Pagina 1 van 1

meer vermogen in eend (602cc s6)

Geplaatst: do 3 jan, 2008 19:23
door hero
Deze winter wil ik mijn eend meer vermogen geven. Weet alleen nog niet hoe. Welke opties zijn er? Wat zijn de voor- en nadelen? Heb gehoord van een visa motor inbouwen, of bij burton car company een power-tube kopen.

Groeten van Hero

Geplaatst: do 3 jan, 2008 19:46
door Hanzelman
Je kunt natuurlijk vanalles gaan doen om meer vermogen uit je eend te toveren. Big-bore set (652cc) op je huidige motor zetten,vliegwiel laten afdraaien,power tube idd. Je kunt t beste overal eens een beetje nagaan wat de kosten hiervan zijn,en t belangrijkste,wat mag t jou uiteindelijk gaan kosten.

Geplaatst: do 3 jan, 2008 19:49
door Ramon
er zijn idd grenzen!!

als eerste ben je technisch?
zo nee koop een goed visa blok en bouw die onder begeleiding in! 38 pk met goede afstelling

wil je aan de slag met je originele blokje
meld je dan aan bij de bcc vermogens bank dag daar word je mensel gemeten op vol vermogen gemiddelde winst is 3 pk en dat merk je wel, wil je meer dan word het minder betrouwbaar, en moet je vaker sleutelen en veel ermee bezig zijn.

optie is een big bore dat vergroot de cilinder inhoud maar de kracht op de krukas word hoger dus deze zal sneller slijten. ook is het boeltje erg gevoelig voor warmte dus een temp metert is dan ook aan te raden!.

maar voor alles geld laat de boel goed afstellen op een rollerbank dat werkt echt

www.burtoncar.com

succes

Geplaatst: za 5 jan, 2008 20:38
door Lelijke Eend
En als je echt gek wilt doen dan neem je een 710 cc motor compleet met aangepaste smering, lagering, koeling en alle andere nuttige fratsen die je maar bedenken kan.

www.citroentuning.de

vliegwiel afdraaien

Geplaatst: za 5 jan, 2008 21:00
door marc2cv
Ik heb vorige maand een 2cv gehoord waarvan het vliegwiel was afgedraaid. Deze liep zeer onregelmatig en slecht stationair.
Ik weet niet of het daar mee te maken had maar het viel me wel op

gr

Marc

Geplaatst: za 5 jan, 2008 21:59
door Hanzelman
Heb er zelf zeer goede ervaring mee. Misschien is dit vliegweiel waar je t over hebt niet goed gebalanceerd :?: De rest ook goed afstellen en idd op een vermogenstestbankdag alles laten checken en regelen zou ook een erg goeie optie zijn.

Geplaatst: za 5 jan, 2008 22:06
door André Post
Met een lichter vliegwiel heb je natuurlijk niet meer vermogen, eerder zelfs minder koppel bij laag toeren,
maar komt natuurlijk wel sneller op toeren.
Ik neem aan dat je vooral wint in de eerste 2 versnellingen.

Geplaatst: za 5 jan, 2008 22:23
door Hanzelman
Vond m zelf sneller optrekken en lichter/soepeler schakelen,vreemd misschien..........

Geplaatst: za 5 jan, 2008 22:53
door Punky
Door meerdere leveranciers van de bigbore is een lichter vliegwiel me afgeraden ivm een onbalance in de motorloop. Om een beetje fatsoenlijk stationair te draaien is een origineel vliegwiel aan te raden. :wink:

Geplaatst: zo 6 jan, 2008 00:00
door Hanzelman
in combinatie met big-bore ken ik t niet,maar geloof de waarschuwing echter wel. :lol:

Geplaatst: zo 6 jan, 2008 00:28
door Lelijke Eend
Schiet mij te binnen dat er aan mijn 710cc blok een zwaarder vliegwiel (10kg in plaats van 7,8kg) gehangen wordt. Dus ik dank dat je wel kan stellen dat een groter slagvolume een zwaarder vliegwiel nodig heeft. Hoewel ... Ik denk dat het niet ligt aan het slagvolume maar aan het gewicht van de zuigers.

Geplaatst: zo 6 jan, 2008 11:59
door backfire
Vliegwiel is niet "nodig" behalve voor je koppelingsplaat, echter een vliegwiel is wel nodig als je een "rijdbaar" voertuig wilt hebben. Een zwaar vliegwiel heeft als voordeel dat je bij filerijden, in de stad of in de bergen de motor zonder te gaan bokken zijn werk soepel blijft doen. Echter zal de motor bij gasgeven trager reageren omdat eerst het vliegwielgewicht op gang geslingerd moet worden.

Je kunt met je standaard eend in zijn 1e versnelling zonder gasgeven de auto redelijk goed laten rijden.

Maak je het vliegwiel extreem licht, wat op zich makkelijk kan, dan zal je merken dat je stationair omhoog moet om de motor aan te houden, je zult ook meer gas moeten geven om weg te komen. Ben je een vlotte rijder dan gaat dat allemaal wat soepeler.

Overigens hebben motorfietsen geen vliegwiel wel een gewicht aan de krukas en hebben zo ver ik weet alle boxermotorfietsen een vliegwiel, weliswaar lichter omdat een motorfiets nu eenmaal lichter is. Net zoals een staande 2 cilinder gaat schudden, zo zal de boxermotor met een te licht vliegwiel ook gaan schudden.

Geplaatst: zo 6 jan, 2008 14:58
door Green-Duckman
Die 710cc motor waar komt die vandaan? BMW?

Geplaatst: wo 9 jan, 2008 21:19
door Lelijke Eend
Green-Duckman schreef:Die 710cc motor waar komt die vandaan? BMW?
STP. www.citroentuning.de

Geplaatst: do 10 jan, 2008 12:33
door AZL57
Een kennis in Luik prepareerde altijd de eenden voor de 24 uurs races in Francorchamps. Hij plaatste na een aanpassing en een vulstuk visa cylinders op de 2cv motor. Soms werden de koppen nog aangepast met grotere kleppen. Dat liep altijd geweldig. Ik heb bij hem in de werkplaats eens een kop gezien meet CX kleppen erin. Er was net nog plaats om de bougie erin te houden ;-) . Ook hadden ze een vliegwiel dat was uitgeboord, dus meer gaten dan vliegwiel dit gaf een ongekende acceleratie. Ook op een gewone eend zonder verdere aanpassingen.