Pagina 1 van 3
(makkelijk) afstellen uit/toespoor
Geplaatst: wo 5 dec, 2007 17:30
door rusty
Dag Allemaal,
ik ga binnenkort mijn stuurhuis vervangen en omdat de sporing ook niet echt optimaal is ga ik die meteen opnieuw afstellen. In het verleden heb ik dit al vaker gedaan, maar altijd een hele tijd aan het kl#ten om alles goed te krijgen.
hier is vast wel iemand die goede tips heeft om dit op een makkelijke manier aan te pakken (en NEE naar een bandenboer gaan om uit te laten lijnen doe ik NIET)
greetzzzzzzzzz
Rusty
Geplaatst: wo 5 dec, 2007 17:41
door André Post
Ik doe het met een stok en rolmaat.
Eerst meet ik binnenzijde voor en dan binnenzijde achter van de voorwielen.
Het is niet precies maar het uitspoor moet zijn tussen 0 en 2mm, dat is vrij ruim, dus stel ik op iets uitspoor.
De bandenboeren gaan trouwens helemaal op tilt van de spelingen in het stuursysteem van een eend.
Geplaatst: wo 5 dec, 2007 21:03
door AZL57
Zet iets stevigs (blok hout?) dat even hoog als het midden van de velg midden voor en achter de eend. Plaats hier een stok of stang op die iets breder is dan de auto. Dan links en rechts touwtjes langs de auto spannen die juist het midden van de velg raken. Eerst uitrichten op de achterwielen. Dan de afstanden tussen de velgranden en het touwtje meten. Achter moeten die gelijk zijn. Aan de voorkant van de voorwielen iets minder dan aan de achterkant. Niet heel makkelijk maar het kan.
Grove methode, spatborden eraf. Zet op ieder voorwiel een stuk hoekprofiel vast met de bout van de wieldoppen. Laat dit ongeveer een meter naar voren uitsteken dan kun je grof meten of er toe of uitspoor is. Dit is natuurlijk niet erg nauwkeurig.
Geplaatst: wo 5 dec, 2007 22:57
door dyane_maniac
ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar ik heb ooit eens de tip gekregen om een stuk elastiek (of een stuk draad met een stuk elastiek) om de voor en achterwielen te spannen. dit zal denk ik, net iets boven of onder het midden van de velgen moeten ivm met die bult. en dan moet je volgens mij redlijk nauwkeurig de uit/toespoor kunnen meten.
eigenlijk lijkt deze manier op bovenstaande
douwe
Geplaatst: do 6 dec, 2007 09:21
door speedcowboy
jah of je gaat naar profile tyre center en laat het doen voor 3 tientjes?
Geplaatst: do 6 dec, 2007 12:27
door dyane_maniac
is een optie, maar dat geldt voor alle klussen waar hier advies voor gegeven wordt niet waar?
en ik ben vroeger eens naar een banden en uitlijn centrum gegaan en daar hadden ze geen zin om mijn auto te doen. de pest is dat ze bij de meeste banden, accu en uitlaat boeren niet echt monteurs hebben rondlopen, maar mensen die net aan weten hoe het banden apparaat werkt. ik heb al zoveel slechte verhalen gehoord over een van de meest bekende.
Geplaatst: do 6 dec, 2007 15:08
door the Nosepicker
Als je twee buizen neemt die in elkaar passen (dikke buis en een iets dunnere buis) maak je je eigen sporingmeter. Hiermee kun je de binnenafstand tussen je velgen meten. Wel je wiel paar keer draaien en op verschillende punten meten, ivm mogelijke slagen in je velg.
Geplaatst: do 6 dec, 2007 17:21
door speedcowboy
over de banden boeren heb je gelijk maar prifile waar ik het over heb is gespecialiseerd in banden en uitlijnen van auto`s je kunt ze bellen? en die verhalen met buizen en toutsjes en alles is leuk e het werkt miss ook wel maar je haalt nooit het fijne werk eruit maarja dat heeft denk ik ook geen zin als je een eend rijd denk ik>>?
Geplaatst: do 6 dec, 2007 20:31
door dyane_maniac
ik denk dat veel mensen garages en soortgelijke bedrijven overwaarderen. met bovenstaande manieren is het prima mogelijk (met name de manier die nosepicker beschrijft) om de uit/toe spoor af te stellen. 30 euro is misschien niet veel, maar dan heb je niet de zelfvoldoening van het zelf doen en wel de ongemak van je auto weg brengen en dan op de fiets weer verder? je moet er een vrije dag voor nemen ed.
voor het personeel van dergelijke bedrijven is het gewoon werk en geen liefde. als er dan es iets tegenzit doordat het bijvoorbeeld wat vastgeroest zit, dan moeten ze wel erg ruim in de tijd zitten willen ze het niet afraffelen voor die 30 euro. 30 euro is ongeveer een half uur werk en binnen die tijd moet het gebeuren.
mijn broertje werkt bij een garage en daar komt niet heel veel liefde aan te pas hoor. door dingen zelf te doen ken ik mijn auto door en door en kan ik zeggen dat ik mijn auto bijna helemaal uit en weer in elkaar kan zetten. en voor mij voelt dat rete goed.
op een forum als dit met antwoorden te komen als breng maar naar de garage vind ik erg lame. ik denk niet dat iemand die hier een vraag stelt daar op zit te wachten. vooral niet bij iets simpels als dit. maar das mijn mening
douwe
Geplaatst: do 6 dec, 2007 21:26
door Lelijke Eend
Als mijn Eend af is, gaat hij lekker naar een garage die o.a. sporing meten doet. Maar dan eis ik dat er verschillende keren gemeten wordt i.v.m. eventuele kromheden in de velg en dat ik er met mijn neus op sta. Kan/mag dat niet, dna hebben ze aan mij geen klant.
Geplaatst: vr 7 dec, 2007 16:50
door rusty
bedankt voor de reacties, ik ga het zowiezo zelf doen, ga het lekker zelf meten.
greetzzzzzzzzzzzzzz
Rusty
Geplaatst: vr 7 dec, 2007 19:32
door landloper
the Nosepicker schreef:...Wel je wiel paar keer draaien en op verschillende punten meten, ivm mogelijke slagen in je velg...
Ik zet een streepje op de banden en draai de wielen een halve slag. Hierdoor sluit ik oneffenheden van de velg helemaal uit.
Geplaatst: vr 7 dec, 2007 19:35
door Lelijke Eend
Oh ? Het kan best zijn dat niet alleen het hart niet in lijn staat met de velgring (buitenste deel), maar dat de velgring zelf ook een 'bocht' heeft.
Geplaatst: zo 30 dec, 2007 21:04
door TB
Heb laatst een poging gedaan mijn 2cv te laten uitlijnen. Of ze ff mijn pasgespoten achterschermen eraf mochten schroeven.... die camera's van de achterwielen kregen ze er anders niet op. Nou nooit dus!
Moet toch gewoon een andere manier voor zijn?
Geplaatst: zo 30 dec, 2007 21:20
door the Nosepicker
Ja, er staan hierboven een paar verschillende manieren (touwtjes, elastieken, 'schuifbuis'). De laatste heb ik zelf gebruikt en dit bleek nauwkeuriger dan de garage met hight tech meetapparatuur.