Pagina 1 van 1

een paar vragen

Geplaatst: zo 20 jan, 2008 23:45
door Erwin 110TD5
Ik ben mijn 2cv6 opnieuw aan het opbouwen.... Nu zitten de beide helften weer in elkaar en wil ik dus verder gaan brouwen... Ik loop tegen een paar vragen aan :

1) De zuigercylinders zitten vast aan de kop. Ik krijg die niet van elkaar.. Is daar een truuc voor buiten geweld gebruiken ?? Of heb ik echt een boutje gemist ??

2) Ik snap niets van de 120 graden regel mbt. de zuigerveertjes ??

3) Kun je zonder extra tools de zuigers in de cylinders krijgen ... Zodat het allemaal ook goed zit ?? (of is het dan gewoon heeel veel p**len ??)

Alvast bedankt voor de reactie(s)

Misschien niet duidelijk gevraagd

Geplaatst: ma 21 jan, 2008 00:17
door Erwin 110TD5
maar bij 1) bedoel ik dus dat de cylinders en de cylinderkop niet van elkaar te krijgen zijn....

Re: Misschien niet duidelijk gevraagd

Geplaatst: ma 21 jan, 2008 00:22
door SamClukkers
Dat zou normaal geen probleem mogen zijn! De kop tussen de bankschroef en met een rubber hamer tegen de cilinder slaan ofzo? Je zuigers krijg je normaal gezien makkelijk weer in je cilinders. Er is een speciaal gereedschap om de zuigerveren bij mekaar te knijpen. Zonder lukt het ook, maar dan ben je uren bezig (ik spreek uit ervaring :roll: )

Geplaatst: ma 21 jan, 2008 02:52
door Punky
Ik zou voorzichtig zijn met slaan. Ben zo laatst ook bezig geweest met een cilinder en een cilinderkop, maar de koelribben sla je al snel krom (met een kunsstof hamer). Ik zou eerder het zaakje goed inspuiten met kruipolie en dit een nachtje laten staan en dan voorzichtig proberen te wrikken/tikken.
Ze zitten trouwens vat met 3 moeren per kop. Je ziet de draadeinden lopen aan de buitenkant van de cilinders. 1 onder en 2 boven.

Er is gereedschap verkrijgbaar om de zuigers en de cilinders te monteren. Deze kosten iets van 10,-. Maakt het een stuk makkelijker. 2 extra handen is ook een pre. :wink:

120 graden regel:
Je moet zorgen dat de openingen van de zuigerveren niet overal op hetzelfde punt zitten. Maar op andere plekken. Verdeel ze in 3 delen over de hele cirkel gezien zeg maar, zoals bij een mercedes-ster. :wink:

Geplaatst: ma 21 jan, 2008 09:52
door jeroentje
Van de zuigerveren moeten de sloten zo ver mogelijk van elkaar afzitten om compressieverlies tegen te gaan. Dus met 3 zuigerveren 120 graden gedraait. MAAR een eend heeft 2 compressieveren en 1 olieschraapveer. Die olieschraapveer houd de druk niet tegen. Dus de sloten van de 2 compressieveren 180 graden gedraait monteren is ook een optie.

Een tooltje om de zuigerveren te comprimeren maakt het leven een heel stuk makkelijker. Zijn idd niet zo duur. Maar als je wilt kun je evt ook even langskomen met je zuigers en bussen en gebruik je de mijne even.

Afbeelding

Geplaatst: ma 21 jan, 2008 09:53
door Bjorn
ik vind het persoonlijk altijd handig om eerst de zuiger met de veren in de cilinder te stoppen en daarna pas de zuiger aan de krukas te bevestigen.

Geplaatst: ma 21 jan, 2008 10:23
door TB
Die kop bleef bij mij ook aan de cilinder zitten. Kwam door t stilstaan. Lekker insoppen met wd40. En dan voorzichtig heen en weer tikken met kunststof hamer. Niet op de koelribben slaan uiteraard. Uiteindelijk komt ie wel los.

Ik monteer eerst de zuigers en dan de cilinders, maar je kan ook de zuigers in de cilinders doen voordat je de zuigers bevestigd. Wat jij t makkelijkste vindt.

Heb je wel een vloeibare pakking gebruikt tussen beide motorhuishelften?

Geplaatst: ma 21 jan, 2008 10:26
door leo top
met een breede tie-rip kom je ook een end..

Geplaatst: ma 21 jan, 2008 10:30
door Erwin 110TD5
Ja er zit pakking tussen de beide helften... Ik heb goed gespiekt op jou fotosite :P :P

Ik weet alleen niet meer zo goed hoe de stoterstangen geplaatst moeten worden. In het boek wordt gesproken over de verkoperde/vernikkelde kan aan de klepzijde.... Maar ik zie weinig verschil in materiaal.... alleen in de vorm...

Geplaatst: ma 21 jan, 2008 10:52
door jeroentje
Die passen maar op een manier. Even een stang in de kom van een tuimelaar doen en je voelt meteen of het goed zit.

Geplaatst: ma 21 jan, 2008 12:30
door AZL57
De rondere naar de tuimelaar dus.

Geplaatst: ma 21 jan, 2008 12:43
door TB
Brede kant het motorbok in, de dunne kanten naar de cilinderkoppen.

De vorm in de nokvolgers is precies pas. Dus op het moment dat jij de stoterstang erin doet, dan voel je meteen dat ie goed past. Kleeft een beetje door de vorm.

Re: Misschien niet duidelijk gevraagd

Geplaatst: ma 21 jan, 2008 13:01
door dyane_maniac
Erwin 110TD schreef:maar bij 1) bedoel ik dus dat de cylinders en de cylinderkop niet van elkaar te krijgen zijn....
je hebt, de 3 kop moeren los neem ik aan. dan kan het zijn, dat er een blikken plaatje aan de kop geschroeft zit, die de cilinder en kop bij elkaar houden. deze zit mket een paar parkertjes vast. maar dat zou je heel makkelijk moeten zien.

douwe

Geplaatst: ma 21 jan, 2008 13:37
door Erwin 110TD5
Ik heb de kop en cylinders eraf..gemarkeerd welke links en rechts zaten....

Op de werkbank liggen dus nu 2 kop/cylinder combinaties... Zonder zo'n blikken plaatje. Ik heb het hele spul in de WD gezet.... Eens kijken of ik ze kan scheiden....

Geplaatst: ma 21 jan, 2008 14:52
door TB
Trek een paar werkhandschoenen aan. Houd met 1 hand de kop in bedwang en in de andere hand hou je een plastic hamer. En dan rustig rondom tikken op de rand van de cilinder.