Pagina 1 van 2
Schakelen onmogelijk
Geplaatst: ma 21 jan, 2008 19:39
door Wouterr
Hallo, vanavond reed ik door de stad en ik kon plotseling erg slecht schakelen.. een kwartiertje later vertrok ik wederom en toen kon ik na een klein stukje zelfs niet meer schakelen.. Eend stond toen toevallig in zijn 3, maar daar wil die niet echt meer uit.
Heb het nog gered tot thuis (in z'n een bult op vauit stilstand was iets minder leuk...)
Nu zit ik echter met een compleet vaste bak (wil zelfs niet meer in zijn vrij..)
Enig verband wat ik kan bedenken is dat ik vandaag paar keer door een grote plas ben gereden en er heel wat water over de motor & bak is gekomen, maar dat moet toch niet uitmaken?
Iemand hier nog goede ideeen om het probleem snel op te lossen? of is het een kwestie van nieuwe bak erin (op de parkeerplaats in de regen

)
Geen idee verder van de staat van de bakolie (heb de eend sinds september en sindsdien iig geen nwe bakolie.. stond nog op de planning voor een mooiweer-dag)
Geplaatst: ma 21 jan, 2008 20:13
door Punky
Toevallig onlangs nog hard in zijn achteruit gereden?

Geplaatst: ma 21 jan, 2008 20:23
door Wouterr
Nee, rij altijd vrij rustig achteruit...
Hopelijk is 't van 't weekend een beetje droog... dan kan ik even kijken wat er aan de hand is.
Enig idee waar ik dan op moet letten? (heb evt. wel een nieuwe bak liggen hier, maar om die nu op de parkeerplaats bij de flat te gaan vervangen vind ik ook zo koud

en leek me ook niet echt verstandig lijkt om ermee te gaan rijden nu...
Geplaatst: ma 21 jan, 2008 20:24
door the Nosepicker
Er is een truuk voor, rijdend ontkoppelen en proberen te schakelen, met níet té brute kracht. Alleen op gang komen in z'n 3 gaat wat muf.
Geplaatst: ma 21 jan, 2008 20:36
door Wouterr
Dit is om het achteruit-rij-euvel te verhelpen? of ook voor andere problemen? Wil nl. ook niet mijn bak helemaal naar z'n grootje helpen

Geplaatst: ma 21 jan, 2008 20:42
door the Nosepicker
Met veel geluk is de borgmoer niet volledig er af gelopen. Met pech wel en blijft ie in z'n 3 staan. Dus niet met té brute kracht rammen. Gaat ie los, heb je mazzel, gaat ie niet los, dan kom je toch je bak te fiksen.
Maar ´met beleid raggen´ blijft ´t sleutelwoord!
Geplaatst: ma 21 jan, 2008 20:52
door Robbert.
Ik lees net dat je bakolie in september vervangen is.. dan kan het daar bijna niet aan liggen, tenzij alle bakolie dr uit gelekt is. Maar als het goed is zou je dat dan moeten ruiken. Dat spul stinkt gigantisch.
Geplaatst: ma 21 jan, 2008 20:53
door Wouterr
ik zal dat met het in zijn 3 rijden en voorzichtig proberen te schakelen zo 's proberen.
mbt de bakolie: weet niets van de staat af!!
"heb de eend sinds september en sindsdien iig geen nwe bakolie.. stond nog op de planning voor een mooiweer-dag"
Alvast bedankt voor de behulpzame reacties!! ben er echt vet blij mee dat ik hier terecht kan als m'n eend een btje ziek is

Geplaatst: ma 21 jan, 2008 21:02
door Robbert.
peil kun je makkelijk controleren door te kijken of je nog veel bij kunt vullen. Zoniet dan is de olie nog op peil.
Geplaatst: ma 21 jan, 2008 21:07
door Wouterr
heb net eens even een poging gewaagd met het in zijn 3 zetten en dan al rijdend ontkoppelen en pogen te schakelen...
helaas zonder resultaat.
kan de pook nog wel naar rechts draaien, maar de pook wil geen mm verschuiven naar voren (of naar achteren) zit echt muurvast

Geplaatst: ma 21 jan, 2008 21:45
door Michiel van G.
Ik heb precies hetzelfde gehad.
Het heeft te maken met verbogen schakelvorken, maar vaak zijn je tandwielen ook beschadigd. Ik vrees zowieso voor een bakwissel (moest ik ook doen)
succes ermee!
Geplaatst: di 22 jan, 2008 08:28
door robin2cv
hey
mijn vader had ook zoiets voor en ik denk dat het bij hem de synchromesch was van de 2de en de 3de vitesse. we hebben er andere bak in gezet.
Ik ga nu waarschijnlijk de bak laten reviseren en dan zal ik het ineens weten.
greets robin
Geplaatst: di 22 jan, 2008 17:49
door CitRoel
Zou je niet de bovenste plaat eraf kuynnen draaien als een soort deksel? Dan kun je iig in de bak kijken.
Geplaatst: di 22 jan, 2008 17:54
door TB
Bovenste plaat is simpel eraf te halen hoor.
Is de koppeling wel in orde? Is de drukplaat niet gebroken?
Geplaatst: di 22 jan, 2008 19:00
door AZL57
Maar let op als je de deksel afhaalt. Onder een bobbeltje aan de voorkant ziet een veer met een kogel, voorzichtig het deksel lichten anders springt het spul wel eens weg. Of valt in de bak, ook leuk.
Bij een onvoorzichtige schakel maneuver wil het ook wel eens voorkomen dat je 2 vorken tegelijkertijd meeneemt en dan wil ie ook niet meer schakelen. Oliepeil kun je even checken door de vuldop aan de zijkant van de bak.