Pagina 1 van 2
Accuspanning, wat is goed?
Geplaatst: do 10 jan, 2008 10:23
door Hanzzl69
Mijn 2cv-accu meet nu bij stilstaande motor 13.2 en bij lopende motor 13.8. Zonder stroomverbruikers aan te zetten.
Ik heb het idee dat dit wat aan de lage kant is, vooral omdat ik moeite heb met starten.
Wat zijn de juiste waarden nou eigenlijk? Ik kon er op het forum met de zoekfunctie nog niet achter komen.
Wil ik ff checken voor ik een nieuwe accu koop.

Geplaatst: do 10 jan, 2008 10:33
door MobyDuck
Op zich is er niet veel mis met de voltages die je op opgeeft. Kan beter maar echt slecht is dit niet. Wat belangrijker is de spanning die je hebt tijdens het starten. Als die teveel in elkaar stort dan hou je geen spanning over om de boel te laten vonken. Mogenlijk kan je startmotor teveel spanning verbruiken. Startmotor nakijken is dan een optie.

Geplaatst: do 10 jan, 2008 10:54
door Hanzzl69
Mijn startmotor komt uit een Aca-dyane. Dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Ik kom op het idee voor deze posting omdat ik vanmorgen bij het starten de accu in drie / vier keer starten leeg heb getrokken.

Dus ja, die stroomhoeveelheid keldert rap in elkaar. Dat hoef ik niet te meten.
De genoemde gemeten waarden was na het ritje naar mijn werk (16 Km).
Geplaatst: do 10 jan, 2008 10:57
door Jheronimus
Je kunt de capaciteit van de accu even laten meten. Ik denk dat i aan vervanging toe is.
Geplaatst: do 10 jan, 2008 12:37
door AZL57
Ook de kabels en het startrelais kunnen problemen geven. Zit de massakabel goed vast? Zijn de accuklemmen ok?
Geplaatst: do 10 jan, 2008 13:45
door Erikjan
Dat klinkt als het zelfde probleem wat ik 2 weken geleden had.
De accu na laten meten leerde mij dat die een stuk van de capaciteit kwijt was. Nu zit er een nieuwe accu in van 44Ah (past net), hij start weer als een trein.
Geplaatst: do 10 jan, 2008 16:49
door thomaaas
Of startmotor versleten, maar hoe oud is de accu? Op zich is de vuistregel dat een accu 5 jaar mee moet kunnen gaan.
Geplaatst: do 10 jan, 2008 17:28
door backfire
Startmotor kan bijvoorbeeld in redelijke staat zijn, maar als de lagers versleten zijn trekt de startmotor ook enorm veel stroom, ondanks dat je bijvoorbeeld goede koolborstels hebt. Dit is een reparatie van 10 euro en geeft je meteen de mogelijkheid om je startmotor netjes te maken.
Ook kan je accu gewoon "Op" zijn zoals ErikJan aangeeft.
Geplaatst: do 10 jan, 2008 20:17
door Spookeend
Als je accu bij stilstand (rustspaning) nog 13.2 doet, dan zou er met die accu niet zoveel mis zijn. 13.8 laadstroom is ook prima.
Ik had in de winter een andere spannings regelaar, vroegah. Die had ik iets zwaarder gesteld, die laadde met lichten aan nog 13,8 volt. Zeker in de winter, toen had ik nog achterruit verwarming en reed ik veel in het donker, was dat gewoon makkelijker.
In de zomer was dat gewoon te veel, dus had ik een andere regelaar die 13.8 laadde met lichten uit, lichten aan, en dan werd het minder, richting 12.5 volt laadstroom.
Wat ook vaak kan, en zeker het geval kan zijn bij wel starten maar niet pas willen aanslaan als de sleutel losgelaten wordt, is een slechte massa. De kabel van de accu naar de bak (waar ook de startmotor op zit) is vaak wat roestig, vet en vuil. Vaak scheelt het enorm om die aansluiting even schoon te maken.
En, wat geeft de accu aan spanning als je meet, na een nachtje stil staan, en keldert het dramatisch als je bv je licht aan zet?
Greatnix Spookeend
Geplaatst: do 10 jan, 2008 21:56
door abr2cv
Aan deze laadspanning is niks vreemds te zien, maar dit zegt niks over de toestand van de accu.
Laat eerst je accu testen, dit kan bij elke garage. Als de accu goed is DAN ga je pas verder zoeken. Accu testen is bij de meeste bedrijven gratis.
Geplaatst: do 10 jan, 2008 22:55
door Hanzzl69
Ok, ik ga morgenochtend nog even meten en daarna eventueel naar een garage om de accu door te laten meten. De accu is wel ongeveer 4 / 5 jaar oud dus misschien is een andere wel eens een goed idee.
Als ik een nieuwe koop, bij bv Brezan, is die dan gelijk opgeladen en dus gebruiksklaar?
Geplaatst: do 10 jan, 2008 22:56
door Hanzelman
Kunt m er dan zo inplakken en starten maar

Geplaatst: do 10 jan, 2008 22:58
door Hanzzl69
Oh, da's super!

Geplaatst: vr 11 jan, 2008 17:42
door thomaaas
Vies mooi als je dat daar in de garage doet, deed k ook en dan kijke ze raar op
Dan instappen, dakje open [was zomer] en zeggen "ja, k was er aan toe

"
Geplaatst: vr 18 jan, 2008 21:20
door Thys
Hey,
Eigenlijk vind ik een spanning van 13.8 volt een beetje aan de lage kant als je er van uit moet gaan dat 14.4 volt ideaal is (dit is wel afhankelijk van de ladings toestand van de accu maar daar word bij de eend niet zo veel rekening mee gehouden). Als je accu bijna dood is merk je dit omdat de inwendige weerstand van de accu erg toeneemt naarmate je meer vermogen vraagt. Deze weerstand staat in serie met je start motor dit betekend dat hij grof weg de spanning deeld met de startmotor. Zo kan het zijn dat je wel 13 volt op de accu polen meet maar dan moet je wel weten dat een volt meter een hele hoge weerstand heeft en dat je daardoor weinig vermogen van de accu vraagt.
Ik hoop dat je er wat mee kan...
Thys