Pagina 1 van 10

Nieuw project voor de wintermaanden met foto's op pag. 2!

Geplaatst: ma 17 dec, 2007 21:15
door TB
Nu de eend helemaal gerestaureerd en gekeurd is, heb ik in de winter niets meer te doen. Nou heb ik het blokje, dat wel redelijk goed liep, voorzien van nieuwe pakkingen, rubbers, keerringen etc. Maar nu de eend zo mooi is, wil ik er toch een totaal gereviseerd blok in hebben. Voorlopig loopt het blokje goed, maar heeft zeker 175.000 km gedraaid. Is dus wel een beetje moe aan t worden merk ik.

Et voila, ik heb een AK2 blok gevonden die hooguit 50.000 km heeft gedraaid en al 22 jaar stil ligt. Met die km stand moet de krukas haast wel in orde zijn, maar dat gaan we zien. Draait wel gewoon rond, en dat na 22 jaar! Dit blok ga ik splitsen en voorzien van nieuwe zuigers en cilinders. Dat setje heb ik ook al klaar liggen.

Komende weken ga ik rustig aan het blokje splitsen en alles bekijken. En dan hoop ik in het voorjaar met een splinternieuw blok rond te rijden. Het AK2 blok wordt uiteraard weer voorzien van een dubbeltraps ipv enkeltraps carburateur. Ook de carburateur ga ik helemaal reviseren.

Foto's volgen nog!

Ow ja, het wordt geen big bore bla bla, maar gewoon een standaard 602cc.

Update: inmiddels een middagje bezig met het strippen van het blok. Koelbeplating eraf, vastgeroeste boutje bij het uitlaatspruitstuk zoals gewoonlijk, maar wat eronder vandaan is gekomen ziet er hoopvol uit :)
Ondertussen ook wat gereedschap besteld dat ik nodig ga hebben: klepveertang, kleine momentsleutel vanaf 5 nm en een zuigerveerklem.

Geplaatst: vr 21 dec, 2007 14:48
door TB
Ik ben een beetje begonnen met demonteren en schoonmaken. Ook heb ik wat nieuw gereedschap aangeschaft. Een klepveertang en een momentsleutel tussen 5 en 25 Nm. Dat leek me wel handig namelijk.

De olie in het blok zat er al 22 jaar in. Met als gevolg dat er overal stukken met vastgekoekte resten zitten. Bijvoorbeeld de brandstofpomp. Zat allemaal drap tussen de pomp en het motorblokje.

Wat wel leuk is, er is duidelijk te zien dat het blok echt nog nooit uit elkaar is geweest. Allemaal origineel. Linker cilinder en cilinderkop heb ik eraf en zo op het 1e gezicht is er weinig slijtage geweest. Maar dat gaat allemaal blijken wanneer alle onderdelen uit elkaar zijn.

Geplaatst: vr 21 dec, 2007 15:33
door André Post
TB schreef: Met als gevolg dat er overal stukken met vastgekoekte resten zitten. Bijvoorbeeld de brandstofpomp. Zat allemaal drap tussen de pomp en het motorblokje.
Zal dat geen vet zijn geweest tussen pomp en motorblok?

Geplaatst: vr 21 dec, 2007 20:41
door TB
Dat zou kunnen, maar het was een harde klont geworden. Pakking zat muurvast op t blok erdoor. Met pakkingschrapertje wel losgekregen.

Maar hoort daar vet te zitten? Lijktme juist dat dat gedeelte ook door olie wordt gesmeerd. Stoterstangetje zat ook onder die drap namelijk.

Geplaatst: vr 21 dec, 2007 20:51
door AZL57
Hier hoort af fabriek een mooie lik vet te zitten.

Geplaatst: vr 21 dec, 2007 21:02
door TB
Ok, dat gaat dat er ook weer tussen.

Geplaatst: vr 21 dec, 2007 22:35
door Peter v G
Waarom zou je nieuwe cylinders en zuigers plaatsen als het blok slechts 50K gereden heeft? Dan zijn deze toch zo goed als nieuw? Nieuwe zuigerveren kan ik me voorstellen, bij het blokje dat ik heb opgeknapt (38K) waren de zuigerveren aangevreten door vocht wat zich naar binnen wist te dringen. (In 17 jaar stilstand.)

Geplaatst: za 22 dec, 2007 12:09
door TB
Heb het cilindersetje hier al liggen en wil zeker weten dat het 100% in orde is. Daarom gaat er nieuw spul op.

Oude cilinders en zuigers bewaar ik uiteraard wel.

Geplaatst: zo 23 dec, 2007 21:21
door TB
Blok is gesplitst en een carterhelft heb ik alvast lekker in de Dasty van de wibra gespoten. Superontvetter, niet agressief en het ruikt ook nog eens lekker! Kost ook nog eens stukken minder als remmen/motor/carburateurreiniger! Aanradertje dus.

Geplaatst: zo 23 dec, 2007 21:46
door Hanzelman
Dasty rules :!: :!: :!:

Geplaatst: ma 24 dec, 2007 09:37
door Green-Duckman
Mooi hoor als je zo op de problemen voorruit kan lopen. Bij mij is het altijd te laat ik begin aan projecten als het echt moet! :lol: :oops:

Geplaatst: ma 24 dec, 2007 11:26
door backfire
Dasty inderdaad het motor-forum brikken spul zweert ook bij Dasty van de Wibra.

Geplaatst: ma 24 dec, 2007 12:02
door siemen
Nog nooit van gehoord iemand meschien een foto van dat spul. wil ik dat ook wel eens proberen

Geplaatst: ma 24 dec, 2007 12:06
door thomaaas
volgens mij moet je dan naar de wibra als k dat zo lees... moet t ook maar es proberen :D :D :D

Geplaatst: ma 24 dec, 2007 14:42
door backfire
zoiets:

Afbeelding

ik weet niet hoe lang deze foto blijft staan.

Maar goed is dus te koop bij de Wibra, je moet voor de grap eens zoeken op Dasty Wibra.