Pagina 1 van 1

start(motor?) problemen

Geplaatst: di 22 jan, 2008 13:07
door dyane_maniac
Mijn eend startte gister zomaar ineens niet meer. Als ik de startknop in druk hoor ik tikketikketikketikketik (dus geen droge “klik” zoals je die wel eens hoort als je startmotor verrot is) vanuit het vooronder komen. Startmotor draait echter niet rond en alle lampjes (bijv choke) gaan nagenoeg uit tijdens het starten. Na het starten ging mn radio plots aan en dat doet ie alleen als ik de accu kabel los heb gehad en weer aansluit. Het lijkt dus wel of er om eoa reden alle stroom weg wordt getrokken tijdens het starten.

Startkabels er op; weer tikketikketikketik en starten homaar. Aanduwen dan loopt ie zo en met een tik gas geeft ie keurig 14,9 V op de accu. Startmotor gewisseld, maar met hetzelfde resultaat.

Als ik de contactschakelaar omhaal hoor ik het relais voor contact klikken, dus die moet het volgens mij goed doen. (ik heb een schakelaar die een relais aanstuurt voor contact en een startknop)

Dit gebeurde gisteravond laat en na de startmotor wissel actie had ik geen puf meer om de rest door te meten, dus dat komt vanavond wel, maar zijn er mensen die dit herkennen of tips hebben? Zou ik dan stomme pech hebben en 2 rotte startmotoren na elkaar hebben? (het geluid klonk anders als een stukke startmotor)


douwe

Geplaatst: di 22 jan, 2008 13:24
door Gerard2cv
Douwe,meten is weten,zeker met electriciteit.Je kan nog even proberen
om op de startmotor de accukabel met het relaiskabeltje te verbinden,als
dat goed werkt is de startmotor goed.Denk ook even aan de massakabel op
de bak(goed schoon)

Geplaatst: di 22 jan, 2008 15:21
door backfire
Als door starten de spanning te ver terugvalt kan je relais wegvallen. In jouw geval valt dan de bobine spanning ook geheel weg, waarna er meteen weer voldoende spanning is en dus je relais weer oppakt en zo is de cirkel rond.

Dus advies 1, relais er tussen uit halen en dan kijken wat hij doet.

Geplaatst: di 22 jan, 2008 15:43
door dyane_maniac
backfire schreef:Als door starten de spanning te ver terugvalt kan je relais wegvallen. In jouw geval valt dan de bobine spanning ook geheel weg, waarna er meteen weer voldoende spanning is en dus je relais weer oppakt en zo is de cirkel rond.

Dus advies 1, relais er tussen uit halen en dan kijken wat hij doet.
zoals ze bij mythbusters zeggen: plaussible! klinkt heel aannemelijk, alleen raar dat het probleem blijft bestaan als er zelfs startkabels gebruikt worden. dan heb je een eendenaccu plus een alfa accu. maar zoals gerard schrijft meten is weten (alleen kan dat nu dus helaas nog niet. moet eerst nog tot 1730 op kantoor zitten)

douwe

Geplaatst: di 22 jan, 2008 16:33
door JL2CV
Volgens mij is de accu gewoon op. Meet tevoren eerst even op de accu.

Geplaatst: di 22 jan, 2008 17:45
door backfire
Van een alfa accu zou ik zo wie zo niet op aan gaan :lol:

Als massakabels slecht zijn helpen startkabels ook niet ;)

Geplaatst: di 22 jan, 2008 18:54
door AZL57
Zet de startkabel+ eens direkt op de startmotor en kijk eens of ie draait.

Geplaatst: di 22 jan, 2008 23:37
door dyane_maniac
accu: 11,8 V
bij startmotor: 11,8 V ==> kabels okay,

grootlicht brandde als waxine lichtjes: 3,6 V

starten lukte niet door met schroevendraaier te sluiten.

goede accu erin, nog niet starten. relais omzeilt, et voila!

dus een combi van rotte accu en stukkend relais. ik denk dat het stukke relais, gevolg is van rotte accu.

douwe

Geplaatst: wo 23 jan, 2008 10:22
door AZL57
goed zo ;-)