Pagina 1 van 1
aandrijfas oud type vervangen door nieuwere
Geplaatst: ma 12 nov, 2007 20:30
door janssen
Wellicht dat iemand ervaring heeft of suggesties heeft voor het vervangen van aandrijfassen voorzien van twee enkele kruiskoppelingen door nieuwere type waarmee bij het rijden met deze assen stoten/ kloppen wordt voorkomen.
Is dit uberhaupt wel mogelijk of zijn hier speciale assen voor.
Passen de nieuwe assen (van een moderne 2cv)wel op een 55'er
Tips of aanbeveling zijn welkom
Geplaatst: ma 12 nov, 2007 20:47
door André Post
Van een 55er weet ik het niet, ik denk dat het zelfde is als bij mijn 1970 18PK.
Het probleem is dat de kruiskoppeling aan de bak zijde vast zit aan die bak.
Het deel waarmee de remankerplaat en de aandrijfas/kruiskoppeling aan de bak zit
is het zelfde als de moderne bakken.
Tenminste bij de mijne.
Wat je dan nodig hebt is een donor trommelbak met de homokineten.
Dan moet de oude as en de ankerplaat er af.
De as zit vast met een moer aan de binnen zijde, dat heb ik nog niet los gekregen.
Anders moet je een moderne ankerplaat aanpassen aan de oude remcilinders
en waarschijnlijk moet het differentieel weer opnieuw uitgemeten worden.
Overigens zal je ook nieuwere wiel schotels moeten hebben, de oude hebben een groffere 'spline'.
De homokineet assen buitenzijde zijn een beetje korter dan de oude assen,
als je met alleen homokineten aan de buitenzijde een forse drempel pakt valt het schuifstuk uit elkaar.
Geplaatst: ma 12 nov, 2007 21:29
door SamClukkers
In de jaren '50 waren er bedrijven die aandrijfassenassen maakten voor de 2cv om dat probleem op te lossen, maar die zijn bijzonder moeilijk te vinden.
Sam
Geplaatst: ma 12 nov, 2007 22:06
door André Post
Ik zit net even bij Mehari Club Cassis te kijken, en het lijkt er op dat ze
meerdere typen assen hebben met de juiste lengte.
Ik denk dat ik Mark van Boekel maar eens ga bellen.
Geplaatst: di 13 nov, 2007 18:44
door janssen
ben erg benieuwd of er inderdaad nog van die oudere "verbeterde" assen te verkrijgen zijn, dan ben ik daar erg in geïnteresseerd.
Alvast dank voor de reacties
Geplaatst: di 13 nov, 2007 22:03
door AZL57
Die oude assen waren van het merk Glaenzer-Spicer die hadden een dubbele kruiskoppeling aan de wielkant. Net als de AMI6 en de vroege 2cv4 en 6 exemplaren. Misschien past daar iets van. Maar ook hier weer de wielschotels vervangen door modernere exemplaren met het juiste aantal splines.
Geplaatst: di 20 nov, 2007 16:31
door André Post
Ik heb bij Mehariche 2 assen besteld met dubbele kruiskoppeling van de juiste lengte, 470mm
In de catalogus van Cassis staat ook de versie met het oude type spline, de 8 tands.
Ik begrijp wel dat er een soort borg betaald
moet worden die je terug krijgt bij inleveren van de oude as.
Ik zie wel wat het gaat kosten