Krukas

Plaats reactie
Amipowerrr
Beginner
Beginner

Krukas

Bericht door Amipowerrr » zo 27 jan, 2008 18:58

Hallo,

Ik ben de krukas van mijn ami 6 aan het vervangen. Alles schoon gemaakt en zo en nu alles weer in elkaar.
Nu zit er op de krukas een metalen ring. Dit is de ring die met een gat over een pin in het blok valt. De krakas draait er in rond. Deze zat niet bij de nieuwe krukas. Deze ring wilde ik overzetten maar hij ging erg gemakkelijk van de oude krukas af maar erg moeilijk op de nieuwe. Is daar een trucje voor of zijn een paar ferme tikken de juiste oplossing?

Groet
Gert-Jan

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Re: Krukas

Bericht door SamClukkers » zo 27 jan, 2008 20:15

Die ring is je krukaslager en zou ik persoonlijk ook meteen vervangen als je toch bezig bent. Wel bizar dat je oude ingesleten lager niet om een nieuwe krukas past ... En wat bedoel je met een nieuwe krukas? Een tweedehandsje of echt een nieuw exemplaar (wel bizar dat die dan zonder lager komt)?

TB
Moderator

Bericht door TB » zo 27 jan, 2008 20:17

Beetje olie tussendoen kan helpen. Nooit op meppen.

Hou je het lager wel goed om? Beetje lastig uitleggen, mar op dat lager zit een vlakke kant en een puntige, scherpere kant. De vlakke kant moet naar de krukas toe en de puntige naar de buitenkant. Hoop dat t zo duidelijk is.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » zo 27 jan, 2008 20:31

De diameter van het lager is aan beide kanten hetzelfde, dus dat mag het probleem niet zijn.

TB
Moderator

Bericht door TB » zo 27 jan, 2008 20:43

Daar heb je gelijk in. Maar het lager is wel gebruikt en kan op een bepaalde manier ingesleten zijn. Bij mijn motorrevisie kon ik merken dat het lager op de ene manier makkelijker over de krukas heen schoof.

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » zo 27 jan, 2008 20:59

Daar heb je ook gelijk in! :wink: Maar het gaatje van het lager is toch niet gecentreerd of wel? Volgens mij past het maar op een manier om de krukas.

TB
Moderator

Bericht door TB » zo 27 jan, 2008 21:44

Nee uiteindelijk past ie maar op 1manier in het carter. Ik kan me voorstellen dat wanneer je het lager om de krukas schuift, dat je dat misschien niet meteen in de gaten hebt. Je kunt m eigenlijk niet verkeerd om in het carter stoppen. Maar wel verkeerd om rond de krukas schuiven.

Heb het met twee lagers geprobeerd en bij beide lagers ging ie 'verkeerd om' stroever.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bjorn » zo 27 jan, 2008 22:12

bij de minste en geringste scheefstand lijkt het lager onmogelijk te passen. Motorolie ertussen en voorzichtig schuiven. Soms helpt een beetje draaien tijdens het passen.
AZ A2 '70
AK400 '76

Amipowerrr
Beginner
Beginner

Bericht door Amipowerrr » di 5 feb, 2008 16:34

TB schreef:Beetje olie tussendoen kan helpen. Nooit op meppen.

Hou je het lager wel goed om? Beetje lastig uitleggen, mar op dat lager zit een vlakke kant en een puntige, scherpere kant. De vlakke kant moet naar de krukas toe en de puntige naar de buitenkant. Hoop dat t zo duidelijk is.
Als ik dat doe dan past het niet. De gaatjes komen dan voor het pinnetje en het oliekanaal. De randjes aan de zijkant lopen over de deelrand van het blok.

Plaats reactie