Pagina 1 van 3

Olie

Geplaatst: di 18 mar, 2003 23:03
door Lelijke Eend
Vraaggie: Hoeveel olie moet er in de versnellingsbak van mijn 2cv6 uit '87 ? En wat voor soort ? En om de hoeveel kilometer moet die olie ververst worden ? Ik heb n.l. bij de koop van mijn Eend geen instructieboekje gekregen ...

Bakolie

Geplaatst: di 18 mar, 2003 23:17
door EL_Robino
In je versnellingsbak gaat 0,9 liter Sae 80 Ep olie volgens de vraagbaak. Om de 20.000 km dient de bakolie ververst te worden.

Geplaatst: wo 19 mar, 2003 17:14
door Bullit
-Voor je de olie aftapt eerst een stuk rijden zodat je bak warm wordt.
-Bak is vol als de olie uit het vul-gat aan de zijkant komt lopen (als je eend een beetje recht staat natuurlijk)
-Zorg voor een nieuwe koperen afdichtring, in iedergeval voor om de aftap-plug. Als je bak lekt heb je dat vaak niet in de gaten, totdat de schade al ontstaan is.
-Bak-olie (niet voor patat) wordt niet zwart, heldere olie is dus niet per se nog in orde.

succes ermee, Bullit

Geplaatst: wo 19 mar, 2003 17:39
door Cubitus
Ha 2cv'ers
Ik wil niet lullig doen maar de olie die uit mijn versnellingsbak kwam was toch echt troebel zwart hoe kan dat??? :?:

Zwarte olie

Geplaatst: wo 19 mar, 2003 19:19
door TheSeend
Kan. Er zijn verschillende olieen. Als je een minerale olie hebt dan kan die zijn kleur verliezen door hoge temperaturen.
Het is dus niet geheel vreemd. Verder kan de stof-hoes boven op de schakelvork wat loszitten wat natuurlijk niet alleen tot resultaat heeft dat de olie vervuilt wordt, maar ook dat er olie uit loopt. Check het dus even.

Gisteren is er op http://www.eendmeel.nl net de vraagbaak vernieuwd. Met hierin de beste olieën voor je versnellingsbak.
Dit is uitgezocht door een Eendmeler.
Er staat bij waarom het rijtje olieën gekozen zijn als aanbeveling.

Daniel

Geplaatst: wo 19 mar, 2003 21:38
door Punky
De autohandel bij ons in de buurt heeft me deze olie aangeraden. Deze kwam uit de boeken gerold als een goede vervanger. Iemand ervaring mee, of is dit zoiezo slecht spul???

Comma SX75w90 GL5
Synthetic based gear oil

Geplaatst: wo 19 mar, 2003 22:07
door TheSeend
Punky schreef:De autohandel bij ons in de buurt heeft me deze olie aangeraden. Deze kwam uit de boeken gerold als een goede vervanger. Iemand ervaring mee, of is dit zoiezo slecht spul???

Comma SX75w90 GL5
Synthetic based gear oil
Zie de vraagbaak op eendmeel.nl. Er moet EP bij staan. (Extreme Pressure) Als dat er niet op staat, kan het zijn dat het geen goede is. Ik heb nog twee flessen RedLine klaar liggen. Kom maar niet toe aan een bakolie-wissel.

Aryan, die het onderzoek heeft gedaan heeft heel wat olieproducenten aangeschreven. Het merendeel, zoals de wel bekende Kroon Oil, was niet zo aardig voor het koperwerk in de versnellingsbakken.

Daniel

Geplaatst: wo 19 mar, 2003 23:08
door Punky
Volgens de verpakking slaat de GL5 op de EP waarden.

letterlijke zin:
Speciaal ontwikkeld voor de schakkelbakken met 5 versnellingen, en voor hypoid achterassen die een EP GL5 met viscositeit 75w, 80 of 90 voorschrijven.

Dit zegt mij echter vrij weinig, maar volgens het boek van de fabrikant zou dit de goede fles zijn voor een 2cv6.

Geplaatst: do 20 mar, 2003 08:42
door peter
tijdens de oliewissel ook even het ijzer schraapsel/vijlsel van de versnellingsbak magneet afhalen..

Bullit

Geplaatst: do 20 mar, 2003 09:11
door Bullit
Heel leuk dat stukje op eendmeel, maar waar kun je in hemelsnaam
Red Line olie kopen?

Bullit

P.S. deze olie kreeg ook bij carreview een goede waardering

redline

Geplaatst: do 20 mar, 2003 09:17
door TheSeend
Ik heb het via Zweden. Maar er zit een importeur in het noorden van Groningen die het verkoopt. Is daar wel wat duurder dan de 12,50 euro die ik er voor betaald heb.

Zal vannavond even kijken of ik daar wat over kan vinden.

Daniel

Geplaatst: do 20 mar, 2003 18:28
door Lelijke Eend
Ik ga dat van die olie nog uitzoeken. Resten mij nog 2 vraggies:

1: mijn stofhoes komt omhoog. Hij heeft een hele tijd niet goed gezeten (vermoed ik) waardoor deze een andere, verkeerde vorm heeft gekregen. Kan ik deze d.m.v. een slangenklem vast zetten ? (de stofhoes is nog prima btw, niet uitgedroogd ofzo).

2: :oops: Waar zit de olie-aftap plug? :oops: Ik heb geen vraagbaak of papieren bij mijn Eend (alleen kentekenbewijs enzoo) dus ik kan niets opzoeken. Aangezien mijn Eend bijna af is (alleen de deuren, banken en bumpers moeten er nog op/aan) heb ik er niet zo heel veel zin in om er een vraagbaak voor te gaan halen ...

Geplaatst: do 20 mar, 2003 20:29
door Bullit
-Ik zie geen probleem in het vastzetten met een slangenklem
-de aftapplug zit aan de onderkant, als je een beschermplaat hebt zit hier driehoekige inkeeping uitgesneden ter plaatse van de plug.
De plug is gelijk aan de motorplug, 21 mm dus.

Koop ergens een stapel afdichtringetjes, deze moeten eigenlijk iedere keer vervangen worden.

Verder zou ik toch wat documentatie bij elkaar sprokkelen, ook als je eend klaar is komen er nog genoeg klusjes.

Je kunt ook een vraagbaak lenen bij de bieb of op internet zoeken en het e.e.a. uitprinten.

Zo heb ikzelf een behoorlijk dik pakket in m'n kofferbak liggen, altijd handig om nog eens na te zoeken wat de exacte vlotterhoogte ook alweer was, de aftstand tussen de puntjes enz...

Bullit

Geplaatst: do 20 mar, 2003 20:36
door Punky
peter schreef:tijdens de oliewissel ook even het ijzer schraapsel/vijlsel van de versnellingsbak magneet afhalen..
Waar zit die magneet ergens???

Geplaatst: do 20 mar, 2003 21:17
door Cubitus
Hoi,
De aftapplug is aan de kant die in de bak komt magnetisch, je moet dus je aftapplug schoonmaken. Als je die uit de bak draaid zie je vanzelf het slijpsel erop zitten. :shock:
Suc6