Straalcabine voor het betere restauratie werk

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Straalcabine voor het betere restauratie werk

Bericht door backfire » zo 25 nov, 2007 23:02

Ik zal eens beginnen met het zoeken naar wat foto's en wat uitleg om zelf een eenvoudige straalcabine te maken voor beperkte middelen.

De straalcabine is overigens alleen geschikt voor straalgrit en niet voor zand of glas (denk aan je gezondheid he).

Straalgrit is ook goed betaalbaar. Een zak van 25KG kost bij van Cranenbroek ongeveer 7 euro.

Een mooie compressor is bijvoorbeeld de Airpress HL310/25. Dit is een kleine 25 liter tank, maar heeft een aanzuigcapacitiet van 310 Liter. Compressor kun je via marktplaats wel vinden en kost ongeveer 100 Euro. Dat is niet veel geld voor 310 Liter en Airpress maakt goede compressoren.

Verder een eenvoudige straalpistool, daarvoor gebruik ik een vloeistof pistool met een klein alu buisje er in om beter te kunnen richten.

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » ma 26 nov, 2007 11:33

Ik had een Airpress HLO 215/25, deze is echter vorige week overleden tijdens het stralen van mijn chassis. Heb nu een HL 360/50 compact gekocht, ik ga m zo uitproberen. Ben benieuwd of ie het makkelijker aan kan.

Voor het stralen zijn gewoon straalpistolen te koop bij de automaterialenzaken, zijn ook niet echt duur. Straalgrit kun je daar ook wel krijgen.

Owja het straalgrit is weer te gebruiken nadat je het hebt gezeefd om eventuele stukken eruit te halen.
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » di 27 nov, 2007 23:33

Ron, plaats eens wat foto's van je eigenbouwstraalcabinehokjebak? Was ook een leuk projectje voor het wat kleinere spul!
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 28 nov, 2007 09:53

Ja ja, maar heb nog niets gevonden, moet dus alles opnieuw fotograveren.

Overigens was de maat zo gekozen dat een draagarm er in past (Oh en ja ook een Solex frame) :mrgreen:

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » wo 28 nov, 2007 12:00

Ik heb gister je hele topic doorgespit, daar staan nog wel foto's in van je straalkast. Weet alleen t pagina-nr niet meer...
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » wo 28 nov, 2007 12:19

Backfire schreef:Daar zijn we weeeeeeeeeeeeeeeer.

Ok vandaag is de straalcabine zo ver klaar. Alleen nog een keer de naden kitten, maar dat is voor later. Oh en het huidige filter systeem wordt tzt vervangen door een vervangbaar filter. Nu is het een oude vette handdoek, vastgeniet. Als je alles zelf haalt ben je ongeveer 60 euro kwijt. Ik met al mijn restdelen ben nu ongeveer 15 euro kwijt geweest.

Hier zie je de lossen bodem met straalrek, welke opklapbaar is om straalgrit er uit te kunnen scheppen. Daarnaast zie je de zijpanelen. Deze worden met pennen en zo'n borgmoer uit een meubelkast vastgetrokken. De zijwanden vormen dan 1 geheel en kan op de bodem gezet worden. Als laatste de deksel met 4 vleugelmoertjes vastzetten. Ik wilde eerst kofferklemmen gebruiken, maar dat is veel te duur.
Afbeelding

Genoeg ruimte voor draagarmen, daar was het tenslotte ook voor gemaakt. Je kunt de draagarm in zijn geheel draaien in de gesloten kast.

Afbeelding

Het eindproduct. Met 2 bandjes kun je een looplamp er in hangen welke links via de zijkant er uit komt. De luchtslang komt zoals je ziet via de rechterzijde naar binnen.

Afbeelding
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 28 nov, 2007 13:23

Jeroen je bent geweldig :D

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » wo 28 nov, 2007 17:08

Dat was m inderdaad :lol:
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » wo 28 nov, 2007 18:59

backfire schreef:Jeroen je bent geweldig :D
Ik zou willen dat mijn vrouw dat ook zo enthousiast riep :lol:

Maar het is jou kast hoor ( erg netjes in mekaar gezet ). Ik heb alleen ff je topic doorgespit en geknipt en geplakt :wink:
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 28 nov, 2007 22:58

Ik heb de foto's ondertussen weer op mijn site staan (stonden ze al, maar de indexen waren weg).

Even kleine opmerking voor de zelfbouwers.

De glasplaat is van een poster wissellijst, deze is 50x70. Voordeel daarvan is dat je daarom een strook hout aan de bovenzijde moet maken om de boel dicht te maken, daaronder zit de TL lamp en die schijnt dan niet in je gezicht.

Overigens ben ik net pas thuis, en heb de rest van de dag niets kunnen doen, deze slimmerik had zich buitengesloten. Gevolg een wandelingetje van 7km naar mijn zus en dat terwijl ik daarvoor al een wandeling van 1,5 uur achter de rug had. Ach het is gezond maar zonde van de tijd, zullen we maar zeggen.
:evil:

:lol:

Tom de Wolff
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:02
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Tom de Wolff » ma 10 dec, 2007 17:55

Zelf een straalcabine gemaakt waar je zelf in kan gaan staan. Nadeel is wel dat het veel ruimte in neemt en dat je je zelf goed moet in pakken wat dat straalgrit doet best zeer en vliegt ook alle kanten op.

Hier de foto's
Afbeelding
Afbeelding

De straalcabine deed het beter als mijn compressor, daarbij fikt na 10 minuten de motor al uit :evil:

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 10 dec, 2007 18:13

Zo ben ik ook begonnen, maar vond het wat te pijnlijk ,zeker als je in de kleine hoekjes wilt en wilt zien wat er gebeurt. En zels daarbuiten nog straalgrid gevonden.

10 minuten is erg snel, maar normale cheapo compressoren op vollast mogen ook maar 15 minuten achter elkaar gebruikt worden. Dat is dan wel het nadeel van stralen.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » di 11 dec, 2007 22:54

ik werk in de staal industrie en dat word vaak gepoedercoat dus ook gestraalt de meeste bedrijven die dat dien en die ken willen geen tektyl op het product omdat het wat strooperig word heel soms willen ze het als het straalgrid bijna ''op''is
maar backfire hoe straal jij dan draag armen gewoon met de oude tektyllaag??
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 12 dec, 2007 10:03

Nee tectyl had ik al verwijderd met schraapstaal en fohn en staalborstel. Het ging mij meer om de roest op de plekken waar je niet bij komt, tussen de lipjes en zo ;)

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 7 jan, 2008 21:24

kleine update, het straalpistool wat ik gebruikte, wel heb ik er een buisje voor in gemaakt zodat ik wat beter in de hoekjes kan komen.

Afbeelding

foto komt nog, maar de ftp server van Tiscali ligt er uit.

Plaats reactie