Pagina 1 van 2
Km-teller
Geplaatst: vr 14 dec, 2007 08:51
door Rudie van Houten
Hallo,
ik heb een adresje waar ik km-tellers kan krijgen. Mooie ronde uit (vooral) engels auto's van het merk Smiths. Nu is mijn vraag, welk aantal omwentelingen heeft een 2cv nodig om 1km aan te geven?
Hier kan ik ook een toerenteller krijgen. Heeft iemand ervaring met aanpassen van een toerenteller voor een 4cilinder motor naar die van een 2 cilinder?
Op het kitcar forum heb ik helaas nog niet alle gewenste informatie kunnen krijgen. Maar hier zit natuurlijk veel meer expertise!

Geplaatst: vr 14 dec, 2007 20:32
door Rossero
Deel een kilometer door de omtrek van de band die je gaat gebruiken.
Geplaatst: vr 14 dec, 2007 22:11
door Rudie van Houten
Is het echt zo makkelijk? Dus als de band 1x rond is geweest gaat de km-tellerkabel ook 1x rond?
Dan zit er dus niet nog een overbrenging in het km-teller-huis?
Geplaatst: vr 14 dec, 2007 22:51
door Rossero
geen idee, lijkt me niet, het is een eend, dus ik denk het wel... als hij uit elkaar te halen is kan je dat doen, en tanden tellen
Geplaatst: vr 14 dec, 2007 23:00
door Rudie van Houten
Rossero schreef:geen idee, lijkt me niet, het is een eend, dus ik denk het wel...
Ja, erg duidelijk..
Ik zal zien of ik er achter kan komen. Is er niemand met een alternatieve km-teller in zijn of haar 2cv? Ik kan een km-teller aanschaffen die 625x rond gaat om 1km aan te geven. Weet iemand de verhouding hiervan voor een 2cv6?
Geplaatst: za 15 dec, 2007 14:48
door backfire
Nee alleen voor mijn honda cb400 die zijn meestal 1:4, maar goed daar heb je weinig aan.
Probleem zit hem er in dat de km teller achterin zit dus nog voor het differentieel, anders had je op basis van differentieel verhouding de boel terug kunnen rekenen, mmh nee dus want aantal tanden op de aandrijving van de km teller moet je ook weten. Eigenlijk moet je dus de bak open hebben liggen om de verhoudingen te weten.
maar 625 rond ik neem aan om de afstand te meten van 1km

, dat is dus 1,6
ps wat voor teller is het?
Ik ga een digitale gebruiken, lekker makkelijk, sensor op de as, omtrek van de band ingeven en klaar.
Geplaatst: zo 16 dec, 2007 12:00
door Rudie van Houten
De klokjes zijn te bewonderen op de fotosite, onder deze tekst staat een link.
http://www.mijnalbum.nl/Album=SUQLHMKT Het merk is Smiths. Dit zijn klokken uit klassieke engelse auto's als Austin, MG, Triumph, Vauxhall enz.
Als het een beetje kan wil ik graag zulke klokken, vanwege het nostalgische wat ze uitstralen.
Om er achter te komen of de teller van mijn 2cv en de Smiths teller overeenkomen zal ik er een accuboormachine opzetten. Als beide weergaves van de klokken overeenkomen, dan is het goed. Zo niet dan zal ik verder moeten zoeken.
Geplaatst: ma 17 dec, 2007 08:46
door leo top
n.v.t. schreef:
Om er achter te komen of de teller van mijn 2cv en de Smiths teller overeenkomen zal ik er een accuboormachine opzetten. Als beide weergaves van de klokken overeenkomen, dan is het goed. Zo niet dan zal ik verder moeten zoeken.
Dit lijkgt me een prima oplossing!

Geplaatst: ma 17 dec, 2007 12:57
door Bjorn
voor wat betreft de toerenteller zou ik een teller van een diesel nemen en contactjes op het vliegwiel plakken. Benzine toerentellers zijn vaak op de ontsteking aangesloten en afgestemd op 4 cilinders...
Geplaatst: ma 17 dec, 2007 13:28
door Rudie van Houten
Bjorn schreef:voor wat betreft de toerenteller zou ik een teller van een diesel nemen en contactjes op het vliegwiel plakken. Benzine toerentellers zijn vaak op de ontsteking aangesloten en afgestemd op 4 cilinders...
Achter in het huis van de toerenteller zit een stelschroef. Hiermee kun je de weergave van het aantal toeren stellen. De verkopende partij had dit al eens eerder voor een tweecilinder auto gedaan, dit zou moeten kunnen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Heeft iemand een toerenteller in zijn A-type? Wat is ongeveer het stationair toerental bij warme motor als je een elektronische onsteking hebt gemonteerd?
Geplaatst: ma 17 dec, 2007 14:54
door leo top
Patron: warme motor 800 toeren
Geplaatst: ma 17 dec, 2007 15:01
door Spookeend
n.v.t. schreef:Bjorn schreef:voor wat betreft de toerenteller zou ik een teller van een diesel nemen en contactjes op het vliegwiel plakken. Benzine toerentellers zijn vaak op de ontsteking aangesloten en afgestemd op 4 cilinders...
Achter in het huis van de toerenteller zit een stelschroef. Hiermee kun je de weergave van het aantal toeren stellen. De verkopende partij had dit al eens eerder voor een tweecilinder auto gedaan, dit zou moeten kunnen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Heeft iemand een toerenteller in zijn A-type? Wat is ongeveer het stationair toerental bij warme motor als je een elektronische onsteking hebt gemonteerd?
dit moet je wel heel zeker weten, want tot nu heb ik wel "instelbare" toerentellers gezien, maar alleen voor 4, 6, 8 of 10 cylinder motoren. (schuifje achterop de teller) Voor een eend zou je genoeg hebben aan een 1 cylinder toerenteller. Ik heb het getest met een zubdapp toerenteller. Werkte even prima, maar was helaas 6 volt, lol, en op den duur kon ie daar niet tegen. Maar, werkte wel. Scooters zijn volgens mij sommige ook 12 volt, dus, wellicht zou je daar eens tussen kunnen snuffelen? Hier op de brommer sloop staat zat zooi, en zitten soms ook best mooie tellers tussen.
Greatnix Spookeend
Geplaatst: ma 17 dec, 2007 15:19
door backfire
Die zundapp teller is dan toch ideaal, voor paar euro koop je zeneric om van 12 naar 6 volt af te regelen, of een weerstand met voldoende wattage er tussen zetten om van 12 naar 6 volt te gaan. Dit wordt ook gedaan bij ledjes.
Geplaatst: ma 17 dec, 2007 15:19
door Spookeend
ja, hallo, zo ver was ik toen nog niet man, ik praat over 8 jaar geleden ofzo, hahahaha
Geplaatst: ma 17 dec, 2007 15:20
door backfire
Ja hallo dat deed ik al 15 jaar geleden
