijn?
Geplaatst: za 3 nov, 2007 16:16
door Lelijke Eend
Ik ben geen Belg en heb dan ook geen ervaring met de Belgische APK, maar ik heb gelezen dat het helpt als je een zak zand ofzo in je Eend legt bij de keuring.
Geplaatst: za 3 nov, 2007 16:29
door Pieter-Jan
backfire schreef:Hoi Pieter-Jan, kun je mij uitleggen wat ze dan doen tijdens de test en wat dan het resultaat moet zijn?
Ze doen gewoon de test zoals bij een normale auto, maar je verlaagt voor de keuring, de achter bandenspanning naar 1.4. Dan moet je voor de keuring, wel gaan onderhandelen anders gaan ze je afkeuren. Dus je begint maar al te ratelen over wat Citroën en Midas zegt, over de problemen met een 2cv tijdens de schokdempertest etc... Dan zullen ze voorstellen om 1.8 bar te zetten en dan moet je er vanachter inzitten. Dit moet je weigeren want dan nog worden ze afgekeurd omdat de test te hard staat. Dus 1.4 en niet meer, dan doen ze de test, is het testresultaat voldoende (ik had 39 nu) dan mag je door. Dan gaat de keurmeester nog wel overleggen met de stationschef. Om verdere problemen te vermijden zal die een groene kaart geven. Er zijn veel gevallen met 2cv's die volledig nieuwe schokdempers hebben en opnieuw worden afgekeurd. Het is stom om 200 euro uit te geven voor schokdempers die nog in orde waren. Het is een tip voor de Belgen op dit forum
Feitelijk komt het er op neer dat je door onderhandelen de keurmeester overtuigt van je gelijk (dat is de test
), in principe mogen ze je geen groene kaart geven omdat ze getest hebben met 1.4 maar als je het rustig uitlegt dan doen ze niet moeilijk.
Geplaatst: za 3 nov, 2007 17:03
door THE SPITFIRE
Geplaatst: za 3 nov, 2007 17:33
door backfire
wie ik?
Klinkt nl als een flinke test, ik d8 namelijk in Nederland dat als de auto binnen een aantal deiningen weer stil staat de schokbrekers goed genoeg zijn. De keurmeester duwt dan gewoon een keer op de voor en achterbumper om te kijken hoe de demping is.
Nu zal zo'n keurmeester wel raar staan kijken als je er een setje AVO's onder hebt.
Geplaatst: za 3 nov, 2007 17:39
door Pieter-Jan
Hier is het een soort van trilplaat waar de auto op staat. Die trilt en meet dan de schokdemper.
Geplaatst: za 3 nov, 2007 17:49
door backfire
Ah kijk, zouden ze dat in NL ook zo doen? Kan me er wel iets bij voorstellen dat je dan met een eend rare waardes krijgt.
Geplaatst: za 3 nov, 2007 18:58
door Jeroen-citroen
Je hebt gelijk in nederland duwen ze gewoon even op de auto en dan moet hij geloof ik na twee keer deinen stilstaan. Teven s wordt er gekeken of de dempers lekvrij zijn.
Het hangt hier dus een beetje van het gewicht en de kracht van de keurmeestre af of je dempers goed zijn of niet
Geplaatst: za 3 nov, 2007 20:47
door robin2cv
hey Pieter-jan
Waar ga je naar de keuring? ik ga in Heist op den berg en zet mijn banden op voorhand op 1kilo. En ze kijken het zelfs niet na. Ze rijden gewoon de verentestbank op. Is ook wel grappig zicht als ze hem op de brug zetten en dan de platen onder de voorwielen heen en weer laten bewegen om de fusees en zo te checken alleen mijn band beweegt dan heen en weer omdat hij zo plat staat. Ik val ook een aantal keer stil op de controle omdat co zo laag staat.
En milieu-vriendelijk dat mijn 2cv is. En op de parking terug een paar toeren meer open.
Is wel handig zo een nederlandse keuring is duwen op de wagen
greets robin
Geplaatst: zo 4 nov, 2007 11:34
door Pieter-Jan
robin2cv schreef:hey Pieter-jan
Waar ga je naar de keuring? ik ga in Heist op den berg en zet mijn banden op voorhand op 1kilo. En ze kijken het zelfs niet na. Ze rijden gewoon de verentestbank op. Is ook wel grappig zicht als ze hem op de brug zetten en dan de platen onder de voorwielen heen en weer laten bewegen om de fusees en zo te checken alleen mijn band beweegt dan heen en weer omdat hij zo plat staat. Ik val ook een aantal keer stil op de controle omdat co zo laag staat.
En milieu-vriendelijk dat mijn 2cv is. En op de parking terug een paar toeren meer open.
Is wel handig zo een nederlandse keuring is duwen op de wagen
greets robin
Ik ga in hechtel eksel naar de keuring (Limburg). Dat is ook wel de laatste keer dat ik daar naartoe ga, ik ga eens in Diest proberen. Ik heb gehoord dat ze daar milder zijn. Ik moet zeggen dat ik het nog nooit heb meegemaakt dat ze mijn banden wilden oppompen voor de schokdempertest. Dit is de eerste keer dat ze dat deden, waarschijnlijk hadden ze geld nodig. Mijn moeder was de eerste keer gegaan omdat ik niet kon, ze zullen gedacht hebben: een vrouw in een oude auto, die mag nog een keer terugkomen.
Geplaatst: ma 5 nov, 2007 13:10
door BasvanEerden
Jeroen-citroen schreef:Je hebt gelijk in nederland duwen ze gewoon even op de auto en dan moet hij geloof ik na twee keer deinen stilstaan. Teven s wordt er gekeken of de dempers lekvrij zijn.
Het hangt hier dus een beetje van het gewicht en de kracht van de keurmeestre af of je dempers goed zijn of niet
Bij mij deden ze na de trilplaten een duw op de motorkap en dan 2keer mag hij "bewegen". Als het meer is het fout. En ze kijken of de schokbrekers lek vrij zijn. Dat doen ze na het bewegen of er geen olie zit buiten het demperhuis.
Geplaatst: ma 5 nov, 2007 14:34
door Robbert.
Trilplaten in Nederland? Vorig jaar is mijn eend getest op de schokbrekers door een simpele duw op de spatborden (liever niet op het slappe motorkapje). Dit jaar helemaal geen schokbrekertest gehad bij de APK.
Geplaatst: ma 5 nov, 2007 16:19
door André Post
Zal per station verschillen.
Vroeger nog een c kadett gehad en daar kreeg ik een keurig meetrapport bij van de uitstoot,
remmen en schokbrekers na afloop van de apk.
De bx hebben ze volgens mij nooit op zo'n trilplaat gehad, is ook vrij zinloos.
Geplaatst: di 8 apr, 2008 18:15
door Ernieman
Hey mensen,
Als alles goed gaat rij ik vanaf vrijdag in m'n eerste eendje, of geitje zoals ze het hier in België noemen.
Nu moet ik dus eerst nog door de leuring raken.
Wat zijn nog aandachtspunten buiten dus die schokdempertest?
Merci,
EJ
PS. Was van plan om hem ofwel in Hasselt of in Hechtel te laten keuren, maar misschien zijn dit niet de beste stations voor een geit? Iemand?