Pagina 1 van 2
Knallende uitlaat
Geplaatst: za 2 feb, 2008 12:59
door Francois
Hallo,
Ik weet niet of dit topic al bestaat, maar ik kon niets vinden wat mijn probleem precies omschreef.
Het probleem:
SIndskort heeft mijn acadiane een knallende uitlaat. Hij start en rijdt goed, maar als ik afrem of terugschakel naar z'n 2 hoor ik regelmatig een harde korte knal achter uit de uitlaat komen. Weet iemand wat de oorzaak van dit probleem is, en hoe het op te lossen is?
Ik heb afgelopen week 10 liter 95 getankt, maar daarna afgetankt met 98, dus daar kan het denk ik niet aanliggen.
Geplaatst: za 2 feb, 2008 13:13
door Steffan
hmm misschien heb je een lekke uitlaat
ontbranding van onverbrand mengsel in de uitlaat
eens luisteren/voelen (niet aan de uitlaat, maar voelen of er gasontsnapt) onder de motorkap bij de uitlaatklemmen!
edit: als dat het ook echt is, repareer het dan wel! anders kan je je kleppen verbranden
Geplaatst: za 2 feb, 2008 13:54
door Francois
bedankt voor je tip, ik heb even gekeken.
er zit inderdaad een lek in de uitlaat. Het lek zit in het gedeelte onder de auto. Uit het lek en het einde van de uitlaat spetterd ook vloeistof (benzine?). Dat lek is wel te dichten denk ik, maar hoe zorg ik ervoor dat er geen onverbrand mengsel meer in de uitlaat komt? want dat zorgt volgens mij voor die knallen.
Geplaatst: za 2 feb, 2008 13:58
door Steffan
kan duiden op een te rijk mengsel.. maar ik weet het niet zeker, zal eens kijken in de boekjes
Geplaatst: za 2 feb, 2008 14:02
door Punky
Kijk ook eens naar de pakkingen van het spruitstuk.
Geplaatst: za 2 feb, 2008 17:53
door Francois
Ik heb even naar het spruitstuk gekeken, die is helemaal verroest, is dat normaal? en hoe kan ik zien of de pakkingen nog goed zijn? Moet ik hem dan los halen, weet niet of dat nog wel lukt met die verroeste bouten.
Geplaatst: za 2 feb, 2008 18:00
door Punky
Spruitstuk is meestal verroest en zolang er geen gaten inzitten is er niks aan de hand. En bij een 602cc heb ik nog nooit een gat meegemaakt.
Je kunt wat water met zeep op de aansluiting spuiten. Wanneer het begint te bubbelen bij een draaiende motor is hij lek.
Geplaatst: za 2 feb, 2008 18:12
door Bartje
Uit het lek en het einde van de uitlaat spetterd ook vloeistof (benzine?)
Dit is geen benzine maar water, H2O is namelijk een verbrandingsproduct
als je carb zo rijk staat dat er benzine in je uitlaat komt loopt je motor echt niet meer, onder te rijke omstandigheden dooft een vlam...
Natuurlijk is het goed naar je uitlaat te kijken, daarnaast wil ik je aanraden om de ontsteking te controleren (was het eerste wat bij mij opkwam). Mocht dat geen soelaas bieden controleer dan je klepspelling.
Groetjes en succes!, Bart
Geplaatst: za 2 feb, 2008 18:56
door willem dijkstra
Steffan schreef:hmm misschien heb je een lekke uitlaat
ontbranding van onverbrand mengsel in de uitlaat
Ja, dat is de oorzaak.
Ergens een lek in de uitlaat tussen cylinderkop en uitlaat einde.
Meestal ergens in het hete deel (dus vlak na de kop).
Uitlaatpakking weg of uitlaatklem verroest.
Het voorkomen dat onverbrandde benzine in de uitlaat komt kan alleen door continue plank gas te rijden
Of je moet een moderne injectie bolide (Daihatsu C) of zo, kopen(dus eigenlijk geen optie )
Geplaatst: zo 3 feb, 2008 22:10
door AZL57
Het kan ook dat het ontstekingstijdstip niet 100% staat afgesteld. Of de onderbrekernokjes draaien niet soepel.
Op de inlaatkant van het spruitstuk geen zeep doen om te testen. Als ie hier lekt zuigt ie de zeep in de motor lijkt me niet zo'n goed idee. Je kunt bij stationair draaiende motor met een kwastje benzine rond het spruitstuk smeren. Als het motortoerental veranderd heb je een lek. Maar het laten testen van het mengsel met een CO-meter is natuurlijk ook niet slecht.
Geplaatst: ma 4 feb, 2008 10:48
door Jheronimus
Ook volgens mij is de ontsteking de veroorzaker.
Een lekke uitlaat zorgt voor continu meer lawaai.
Geplaatst: ma 4 feb, 2008 11:25
door 2cvfreak
die knal komt van on/slecht verbkrande benzine die in de uitlaat wordt verbrandt....
Geplaatst: ma 4 feb, 2008 13:15
door TB
Een uitlaat die lekt kan ook knallen geven die anders gedempt zouden zijn geweest. En die vloeistof zal hoogstwaarschijnlijk water zijn zoals gezegd.
Geplaatst: ma 4 feb, 2008 13:28
door Gerard2cv
Als het ontstekingsproblemen zou zijn ploft hij zeker ook bij het optrekken
maar hier gaat het om ploffen bij gas loslaten, dus de gasklep valt terug
en de snelheid van de lucht zorgt dat hij aan het spruitstuk gaat zuigen
en omdat waarschijnlijk de koppen niet in lijn met het spruitatuk staan
loopt er een spruitstukpakking uit en krijg je die knallen in de uitlaat.
Dus spruitstukpakkingen vernieuwen en aan 1 kant de kopbouten 1 omw.
losdraaien en ze weer vastzetten
Geplaatst: ma 4 feb, 2008 14:03
door Francois
Gerard Maas schreef:Als het ontstekingsproblemen zou zijn ploft hij zeker ook bij het optrekken
maar hier gaat het om ploffen bij gas loslaten, dus de gasklep valt terug
en de snelheid van de lucht zorgt dat hij aan het spruitstuk gaat zuigen
en omdat waarschijnlijk de koppen niet in lijn met het spruitatuk staan
loopt er een spruitstukpakking uit en krijg je die knallen in de uitlaat.
Dus spruitstukpakkingen vernieuwen en aan 1 kant de kopbouten 1 omw.
losdraaien en ze weer vastzetten
Heel erg bedankt voor alle reacties. Het knallen gebeurt inderdaad alleen bij gas loslaten, dus als ik het goed begrijp ligt het dan niet aan de ontsteking. Ik zal proberen nieuwe spruitstukpakkingen te monteren. Wat zijn precies de kopbouten? En alles in orde is zou ie dan moeten stoppen met knallen, ook al zit er nog een gaatje in de uitlaat, of is het ook noodzakelijk om die dicht te maken?