Pagina 1 van 3
Pelgrim's langetermijnproject
Geplaatst: za 5 jan, 2008 21:12
door Pelgrim
Het gaat eindelijk gebeuren! De restauratie van mijn Rode eend uit 1986.
Wat is de huidige stand van zaken, oftewel de time-lap update:
In november 2002 had ik een leuke eend op MP gezien en het zag er in het donker erg goed uit en nog een vol jaar APK. De (voormalig en bijna gepensioneerde) keurmeester op het dorp waar ik toen woonde, was in november 2003 van mening dat ik maar beter niet meer kon gaan rijden. Hij demonstreerde mij dit door een stuk chassis af te breken en mij te overhandigen. Ook de aansluitingen met de deurstijlen waar niet al te best meer.
Direct daarna ben ik met allerlei plannen en ideëen gekomen om de eend snel weer op de weg te krijgen. Dat is dus niet gelukt.
Inmiddels was het 2004, huisje, boompje, beestje moest nog komen, en dus weinig tijd. In 2005 is de eend gearriveerd bij mijn eigen huisje en kon verdere demontage beginnen. Toen was het huis weer aan de beurt en kwam het beestje. Iedere keer dat de eend weer ontdaan was van daar tijdelijk ingelegde troep, moest er weer wat anders en lag de eend snel weer vol.
Eind 2007 was ik niet meer te houden en begin van deze week heeft mijn vrouw mij een spreekwoordelijke schop gegeven om een chassis te gaan kopen omdat het er anders nooit meer van zou komen. Dus, ik moet aan het werk!
Hieronder wat foto's van de huidige situatie.
De motor:
Kleine voorraard onderdelen (delen van de bodemplaten wil ik zelf proberen te maken)
Nieuw en oud bij elkaar
Die onderdelen weer (overigens iemand interesse in die bullbar-bumper voor de eend?)
Stapeltje zut (wie herkent de motorkap??)
Plaatschaar
Plaatstaal (een standaard carrosserie plaat van 0.6mm dikte vanwege de grote in drie stukken laten knippen)
Ik hoop snel aan de slag te gaan, maar dat heb ik vaker gezegd.
Geplaatst: za 5 jan, 2008 21:40
door Twécévé
Zo'n bumper zie ik opzich wel zitten! Pb maar voor prijsje.
Leuk project,ben benieuwd. Enuuh... hou dr rood hoor!

Geplaatst: za 5 jan, 2008 21:43
door Pelgrim

PB done.
Rood... Rood...
Ik heb op dit forum wel eens rond geschreeuwd dat Brittish Racing Green mij wel aan stond, nog steeds overigens. Maar ik denk dat het (voorlopig) rood blijft. Wel zo makkelijk.
Geplaatst: zo 6 jan, 2008 11:43
door backfire
ik herken geen motorkap, maar wel de gasfles.
Maar veel plezier met de restauratie van je eend, we gaan dit weer lekker volgen.
Geplaatst: zo 6 jan, 2008 20:49
door Pelgrim
Achter die gasfles staat een motorkap (zwart).
Vandaag de benzinetank er onder vandaan gehaald. Viel best mee. Ik vreesde nog voor de inhoud maar de tank bleek leeg. De benzine leiding wordt vervangen dus hoefde ik nu niet moeilijk te doen met die gare nippel en gewoon de slang doorgeknipt. Ondanks de vele tektiel de vier moeren zo los.
Daarna de remvloeistof zoveel mogelijk uit het reservoir gepompt. De nippels op de hoofdremcilinder waren behoorlijk rot boven op, sleutel 8 pastte niet echt lekker dus de bako er bij gehad. Voor het eerste zetje was dat nodig.
Een buurman van mij loopt al een tijd rond met het idee om een Burton te bouwen maar is nu helemaal enthousiast van de eend. Hij heeft zelf geen ruimte dus wil mij dolgraag helpen. Volgens mij morgen de alleen de kmtellerkabel en de een andere kabel los en dan kan de koets los. Als deze niet te vast getectyleerd zit. We gaan het zien.
Geplaatst: zo 6 jan, 2008 22:42
door backfire
waarschijnlijk zit ie inderdaad een beetje vastgeplakt aan het chassis, maar gewoon de krik onder je kriksteun en dan komt het vanzelf. Tenzij je kriksteun rot is natuurlijk

Geplaatst: ma 7 jan, 2008 10:22
door TB
Lijkt mijn project destijs wel. Mijn eend was rood en is nu nog steeds rood
Succes!
Geplaatst: ma 7 jan, 2008 18:33
door siemen
Plaatstaal (een standaard carrosserie plaat van 0.6mm dikte vanwege de grote in drie stukken laten knippen)
waarom nou 0,6 blik?????
Geplaatst: ma 7 jan, 2008 19:21
door Pelgrim
Standaard eendplaat dikte. Toch?

Wil het allemaal verder niet te stijfmaken. Dit 'blik' is voor de gaten in de rest van de koets die gedicht moeten worden. Wellicht dat ik er ook stukken bodemplaat van kan/ga fabriceren.
Geplaatst: ma 7 jan, 2008 22:31
door siemen
ik gebruik altijd 1mm plaat. je last 3kwart op je 1mm plaat en een kwart op het eendenblik heb je erg weinig gaten.
ik persoonlijk vind het te dun... maar ik het idee dat niet de heele eend van 06 blik is gemaakt.
die balk onder je achterbalk wel volgens mij kun je amper aanlassen.....
maar zoals ik al zei vind ik dat persoonlijk en ik wens je veel succes!!!
Geplaatst: ma 7 jan, 2008 23:00
door dyane_maniac
ik zelf heb altijd 3/4 mm plaat en een stukje 1 mm voor de stevigere delen. dunner was niet te krijgen. ik vind dat 3/4 spul fijner dan 1 mm. is ook wat makkelijker in vorm te rammen.
Geplaatst: ma 7 jan, 2008 23:07
door siemen
3 a 4 mm plaat!!!!!!
jemig heb je ook een zware eend!!
Geplaatst: ma 7 jan, 2008 23:10
door SamClukkers
siemen schreef:3 a 4 mm plaat!!!!!!
jemig heb je ook een zware eend!!
Ik denk 0,75mm Siemen

Geplaatst: ma 7 jan, 2008 23:12
door siemen
Geplaatst: di 8 jan, 2008 08:14
door Pelgrim
siemen schreef:maar volgens mij gaan we off topic

Ik vind het wel een interessante discussie: 'Welk plaatwerk gebruik jij en waarom' dus die zal ik ergens starten.
Voor mij gaat het om het reparen van koetsdelen waaronder ook de binnenzijde van het linkerachterspatbord. Dat bochtige gebeuren wil ik toch 'makkelijk' kunnen na maken.
Ik ga het gewoon proberen met 0.6 en mocht het niet de juiste dikte zijn, dan haal ik ander plaat. En met de succeswensen van Siemen erbij kan het niet meer fout gaan!
Gisteravond samen met een buurman de koets los gehaald. Dit viel best mee. Het stuur was nog wel even puzzelen maar met lichtgeweld (rubberhamer) kwam de stuurstang los van het stuurhuis. Vervolgens de achterruiten eruit gehaald. Daar had ik ernstige gaten verwacht, maar het viel reuze mee. Helaas bleken de 'hechtingsranden' van het binnenspatbord linksachter behoorlijk rot te zijn. Dit gaat nog een hoop werk geven denk ik. Daarna het voorraam eruit gehaald. Helaas is hierbij toch het (gelaagde) raam gesneuveld evenals het rubber. De enige schade aan koets waren kleine blaasjes in de lak maar geen doorgeroeste delen!

Een mazzeltje volgens mij.
Daarna de ventialtieklep gedemonteerd. Dit viel mij tegen. Al die kleine k-moertjes waarvan ook nogeens de helft niet los wilde. Maar het is gelukt. De klep zelf is geheel rot. Het verstevigingsbalkje in de klep was voor 60% weg. Ik had gedacht dat de koets nabij de klep ook rot zou zijn, maar dat bleek niet het geval. Weer een mazzeltje. Wel is het motorkapscharnier rot, maar daar heb ik al een nieuwe voor.
Het enige dat ik nog los moet halen is de kmtellerkabel. Kan ik deze zonder dat de versnellingsbak leegloopt daar loshalen of moet ik het acchter de snelheidsmeter zoeken? En hoe kom ik daar dan bij?
Wellicht dat ik de garage van onze directe buren ook mag gebruiken voor stalling van het oude rijdende gedeelte en het nieuwe chassis zodat ik in mijn eigen garage de ruimte heb om mijn koets te de-tectyleren en op te knappen. Scheelt een hoop gewriemel in de kleine ruimte.
Ik hoop vanavond wat foto's te plaatsen van de voortgang.