Pagina 1 van 2
rook bij starten
Geplaatst: vr 4 jan, 2008 07:37
door Ramon
klein beetje blauwe rook bij starten! wat is dat? soms wel en soms niet
als ik met 1 wiel op de stoep sta geparkeerd is het meestal wel.
rij met 10w40
R
Geplaatst: vr 4 jan, 2008 08:34
door Punky
blauwe rook is olie bij de verbranding. Dus of versleten zuigerveren of klepseals.
Geplaatst: vr 4 jan, 2008 10:38
door Frank-2cv
Hey Ramon,
Mijn AZ doet dat ook als ie schuin heeft gestaan en mij is opgevallen dat meer eenden dat doen als ze schuin hebben gestaan. Ik weet niet precies wat de oorzaak er van is, maar mijn eend een heeft nieuwe kleppen en nieuwe cilinderkoppen. Dus het lijkt me sterk dat het daaraan zou kunnen liggen. Verder rookt ie nogal als ik hem net start (koud) dat doen de meeste AZjes, maar daar zal jij geen last van hebben

Geplaatst: vr 4 jan, 2008 11:00
door dyane_maniac
hoe het precies kan weet ik niet, maar als ie schuin staat kan er olie in de verbrandings kamer komen. dit kan be-hoor-lijk roken. ik heb wel eens de hele straat blauw gezet (schrikken!) maar daarna nooit last gehad. als ie het dus af en toe doet en voornamleijk als ie schuin heeft gestaan zou ik me nog even geen zorgen maken.
ik geloof dat het erg is als je op de snelweg je gas los laat en dan een flinke pluim ziet.
Geplaatst: vr 4 jan, 2008 11:20
door backfire
alle boxermotoren hebben dat, is heel normaal. Vergeet niet dat je cilinders plat liggen, dus de olie heeft genoeg tijd om langs de zuigerveren te kruipen, zeker als hij ook nog een beetje schuin staat. Je kun proberen 20w50 te gebruiken. Het wordt pas opletten als het niet meer gebeurt, want dat kan duiden op een te laag oliepeil

Geplaatst: vr 4 jan, 2008 11:42
door BW
wanneer de motor stil staat loopt de olie in de cilinders, dit is gn probleem aangezien wanneer de motor draait de cilinder zo snel op en neer gaat dat de olie bijna gn kans heeft om in de cilinder te lopen maar de smering is zo wel verzekerd. als de auto vlak staat loopt de olie ook tot tegen de cilinder maar kan deze niet in de verbbrandingruimte terecht komen doordat da zuigerveren zodanig gemonteerd zijn dat hun slot nooit langs een werkzijde vande cilinder staat. nu bij een boxer motor heb je een werkzijde van onder in de cilinder en vanboven in de clinder maar aangezien er daar gn zuigerveerslot zit kan er gn olie doorlopen. het kan wel zijn als je op een helling geparkeerd staat dat je olie niveau in die cilinder stijgt en deze wel boven de slotspeling uitkomt en dan kan het zijn dat er olie in de verbrandingsruimte tercht komt. ook zijn je zuigers iets ovaal als de motor koud is, dus bij koude motor sluiten ze niet goed aan met de cilidnerwand en kan dit mede de oorzaak zijn.
mvg
bert
Geplaatst: vr 4 jan, 2008 12:18
door THE SPITFIRE
doet die vanm ij ook als ie scheef staat t kan geen kwaad hoor.
tis verbrande olie.
tis met een minuut over

Geplaatst: vr 4 jan, 2008 12:27
door Ramon
leuk dit topic, dit weten toch niet veel mensen denk ik!!
bedankt
Geplaatst: vr 4 jan, 2008 13:11
door Jeroen-citroen
Ramon2cv schreef:leuk dit topic, dit weten toch niet veel mensen denk ik!!
bedankt
Jawel hoor had de blauwe ook

Was vooral leuk voor de buren

Geplaatst: vr 4 jan, 2008 16:24
door André Post
Eergisteren bij een eend van een kennis de cilinderkop verwisseld wegens geen draad meer in het bougiegat.
Met de kop verwijderd kon je mooi zien dat er een beetje olie onder in de cilinder komt te staan.
Geplaatst: vr 4 jan, 2008 16:30
door thomaaas
haha Dit ga k es proberen!!! Ook eens kijken of n subaru dit ook heeft eigenlijk... heb alleen geen subaru, das dan weer jammer

Geplaatst: vr 4 jan, 2008 17:46
door TB
Kan geen kwaad, juist lekker voor de smering
En een subaru... Zal ie vast wel last van hebben. Lijkt me een gevolg van het ontwerp. Ik parkeerde mijn Impreza GTT altijd netjes op de parkeerplaats en niet schuin. Dus ik kan t je niet vertellen.
Geplaatst: vr 4 jan, 2008 18:18
door backfire
Een subaru zal er minder last van hebben omdat het een watergekoelde motor is. Watergekoelde motoren hebben veel kleinere toleranties nodig dan luchtgekoelde motoren. Dus heb je ook veel minder kans op dit soort perikelen.
Geplaatst: vr 4 jan, 2008 18:28
door TB
Zit ook wat in natuurlijk.
Geplaatst: vr 4 jan, 2008 19:20
door leo top
ik heb vroeger 2 GSen versleten, die hadden het allebeide, de eerste was nieuw, de tweede had 70000km gereden toen ik hem kreeg.