Dyane polyester plaatwerk

Alles in, over, rond en op de koets.
revi
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Dyane polyester plaatwerk

Bericht door revi » ma 5 nov, 2007 15:50

Ik weet dat het ergens op het forum al eens besproken is maar ik kan ht niet zo gauw vinden. Is er iemand die ervaring heeft met Polyester plaatwerk?

AfbeeldingAfbeelding

http://ami-2cv.com/index.php?page=shop% ... ct_id=2428
Gr. Revi
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » ma 5 nov, 2007 17:18

Polyester plaatwerk is sowieso een stuk minder strak over te spuiten en eenmaal overgespoten doffer. Ook is vaak de pasvorm minder goed. Aan de andere kant roest het gewoon niet, wat een a-type opzich wel kan gebruiken.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg

Bericht door Yannick » ma 5 nov, 2007 17:46

Het is een mooi initiatief dat er eens iets voor de Dyane wordt voorzien qua plaatwerk maar mij zal je 't nooit maar dan ook nooit zien kopen. Een goed behandeld origineel spatbord (gestraald, epoxyprimer, goede lak en langs binnen nog eens goed met roestwerend middel) gaat jaren mee en de pasvorm is verzekerd.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » ma 5 nov, 2007 18:32

ik vind ze ook erg aan de prijs. en ik ben bang dat bij een lichte schade de polyester versie meer (onherstelbare) schade heeft, dan een uitdeukbare metalen.

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » ma 5 nov, 2007 19:10

Ik heb polyester achterspatborden en motorkap, voor eend welliswaar, maar toch. Het is wél heel mooi te spuiten hoor, echt daarin zie je [behalve op de ongeplamuurde motorkap, die had een flinke kras], maar verder zie je totaal niet dat het polyester is. helaas was voor de spatborden de pasvorm wel heel slecht, en de motorkap is ook net 3 mm te breed ofzo, hij steekt altijd aan één kant uit :lol:
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 5 nov, 2007 23:35

Misschien dat de polyester-boys hier iets kwijt willen over hun polyester ervaring? :roll: :lol:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Wouterr
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Wouterr » ma 5 nov, 2007 23:40

waarom bestaan er eigenlijk geen complete 2cv polyester carrosserien :D

Dat je gewoon je complete koets in polyester hebt... nooooooit meer last van roest :p
Citroën 2CV6 Spécial, 1985
zoeken? "probleem" site:forum.2cv.nl

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » ma 5 nov, 2007 23:41

Ik weet niet hoe de pasvorm van dit plaatwerk is. Maar dat het resultaat van spuitwerk op polyester minder is dan op plaat klopt niet. Dit ligt dan echt aan de voorbewerking: de filler, primer en de tijd en energie die je in je schuurwerk steekt. Polyester vraagt wat meer aandacht dan strak ijzer, maar uiteindelijk hoeft er geen verschil in het resultaat te zitten.
Bij het spuiten van plaatwerk wordt de kwaliteit van de voorbewerking genadeloos getoond.
Slecht spuitwerk op een goed voorbewerkt stuk plaatwerk ziet er vaak nog best redelijk uit, goed spuitwerk op een slechte ondergrond meestal niet.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 5 nov, 2007 23:50

Wouterr schreef:waarom bestaan er eigenlijk geen complete 2cv polyester carrosserien :D

Dat je gewoon je complete koets in polyester hebt... nooooooit meer last van roest :p
Die heb je maar dan noemen we het een kitcar en wijkt de vorm iets af! :wink: :lol: :lol: :lol:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 6 nov, 2007 09:40

Bij een eend opzich niet zo heel erge behoefte aan polyester plaatwerk. Als ik een snoek zou hebben zou het me wat meer lijken (voorschermen onder de koplampen roesten altijd).

siemen
Las Expert
Las Expert
Contacteer:

Bericht door siemen » di 6 nov, 2007 17:44

die schermen spuiten erg mooi was wel wat geweest voor onze dyane maar als de pas vorm slecht is en als je dat moet aan passen?
nou laat dan maar
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

TB
Moderator

Bericht door TB » di 6 nov, 2007 17:57

Er is niets zo irritant dan nieuw en duur plaatwerk aan te moeten passen omdat het gewoon niet past....
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Re: Dyane polyester plaatwerk

Bericht door thomaaas » wo 7 nov, 2007 19:22

Revi schreef: Is er iemand die ervaring heeft met Polyester plaatwerk?
Maar niemand die er echt ervaring mee heeft dus? ben ook wel benieuwd.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

wieltje1
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wieltje1 » wo 7 nov, 2007 20:10

ik sluit mij aan bij the nosepicker, polyester is wel degelijk mooi te spuiten, het gaat vooral om de voorbereiding dit geldt zowel voor poly als voor metaal.maar terug koment op de pasvorm, waar komt dit spul vandaan en geeft die gene geen garantie voor de pasvorm. anders moet hij z'n mallen eens aanpassen , ik weet uit ervaring dat veel dingen vanuit de mal toch nog hier en daar opmaat gemaakt moeten worden, omdat het goedkoper is om de mal ruim te vullen met polyhars dan het scherm precies mooi te maken
rode 2cv6 club,zwarte lomax variant 4

melloyello
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door melloyello » zo 30 dec, 2007 17:41

De pasvorm van de polyester produkten is afhankelijk van de kwaliteit van de mal en de ouderdom van het produkt/mal.

Polyester heeft de onhebbelijkheid te krimpen en dat gaat nog geruime tijd door na uitharding. E.e.a. is afhankelijk van de hoeveelheid vaste stof in het laminaat. Hoe meer hars (= minder glas en vulstoffen), hoe meer krimp. Voor de verwerkbaarheid is een vaste stof percentage van tussen de 35 en 40% het maximaal haalbare. Hogere percentages zijn met persingen of pultrusie haalbaar, maar daar staan malkosten tegenover die niet gedekt worden door de te produceren aantallen.
Vanwege deze malkosten wordt teruggegrepen op de goedkoopste manier van het maken van een mal; namelijk een polyester mal vanaf het origineel. En daar komt de eerste krimp om de hoek kijken. Als er vervolgens uit die te kleine mal wordt geproduceerd, krijg je krimp op krimp. Als nu blijkt dat de pasvorm teveel afwijkt, kan het origineel worden aangepast alvorens er een produktiemal wordt gemaakt. Alleen, om op voorhand te bepalen hoeveel en waar de mal en het produkt krimpen, dat is uiterst moeilijk en kan eigenlijk alleen maar proefondervindelijk worden vastgesteld. En daar heb je weer grote produktieaantallen voor nodig.......

Een complete koets maken van polyester werpt teveel problemen op met de pasvorm, want je hebt om een dezelfde sterkte te bereiken als bij blik, een grotere dikte nodig en dan passen de onderdelen die berekend zijn op een plaatdikte van 0,8mm niet meer.
Vroemvrotpruttel.

. __ ø.___o
(O_\D/___O)

Plaats reactie